IPadresser/hvor
Fra : claus Christian Lars~

Dato : 31-07-02 19:24

Hvordan finder jeg ud af hvor disse adresser hører til i mit system :

Searching for server (DHCP)...
...Me: 10.0.0.2, Server: 0.0.0.0, Gateway 10.0.0.1

Kan man have flere dhcp-servere kørende?

Jeg har engang rodet med DNS og muligvis sat noget i den retning op.

Kan det være det der spøger?

Og: Hvordan stopper/slukker jeg for ovenstående?

Hilsen Claus Larsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-07-02 20:43

claus Christian Larsen wrote:

> Hvordan finder jeg ud af hvor disse adresser hører til i mit system :
>
> Searching for server (DHCP)...
> ..Me: 10.0.0.2, Server: 0.0.0.0, Gateway 10.0.0.1

arp(8) kan fortælle dig MAC-adresserne, som du sidenhen kan slå op på
http://www.coffer.com/mac_find/ - så kan du se, hvilket mærke netkortet er
(og måske hvad dimsen er).

> Kan man have flere dhcp-servere kørende?

Ja, men medmindre du bruger failover (og det skal i så tilfælde være sat op
på begge DHCP-servere), skal man *ikke* gøre det!

Hvis du har en router el. lign. kan det sagtens tænkes at den fungerer som
DHCP-server. Hiv stikket ud af den og se, om problemet fortsætter.

> Jeg har engang rodet med DNS og muligvis sat noget i den retning op.

Næppe; DNS har ikke direkte noget med DHCP at gøre.

> Og: Hvordan stopper/slukker jeg for ovenstående?

Find ud af hvad det er for en dims og følg producentens manual.

/Rasmus

PS. Kan du ikke holde diskussionen i samme tråd? Det gør den noget mere
overskuelig.

When is it time to reinstall an operation system?
- When booted, the computer prints "Starting Windows..."

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 31-07-02 20:01

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> [...]

Bare lige for at få det skåret ud i pap:

Mener du at ovennævnte adresser er sat på netkortet?

Det lyder rimeligt eftersom at terminalen er arvet fra en instution hvor
man brugte den i et stort netværk. Mon ikke det kan tænkes at de har sat
en fast adresse i netværkssoftwaren?

Hilsen Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-07-02 21:11

claus Christian Larsen wrote:

> Mener du at ovennævnte adresser er sat på netkortet?

Jeg mener ikke noget som helst; det er ikke til at gætte udfra de få
oplysninger.

> Det lyder rimeligt eftersom at terminalen er arvet fra en instution hvor
> man brugte den i et stort netværk. Mon ikke det kan tænkes at de har sat
> en fast adresse i netværkssoftwaren?

Hvad er det for en terminal? Producent+model eller OS+version. Og hvad har
du ellers af udstyr koblet til netværket (router, printserver, computere og
alle andre tænkelige dimser, der kan tænkes at have IP-adresser)?

/Rasmus

[ Cancel Cancelled ]
- Pine

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 31-07-02 20:29

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Hvad er det for en terminal? Producent+model eller OS+version.

En gammel p133 ibm der skal bruges som ltsp-terminal. Jeg har lavet en
bootdiskette igennem ltsp-hjemmesiden www.ltsp.org

Og hvad har
> du ellers af udstyr koblet til netværket (router, printserver, computere og
> alle andre tænkelige dimser, der kan tænkes at have IP-adresser)?

Der er ikke ret meget tilbage. 3 computere , en printer, en adsl. Men
jeg kan ikke finde ud af hvor ovennævnte kommer fra.

Hilsen Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-07-02 21:45

claus Christian Larsen wrote:

> En gammel p133 ibm der skal bruges som ltsp-terminal. Jeg har lavet en
> bootdiskette igennem ltsp-hjemmesiden www.ltsp.org

Den bootende maskine kan ikke være DHCP-server for sig selv, så den er
udelukket.

> Og hvad har
>
> Der er ikke ret meget tilbage. 3 computere , en printer, en adsl. Men
> jeg kan ikke finde ud af hvor ovennævnte kommer fra.

Jeg formoder at en af de 3 computere er den, du forsøger at sætte en
dhcp-server op på.

Pil de to andre computere fra (hiv netstikkene ud) og det samme med adsl'en
og printeren. Nu er din terminal og din dhcp-server altså de to eneste, der
er koblet til.

Prøv herefter at boote terminalen. Går det galt, er problemet jo nok din
opsætning på dhcp-serveren. Går det godt sætter du de to andre computere,
adsl'en og printeren til en efter en og prøver at boote terminalen hver
gang. Når det går galt, har du fundet synderen, som jo er den sidst
tilsluttede enhed.

Må jeg gætte på din adsl-router? Hvis du poster fra den omtalte linje, har
du Cybercity ADSL og deres routere kommer opsat med 10.0.0.0-nettet. Hvis
det er, skal du slå dennes dhcp-funktionalitet fra og kun køre dhcp på din
server.

/Rasmus

May the smurf be with you... Always.
-- Obi-Smurf Kenobi

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 31-07-02 20:55

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Må jeg gætte på din adsl-router? Hvis du poster fra den omtalte linje, har
> du Cybercity ADSL

Netop.

og deres routere kommer opsat med 10.0.0.0-nettet. Hvis
> det er, skal du slå dennes dhcp-funktionalitet fra og kun køre dhcp på din
> server.

Uha jeg tror vi er tæt ved problemet. Jeg gemmer spændingen til imorgen.
Sengetiden kalder :)

Hilsen Claus.

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 01-08-02 07:55

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Prøv herefter at boote terminalen. Går det galt, er problemet jo nok din
> opsætning på dhcp-serveren.

Det gør det.

> Må jeg gætte på din adsl-router?

Jeg tror på at det er der problemet er.
Hvis du poster fra den omtalte linje, har
> du Cybercity ADSL

yes.

og deres routere kommer opsat med 10.0.0.0-nettet. Hvis
> det er, skal du slå dennes dhcp-funktionalitet fra og kun køre dhcp på din
> server.

Hvor gør jeg det henne? Jeg har kikket i yast ( suse 8.0) under dsl men
der synes jeg ikke at kunne finde noget der kan gøre det.

hilsen Claus.

Fra : Dennis Petersen

Dato : 01-08-02 21:41

> Hvor gør jeg det henne? Jeg har kikket i yast ( suse 8.0) under dsl men
> der synes jeg ikke at kunne finde noget der kan gøre det.
Her kan jeg vist hjælpe hvis det er en Cisco 677 er selv CC kunde...
Du skal telnette til din router (eller måske kommunikere på det blå
management kabel), logge ind med dit password, skrive enable, skrive dit
password igen (er det samme på CC's opsætning).
Nu skulle der gerne være en prompt der ser sådan ud:
cbos#
Havelågen viser at du er på med enable brugeren (er lige som root på Linux)
Så skriver du følgende for at slukke for DHCP Serveren i routeren så den
ikke sender sjove ting ind på dit netværk :
set dhcp server disabled
Så skriver du write og derefter reboot
Det var det!
mvh
Dennis P

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 02-08-02 12:56

Dennis Petersen wrote:

> Her kan jeg vist hjælpe hvis det er en Cisco 677 er selv CC kunde...
> Du skal telnette til din router

ok, det gik meget let med supporthjælp fra cybercity. dhcp-serveren i
min router er nu slået fra. Man begyndte med at skrive telnet 10.0.0.1 i
en promt og kom så videre derfra. Kan ikke huske det hele.

Derefter virkede adsl ikke før jeg fik en fast ipadresse. Det er så også
gjort nu. Nu mangler jeg vist bare at få dhcpd.conf til at makke ret så
jeg kan få gang i mit ltsp-projekt...

Hilsen Claus.