Mug på kroppen??
Fra : dorthe

Dato : 31-07-02 22:04

Hej.
Vores nye hoppe udvikler nogle mærkværdige hud/pelsforandringer for tiden.
Hun taber håret rundt omkring på kroppen, og nedenunder ser skindet lidt
hævet/skællet ud. Flere steder på kroppen føles det som, og ligner mug. I
flg dyrlæge er det ikke sommereksem, og det virker heller ikke som om det
klør. Har nogen erfaringer med heste, der har mug på kroppen, eller andre
mærkværdigheder, der lyder som min hoppes. Hvad gjorde i?
Venlig hilsen
Dorthe

Fra : Holm

Dato : 31-07-02 23:08

dorthe <dono@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:XbY19.492$m15.76599@news010.worldonline.dk...
> [...]
> klør. Har nogen erfaringer med heste, der har mug på kroppen, eller andre
> mærkværdigheder, der lyder som min hoppes. Hvad gjorde i?

Ja det har jeg ....
Det kunne lyde som den lidelse min islænder havde i vinters.
Går din hest vådt ??dette kan nemlig fremme lidelsen som hedder
:streptotrichose og er en bakteriel hudsygdom, der ligner mug !

Behandlingen består i at vaske og fjerne al det "skæl" man kan . Brug blå
biotex til afvaskningen.
Så skal omgivelser og hest behandles med Virkon som desinficerer.
Min hest var så angrebet at hun fik antibiotika i 6 dage .
Sygdommen smitter , ved kontakt mellem heste og via strigler mm.
Jeg vaskede hele stalden ( boksen ) og sprøjtede med virkon overalt nogle
gange .
Helt ovre var lidelsen førs her i foråret da der blev mere tørt, og hun
havde smidt vinterpelsen.

Hårdt arbejde , men lidelsen kan kureres !!
Spørg hellere din dyrlæge også ...)
De venligste hilsener ..og medfølende..
Holm

Fra : Pia J