Sikkerhed i cykelanhænger
Fra : Iben

Dato : 01-08-02 20:55

Hej NG

Vi er på min arbejdsplads kommet til at diskutere følgende:

Skal børn have cykelhjelm på når de sidder i en cykelanhænger ?

Nogle mener ja, da der er lige så stor fare for at vælte og dermed slå
hovedet som hvis barnet sidder i en cykelstol bag på cyklen (den kategori
hører jeg til).

Andre mener nej, da de er forsvarligt spændt fast i cykelanhængeren og ikke
dermed ikke er så udsatte for en evt. ulykke.

Hvad mener I ????

Fra : zahbo

Dato : 01-08-02 21:50

Da jeg købte min Dolphin, var der en folder med, som beskrev vognens
opbygning. Og pga. den har "styrtbøjler", dvs. at en del af vognens chasi
går op over barnet hovede, og vil beskytte barnet hvis vognen skulle vælte
rundt.
Derfor er der ikke noget krav om, at barnet skal have cykelhjelm på, men de
anbefalede det, som et exstra sikkerhedshensyn.

Zahbo

Fra : Lars Fischer

Dato : 07-08-02 21:31

"Iben" <iso@paradis.dk>
> Skal børn have cykelhjelm på når de sidder i en cykelanhænger ?

Det bruger vi ihvertfald ikke. Vores Burley er meget stabil, er konstruret
sådan, at barnet sidder spændt fast, og sådan at der er en bøjle i hver side
som hvis det skulle gå galt vil fungere som styrtbøjle.

> Nogle mener ja, da der er lige så stor fare for at vælte og dermed slå
> hovedet som hvis barnet sidder i en cykelstol bag på cyklen

Der er altså betydeligt kortere ned til jorden fra en cykelanhænger end fra
en cykelstol, og stabiliteten er langt større.

Giver du dit barn hjelm på når i er ude med klapvognen?

/Lars