nodetyde ??
Fra : John

Dato : 01-08-02 02:33

Hvis jeg skriver # ipconfig /all

er der et sted hvor der står nodetype = hybrid

hvad betyder det ?

på min bærbare står der ukent.....

---

den stationære pc kan godt komme på internettet, men den bærbare kan kun
pinge/se de computere der er på lokalnettet og kan derfor ikke komme på
nettet - forslag til hvorfor den ikke kan det...

jeg har kablemodel - dk-tv.dk

den der kan komme på nettet hedder
10.128.9.x
255.0.0.0
10.0.0.1
193.162.153.164
193.162.146.9

den der ikke kan komme på nettet hedder

10.128.9.xx
255.0.0.0
10.0.0.1
193.162.153.164
193.162.146.9

er det ikke korrekt ...

håber der er en der har en god løsning

John

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-08-02 06:26

On Thu, 1 Aug 2002 03:33:01 +0200, "John" <postX@klog.dk> wrote:

> Hvis jeg skriver # ipconfig /all
> er der et sted hvor der står nodetype = hybrid
> hvad betyder det ?

Det handler om, hvordan maskinen resolver navne i Windows Networ-
king. Jeg har samlet noget info om det på mit web-sted
http://www.hojmark.org/networking/applications.html#win
under name resolution, men jeg tror, du spilder din tid ved at
læse det.

> den stationære pc kan godt komme på internettet, men den bærbare kan kun
> pinge/se de computere der er på lokalnettet og kan derfor ikke komme på
> nettet

Nodetypen betyder ikke noget for maskinens evne til at køre alm.
Internet-trafik.

> - forslag til hvorfor den ikke kan det...

Hvad sker der, hvis du pinger 10.0.0.1? Hvad sker der, hvis du
laver en traceroute til 193.88.44.22?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : John

Dato : 01-08-02 10:18

Når jeg pinger 10.0.0.1 får den bare timeout....

Det eneste jeg har haft held til at pinge er den stationære maskine....
10.128.9.x

Det virker som om den ikke kan komme videre forbi mit lokalnet...men jeg
skulle da meget bekendt ikke have nogen firewall til at stoppe den.....

traceroute - ved jeg ikke lige hvordan man gør...

John

> [...]
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 01-08-02 14:43

"John" <postX@klog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulle da meget bekendt ikke have nogen firewall til at stoppe den.....
>
> traceroute - ved jeg ikke lige hvordan man gør...

Windows maskine?

Tryk START | Kør | Skriv "command" (uden anførselstegn) og tryk kør.

Der kommer nu et "sort" vindue frem. Tryk her "tracert 193.88.44.22" (igen uden
anførselstegn) og tryk enter. Kopier resultatet og post det her....

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : John

Dato : 01-08-02 21:54

Tak til Stig

når jeg gør det - får den bare en timeout på alle hop...

Hvis jeg laver det samme fra denne maskine, ser det ud som følger:

Sporer rute til ratatosk.DK.net [193.88.44.22]
over et maksimum af 30 hop:

1 19 ms 8 ms 8 ms 172.19.96.1
2 10 ms 25 ms 21 ms ser2-0.34M.nfnxt1.ip.tele.dk [62.242.67.229]
3 18 ms 17 ms 14 ms atm6-0-0-73.60M.kjnxt1.ip.tele.dk
[195.249.32.26
]
4 18 ms 17 ms 17 ms pos0-1.155M.kjnxg1.ip.tele.dk
[195.249.2.158]
5 18 ms 18 ms 17 ms pos2-2.622M.bynxg1.ip.tele.dk [195.249.2.21]
6 20 ms 32 ms 18 ms pos1-0.622M.oebrnxg1.ip.tele.dk
[195.249.12.133]

7 19 ms 18 ms 19 ms pos0-0.622M.oebrnxg2.ip.tele.dk
[195.249.12.130]

8 * * * Anmodning fik timeout.
9 28 ms 14 ms 35 ms ratatosk.DK.net [193.88.44.22]

Sporing fuldført.

er der nogen forslag

John

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-08-02 21:57

On Thu, 1 Aug 2002 11:18:06 +0200, "John" <postX@klog.dk> wrote:

> Når jeg pinger 10.0.0.1 får den bare timeout....

Hvordan er pc'erne forbundet til resten af nettet?

> traceroute - ved jeg ikke lige hvordan man gør...

Se Stigs svar.

Og læs så http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : John

Dato : 01-08-02 22:27

Ja det beklager jeg

forbundet...

fra nettet går det gennem kabelmodemmet til en switch hvor de 2 computere så
er forbundet til...

den ene kan komme på nettet og den anden kan ikke
men de kan begge "se" hinanden (ping)

Det går ikke gennem nogen firewall el. lign. så skal det være sat til i win
xp som default - det ved jeg ikke om der er en sådan i xp.

John

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-08-02 23:19

On Thu, 1 Aug 2002 23:26:56 +0200, "John" <postX@klog.dk> wrote:

> fra nettet går det gennem kabelmodemmet til en switch hvor de 2
> computere så er forbundet til...
>
> den ene kan komme på nettet og den anden kan ikke men de kan
> begge "se" hinanden (ping)

Det lyder som om, det er et problem med opsætningen af dit kabel-
modem eller resten af det net. Er du sikker på, det er meningen,
du skal kunne have flere pc'er på?

Og hvis du ikke gider læse (og rette dig efter) det med citat-
teknikken, så gider jeg ikke svare på dine indlæg.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jørgen H. Andreasen

Dato : 02-08-02 22:48

"John" <postX@klog.dk> wrote in message

> fra nettet går det gennem kabelmodemmet til en switch hvor de 2 computere

> er forbundet til...

Hvordan er det forbundet til switchen?
Modem skal i Uplink-porten og computerne i to porte, der *ikke* er forbundet
med uplink. (På nogle switche er port 1 eller 5 internt forbundet med
uplink. Denne port må derfor ikke bruges.)

> den ene kan komme på nettet og den anden kan ikke
> men de kan begge "se" hinanden (ping)

Hvad er subnetmasken på dine maskiner? Den skal være 255.255.255.0 og din
standardgateway skal være 10.0.0.1

--

/Jørgen H. Andreasen

Der arbejder hos Dansk Kabel TV men taler for sig selv.

Fra : John Nielsen

Dato : 03-08-02 10:37

> [...]
> pinge/se de computere der er på lokalnettet og kan derfor ikke komme på
> nettet - forslag til hvorfor den ikke kan det...

På det dk-tv jeg er tilsluttet tildeles 4 "sammenhængende"
adresser...sagt på en anden måde; den maskine der ikke
kan komme på nettet har måske en adresse som ligger
uden for det adresserum du har fået tildelt...

Prøv at ændre dens adresse til 10.128.9.(x+1)
(x refererer her til den der _kan_ komme på nettet)

mvh.
John Nielsen