RedHat på bærbar
Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 01-08-02 13:47

Hejsa

Jeg har tidligere startet en tråd længere nede d. 29/7 men er kommet lidt
længere og skriver igen
i håb om at få lidt hjælp.

Jeg har forsøgt at installere
Mandrake 8.1
Mandrake 8.2
RedHat 7.2
RedHat 7.3

Begge Mandrake versioner kommer med fejl om at de ikke kan decompress noget
ramdisc, det
gad jeg ikke rode med og forsøgte RedHat.
RedHat 7.3 har jeg forsøgt mig med stort set alle kombinationer af
installations metoder.
Jeg får den obligatoriske skærm når maskinen booter på cd'en og jeg kan læse
mere under F1 - F4
og trykker f.eks ENTER. Maskinen går videre og det eneste jeg umiddelbart
kan se af underlige
ting under starten hvor den forbereder maskinen er noget med IRQ 10 og den
vil have IRQ 11,
men der står ikke hvad der vil have det. Den går videre.
Så havner jeg¨på en blå skærm med et gråt felt hvor der står "Initializing
PC Card Devices..."
og jeg kan trykke nogle forskellige ting nede i bunden af skærmen eks
<Tab>/<Alt+Tab> between elements
og her går den så i stå, og den går ikke videre, har forøsgt at lade den stå
i et pænt stykke tid.
Jeg kan se makøren nede til venstre som en lille sort firkant, men kan ikke
bevæge den hverken
med touch pad eller usb mus. Ingen taster virker, den læser ikke på cd'en /
harddisken, det eneste jeg
kan gøre er at slukke maskinen, ikke engang ctrl+alt+delete virker.

Jeg har søgt at finde ting hos redhat.com og linux-on-laptops.com , har
ringet til acer hvor jeg fik
fat i en svensker, jubiii, jeg fatter nada svensk, stik mig en nordmand :)
Med andre ord, fik jeg ikke meget ud af det, han ævlede, jeg sagde ja ja hej
hej, men de supportere
det jo nok ikke, as usual.

Er der nogle her der ved hvor jeg kan finde hjælp til dette, evt har oplevet
samme problem, ved om
man kan installere det på andre måder eks ved at smide det hele ind på hd'en
?
Nogen der kender til andre forums hvor jeg kan søge hjælp ?

Min harddisk er ikke partioneret, og alle de guids jeg har fundet partionere
de harddisken først, er
det nødvendigt ?

Håber I kan give mig noget go' hjælp :)

m v h
Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Max Andersen

Dato : 01-08-02 14:20

Den forsøger at 'probe' din hardware. Har du et PCMCIA kort sat i maskinen?
så prøv at tage det ud og forsøg igen.
Så må du konfigfurere dit PCMCIA kort senere.....

Er der under opstart en 'linux -noprobe' mulighed? ellers prøv den.

Max [3400 Hillerød]

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 01-08-02 14:37

Hej Max

Det med PCMCIA kortet har også været mit gæt, men der sidder intet PCMCIA
kort i,
andet end sådan et plastik kort der skal beskytte hvilket jeg også har haft
ude.
Jeg har forsøgt med
linux noprobe
linux -noprobe
men ingen af tingene hjalp.

/Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Max Andersen

Dato : 01-08-02 14:53

Har du prøvet at rode med lidt biosopsætning? reserverede IRQ'er? memory
test?

http://www.linuxgazette.com/issue65/tag/2.html

Jeg har ikke haft fingrene i en så gammel maskine i mange år.

Ellers, hvis der er nogen der kan svare hos SSLUG?

Max [3400 Hillerød]

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 01-08-02 15:00

Min bios er så satans simpel at det irreatere mig!
Der kan man godt se at det er mærkevare, sådan bygget op
efter "det har du ikke brug for at vide/ændre".

Maskinen er absolut ikke gammel, kun ca 3-4 måneder :)
P3-1000 m dvd, infrarød etc etc

Jeg tror jeg prøver sslug

tak for hjælpen

/Ronni

Fra : Max Andersen

Dato : 01-08-02 15:17

> Maskinen er absolut ikke gammel, kun ca 3-4 måneder :)
> P3-1000 m dvd, infrarød etc etc

Så har jeg forvirret den med en anden maskine der blev spurgt om et sted.
Hvad mærke er det? så vil jeg prøve at søge efter mærke+linux på google
eller nogle andre steder

Max [3400 Hillerød]

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 02-08-02 00:42

hehe... det sker jo :)

Maskinen er en ACER TravelMate 621LV
Jeg har selv søgt på google, men kom ikke rigtigt frem til noget, men jeg
høre
da gerne hvis du finder noget :)

m v h
Ronni

Fra : Dennis Petersen

Dato : 01-08-02 18:43

> Maskinen er absolut ikke gammel, kun ca 3-4 måneder :)
> P3-1000 m dvd, infrarød etc etc
Bruger den onboard grafikkort som bruger "shared memory" eller delt RAM som
det også kaldes?
Hvis så kan du når du starter installationen angive en kernel parameter
mem=totalRam_I_MB_Minus_RAM_Der_går_til_grafikkortet
Her fortæller du Linux Kernen at den kun må bruge den RAM der er tilgængelig
(fordi grafikkortet bruger noget af det), desværre ser installationen det
hele i stedet for det der rent faktisk er tilgængeligt..

Det var måske noget?
Positiv hilsen,
Dennis P

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 02-08-02 00:38

Yeps, den bruger shared ram, og jeg har forsøgt bare at skrive
linux mem=128 bare for at se om det hjalp, der sidder 256 - 32 til skærm.

Når jeg angiver tallet skal det så angives som (256*1,024) - 32 ?
eller bare 256 - 32 ?

Jeg forsøgte lige med følgende
linux mem=256-32M noprobe
Dette gav et helt andet resultat!
Den var længere om at køre første proces hvor den laver en *.img fil
men efter dette er gjort og dem så skulle komme til selve initialiseringen
af maskinen viser den kun sort skærm.

? Håber du kan hjælpe mig lidt på vej :)

m v h
Ronni

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 02-08-02 00:46

Forsøgte lige med linux mem=256M noprobe , uden at trække det fra gfx bruger
og den laver 4 prikker efter loading initrd.img og det var så det ?

Kunne godt tyde på at det er gfx'et der laver vrøvl

Det skulle være et Intel 815EM vist der sidder i den hvis det kan give lidt
hjælp.

m v h
Ronni

Fra : Dennis Petersen

Dato : 02-08-02 11:43

> linux mem=256-32M noprobe
Er der en grund til at du ikke vil bruge probe?
prøv bare med nedenstående og se om det ikke sparker dig hele vejen
igennem...:
linux mem=224

mvh
Dennis P

Fra : Dennis Petersen

Dato : 02-08-02 11:44

He he... skulle være
linux mem=224M

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 02-08-02 12:22

Næ, men under selve introduktionen (der hvor man læser om at man kan sende
parametre til kernen) står der
i eksemplet at man skal bruge noprobe.

Nu prøvede jeg så lige
linux mem=224M
igen når jeg frem til initilaizing pc card devices og så står den der.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-08-02 00:53

<rofe@mailme.dk> writes:

> Jeg har forsøgt at installere
> Mandrake 8.1
> Mandrake 8.2
> RedHat 7.2
> RedHat 7.3

Hvordan har du gjort det? Hentet ISO-billeder og brændt dem?

> harddisken, det eneste jeg
> kan gøre er at slukke maskinen, ikke engang ctrl+alt+delete virker.

Det lyder godt nok som om der er noget hardware der ikke bliver
intialiseret ordentligt, hvilket er skidt.

Prøv at se om du kan boote på http://www.toms.net/rb/

Hvis du kan det så er det noget af din mere eksotiske hardware der er
problemet, og du skal så undersøge om en anden kerne kan hjælpe. Det
kan enten være en ældre (alternativt Mandrake, den er ganske ok),
eller en BSD. Jeg vil foreslå dig at se om du kan få www.freebsd.org
i luften.

> Min harddisk er ikke partioneret, og alle de guids jeg har fundet partionere
> de harddisken først, er
> det nødvendigt ?

Næh, men du skal bruge en decideret Unixpartition, da FAT ikke er
beregnet til den slags. Vil du beholde din Windows? Hvis ikke, så
giv den hele disken.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 02-08-02 13:15

> Hvordan har du gjort det? Hentet ISO-billeder og brændt dem?

Yeps!

> Det lyder godt nok som om der er noget hardware der ikke bliver
> intialiseret ordentligt, hvilket er skidt.
>
> Prøv at se om du kan boote på http://www.toms.net/rb/

Det prøver jeg

> [...]
> problemet, og du skal så undersøge om en anden kerne kan hjælpe. Det
> kan enten være en ældre (alternativt Mandrake, den er ganske ok),
Baaah..... jeg vil have det nyeste redhat eller mandrake! :))

> Næh, men du skal bruge en decideret Unixpartition, da FAT ikke er
> beregnet til den slags. Vil du beholde din Windows? Hvis ikke, så
> giv den hele disken.

Jeg har ingen planer om at beholde windows, og har slettet hele hd'en med
fdisk uden at oprette nogle partioner.

Men lige nu prøver jeg http://www.toms.net/rb/

/Ronni

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 02-08-02 13:27

> Det lyder godt nok som om der er noget hardware der ikke bliver
> intialiseret ordentligt, hvilket er skidt.
>
> Prøv at se om du kan boote på http://www.toms.net/rb/

Jeg hentede tomsrtbt-2.0.103.ElTorito.288.img.bz2 og brændte den som et 2.88
floppy bootable
cd vha Easy CD Creator, og det ser da også ud til at maskinen booter på den,
men så stopper
den sort skærm, det var så det.

/Ronni

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-08-02 13:51

<rofe@mailme.dk> writes:

> [...]
> floppy bootable
> cd vha Easy CD Creator, og det ser da også ud til at maskinen booter på den,

Har du nærlæst FAQ'en?

6) Bootable CD installation

The tomsrtbt-<version>.ElTorito.288.img.bz2 *IS NOT AN ISO IMAGE*.

It is a 2.88MB floppy image suitable for *BUILDING* an iso image,
using, say, the -b flag of mkisofs. See README.eltorito in mkisofs.

Hent en floppy i stedet.

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 02-08-02 14:00

Yeps jeg har læst det men hvis jeg ikke kan lave en bootable cd ud fra
noget af det der er, kan jeg ikke
komme videre med noget fra linket, da der ikke er diskette drev i min
bærbare, og jeg ikke har lyst til at
betale godt 550,- for et usb floppy.

/Ronni

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 02-08-02 14:27

Jeg har ingen mulighed overhovedet, til at komme videre med den diskette.

Så vidt jeg forstår skal man lave disketten, og det skal gøres fra noget
der ligner ren dos. Win95 er tilsyneladende det nyeste OS man må benytte,
hvor man kan opnå 'ren' dos mode, med mindre man self har en gammel dos 6.0

Jeg har nu forsøgt under winXP et stykke tid og den kræver ren dos mode, så
hvis du har en vejledning til hvordan jeg får lavet disketten under XP, høre
jeg gerne

/Ronni

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-08-02 15:26

<rofe@mailme.dk> writes:

> Jeg har nu forsøgt under winXP et stykke tid og den kræver ren dos mode, så
> hvis du har en vejledning til hvordan jeg får lavet disketten under XP, høre
> jeg gerne

Jeg kender ikke noget til XP, så der kan jeg ikke hjælpe dig.

Nå, så lad os prøve noget andet. Prøv at starte Redhat 7.3 i rescue
mode. Der er en vejledning i opstartsbillederne og
installationsvejledningen.

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 02-08-02 15:46

> Nå, så lad os prøve noget andet. Prøv at starte Redhat 7.3 i rescue
> mode. Der er en vejledning i opstartsbillederne og
> installationsvejledningen.

Jeg forsøgte med linux rescue
men kom til det samme billede igen med "Initializing PC Card Devices..."
og så stopper den.

Begynder at tvivle på om den overhovedet kan køre linux ?

/Ronni

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-08-02 16:26

<rofe@mailme.dk> writes:

> Begynder at tvivle på om den overhovedet kan køre linux ?

Det kan den sikkert ikke. Prøv nu med FreeBSD istedet.

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 02-08-02 16:53

Jeg prøver med FreeBSD, men regner ikke med at det skal være den permanente
løsning,
da maskinen skal bruges til arbejdsmaskine, kode, webserver, tekstbehandling
mv, og
jeg ikke kender noget til den. Min illusion er faktisk at det er rent tekst
baseret server system :)

Så kravet er i hvert fald at den kan køre X11 (som jeg tror det hedder :)
den grafiske brugerflade.

/Ronni

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 02-08-02 20:31

Nu har jeg hentet FreeBSD, og brændt den på en cd og den kommer en hel del
længere.
Den kommer også til en blå skærm med et gråt felt som siger :
Found PC-card slot(s).
Use PC-card device as installation media?
[Yes] [No]

Og her kan jeg så vælge yes og den går videre, nu fumler jeg så bare en del
med at lave en
partion :)
Men det lader til at både RedHat og Mandrake skulle gøre noget af
ovenstående, især RedHat
da det er der den går i stå, men det gør de bare ikke, spørgsmålet er så
hvordan jeg kommer uden
om det.

Men jeg fumler lidt videre med FreeBSD :)

/Ronni

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 02-08-02 21:03

Det var så det, FreeBSD blev installeret uden nævneværdige problemer, eneste
fejl var at der på cd'en manglede
nogle pakker til Gnome.

Så genstartede jeg skidtet, og nu får jeg følgende:

acpi_ec0: <embedde controller> port 0x66,6x62 on acpi0
fdc0: direction bit not set
fdc0: cmd 3 failed at out byte 1 of 3
sio1: configured irq 3 not in bitmap of probed irqs 0
sio1: port may not be anabled
fdc0: direction bit not set
fdc0: cmd 3 failed at out byte 1 of 3 pmtimer0 on isa0
sc0: <System console> at flags 0x100 on isa0
sc0: VGA <16 virtual consoles, flags=0x300>
sio1: configured irq 3 not in bitmap of probed irqs 0
sio1: port may not be enabled
vga0: <Generic ISA VGA> at port 0x3c0-0x3df iomem 0xa0000-0xbffff on isa0

og maskinen bliver stående her.
det ser ud til at den læser på hd.
ingen taster virker, ikke engan ctrl+alt+del

Prøver nu en genstart.....

Samme resultat....

Håber der er nogle der ved hvad dette betyder ?

m v h
Ronni

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 02-08-02 16:29

Nu har jeg kigget en del på linux-on.laptops.net
og set at der faktisk er en hel del af dem der bruger SUSE Linux
og ret få der bruger Mandrake/Redhat, og dem der benytter dem
fortæller altid om et problem i den ene eller den anden retning, dog
ikke som mit.

Jeg spekulere dog lidt over om der er en grund til at folk bruger
SUSE Linux, nu har jeg selv haft både Mandrake og Redhat
inde på min stationære, og fandt ikke den store forskel på disse
to, nok fordi jeg er totalt newbie i den retning.
Men hvor ligger foreskellene ? De bygger vel på den samme
Kernel, men er det metoden hvorpå man installerer programmer,
sætter ting op, eller hvor ligger forskellen ?

Er der nogle der ved hvor jeg skaffer en .iso af SUSE, de FTP
jeg har været inde på, ligger der bare en masse filer i mappen
8.0 under SUSE, skal jeg bare downloade alle dem og brænde dem ?
Synes ikke jeg fandt noget hjælp i readme derfra ?

/Ronni

Fra : Max Andersen

Dato : 02-08-02 22:48

<rofe@mailme.dk> wrote in message news:aie8gg$7qv$1@sunsite.dk...
> [...]
> 8.0 under SUSE, skal jeg bare downloade alle dem og brænde dem ?
> Synes ikke jeg fandt noget hjælp i readme derfra ?

Man skal købe SuSE, ligesom OpenBSD, men man betaler kun for meget lidt.
Udover det, så har de faktisk en Evalueringsversion som du kan downloade :

http://www.linuxiso.org/download.php/347/liveeval-8.0.iso

> /Ronni

Max [3400 Hillerød]

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-08-02 10:08

Max Andersen wrote:
> Man skal købe SuSE, ligesom OpenBSD, men man betaler kun for meget lidt.
> Udover det, så har de faktisk en Evalueringsversion som du kan downloade :
>
> http://www.linuxiso.org/download.php/347/liveeval-8.0.iso

Med lidt god vilje lykkedes det at installere Suse fra en
evalueringsversion, da jeg prøvede for et par år siden.

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:

Fra : frank damgaard

Dato : 03-08-02 10:25

rofe@mailme.dk wrote:
> [...]
> Kernel, men er det metoden hvorpå man installerer programmer,
> sætter ting op, eller hvor ligger forskellen ?

Det er ikke samme Kernel Redhat og SuSE tilføjer en del patches
så diverse ekstra ting virker uden at fold selv skal tilføje
det til en kerne og oversætte.
Min erfaring er at SuSE har gjort en del mere ud af kvaliteten.
Faktisk installerede SuSE 8.0 lettere på min laptop end win98,
da jeg sidst fik opgraderet til en ny større harddisk.

> [...]
> 8.0 under SUSE, skal jeg bare downloade alle dem og brænde dem ?
> Synes ikke jeg fandt noget hjælp i readme derfra ?

Der findes kun live-eval af de nyere SuSE, ellers må
man købe personal eller proffesionel pakken, f.eks. hos www.suse.dk
Dog kan man lave en ftp install fra et suse-mirror, har dog
ikke selv prøvet (prisen for en personal-pakke er ikke stor,
og min tålmodighed er for lav til en ftp-install over ISDN).
Men følg vejeldningerne fra www.suse.de / www.suse.com

PS.
live-eval kører fra CD, opretter et par filer på en windows-FAt
partition, og er beregnet for "evaluation" så man kan teste
hardware, installation mv.

--
no signature :)

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 02-08-02 22:57

Jeg startede forfra, igen, og forsøgte med Mandrake 8.1 og kørte muligheden
igennem med
linux mem=224M
og vupti det funkede.....
Det lettede sku!

Men jeg har hver gang den starter op en shell (dos), hvordan får jeg den til
at bruge KDE
etc og starte op med dette hver gang ?

/Ronni

Fra : Max Andersen

Dato : 02-08-02 23:07

<rofe@mailme.dk> wrote in message news:aiev7r$avb$1@sunsite.dk...
> [...]
> og vupti det funkede.....
> Det lettede sku!
>
> Men jeg har hver gang den starter op en shell (dos), hvordan får jeg den

Runlevel 5?

http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-7.3-Manual/custom-guide/ch-serv
ices.html

Max [3400 Hillerød]

Fra : Dennis Petersen

Dato : 03-08-02 14:11

> Jeg startede forfra, igen, og forsøgte med Mandrake 8.1 og kørte
muligheden
> igennem med
> linux mem=224M
> og vupti det funkede.....
> Det lettede sku!
Kanon! (Jeg syntes nok det lød bekendt... har selv samme problem med min
stationære server men onboard grafik.. og her stoppede den samme sted, men
jeg kører nu RH7.2 og det spiller fint)
Husk at opdatere pakker mm. så du får sikkerhed og stabiliteten i orden...

Mht KDE - Så har Max svaret dig i nat..
Mvh
Dennis P