Windows XP stjæler båndbredde
Fra : Morten Christiansen

Dato : 01-08-02 10:50

Windows XP tiltusker sig 20 procent af den båndbredde du anvender når du
surfer på Internet eller anvender intranet. Her viser jeg hvordan du
formindsker tyveriet.

En artikel på web-stedet TweakXP afslørede at Windows XP har reserveret 20
procent af den tilgængelige båndbredde, som så anvendes af operativsystemet
for netværkstrafik og Internet. Anledningen til dette er at operativsystemet
anvender en tjeneste som hedder QoS (quality of service) som reserverer
båndbredden for at visse tjenester skal få prioritet.

Selv om du "deaktiverer" eller har "ikke konfigureret" tjenesten QoS i
Windows XP, så vil den alligevel stjæle de 20 procent. Den eneste måde at
formindske dette på, er at anvende et program som hedder gpedit.msc.

For at ændre denne værdi skal du gøre følgende:

Klik på Start-knappen og vælg så Kør. Skriv gpedit.msc og klik på Ok.

Klik så på fanebladet som hedder "Computerkonfiguration" og derefter "
Administrative skabeloner".

Vælg "Netværk".
Klik så på mappen som hedder "QoS-pakkeplanlægning" i det venstre vindue.

Klik så på ikonet som hedder "Begræns reserverbar båndbredde" i det venstre
vindue.

Aktiver denne funktion og ændr værdien til 0 %.

Klik på anvend.

Du skal så genstarte computeren for at ændringen træder i kraft.

Mere information på engelsk finder du her: TweakXP.com.

Morten Christiansen
Husk:
Kompetence koster penge - Inkompetence koster MANGE penge

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 01-08-02 13:36

On Thu, 1 Aug 2002 11:49:31 +0200, "Morten Christiansen"
<mskc@mail.dk> wrote:

>Windows XP tiltusker sig 20 procent af den båndbredde du anvender når du
>surfer på Internet eller anvender intranet.

Du må have en ret voldsom forbindelse til internet, hvis det er et
problem for dig.
--
Per K. Nielsen

"Now there's only two things in life
but I forget what they are"

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-08-02 21:58

On Thu, 01 Aug 2002 14:35:50 +0200, Per K. Nielsen
<pnielsen@image.dk> wrote:

> Du må have en ret voldsom forbindelse til internet, hvis det er et
> problem for dig.

Huh?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Kasper Guldmann \(re~

Dato : 02-08-02 15:00

Asbjorn Hojmark wrote:

> Huh?

svjv virker QoS ved kun at bruge 80% af båndbreden på dit netkort.
så hvis du har et 100mbit netkort vil windows maks bruge 80mbit for at
forhindre collisions.
Så du behøver kun at bekymre dig om QoS hvis du har internet på over
80mbit eller hvis du har /meget/ brug for at kunne bruge alle 100mbit på
dit lokalnet.

--
/Kasper Guldmann Kasper@N0SPAMjellingnet.dk
{Hvad hvis man bare tror man er hypokonder?}

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-08-02 08:48

On Fri, 2 Aug 2002 16:00:20 +0200, "Kasper Guldmann \(remove
\"2\" in e-mail\)" <kasper@jelling2net.dk> wrote:

> [...]

> Så du behøver kun at bekymre dig om QoS hvis du har internet på over
> 80mbit eller hvis du har /meget/ brug for at kunne bruge alle 100mbit på

Eller hvis man kører Internet via et modem (analog, isdn, adsl,
whatever) i pc'en?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 04-08-02 15:46

On Sat, 03 Aug 2002 09:48:27 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Eller hvis man kører Internet via et modem (analog, isdn, adsl,
>whatever) i pc'en?

Formentlig ja, men det faldt mig ikke ind at man kunne finde på den
slags.