Størrelsen på mit hjul
Fra : Peter

Dato : 31-07-02 13:40

Hej

Jeg skal indstille min Polar S710 til min cykel.

Jeg har et hjul der har størrelse 28 x 1 3/8.

Det skal indstilles i mm - Nogen der kan omregne ovenstående til mm?

Hilsen Peter

Fra : JS

Dato : 31-07-02 17:09

"Peter" <no_spam@no.where> wrote in message
> Hej
>
> Jeg skal indstille min Polar S710 til min cykel.
>
> Jeg har et hjul der har størrelse 28 x 1 3/8.
>
> Det skal indstilles i mm - Nogen der kan omregne ovenstående til mm?

Det afviger en del med forskellige fabrikater dæk, så du skal måle det.
Rul en omgang på fladt underlag.
Start med ventilen i bund, slå en streg på gulvet ud for ventilen, kør frem
med cyklen til ventilen er i bund igen, slå en ny streg og mål så afstanden.

mvh/JS

Fra : Peter

Dato : 31-07-02 23:13

"JS" <mr_nobody@nowhere.com> wrote in message

> [...]
frem
> med cyklen til ventilen er i bund igen, slå en ny streg og mål så

Det giver 2172 mm - 4 mm pga min vægt (ifølge manualen) = 2168 mm

En anden måde ville være at tage afstanden fra hjulets aksel til jorden (349
mm - 4 mm = 345 mm) og gange det med Pi*2 = 2167.7

Disse to resultater er stort set ens og tyder på en vinder.

MEN man kan også lave en anden udregning baseret på hjulets størrelse i
tommer.

Tommer * 25.4 * Pi = Hjulets omkreds i mm.

Udfylder jeg nu de felter jeg kender giver dette:

X * 25.4 * Pi = 2168
X = 27.1

Mit hjul skulle i så fald være 27" hvilket det ikke er - det er 28 x 1 3/8.

Jeg må tage fejl et sted, men hvor?

Er 1 3/8 dækkets størrelse? Dvs 34.9 mm?
Det ville give mening, da dækket godt kunne se ud som om det havde den
størrelse.
I så fald er mit hjul jo 28 + 2*1.375 = 30.75 tommer!

Jeg er meget forvirret - håber der er en der kan overskue hele denne omgang
og give mig løsningen...

Hilsen Peter

Fra : JS

Dato : 31-07-02 23:41

> [...]
> mm - 4 mm = 345 mm) og gange det med Pi*2 = 2167.7
>
> Disse to resultater er stort set ens og tyder på en vinder.

Ja det lyder som det rigtige tal, jeg ved ikke om de 4mm er rigtige.
Helt præcist bliver det vel hvis man får en anden til at måle radius mens du
sidder på cyklen.

> [...]
>
> X * 25.4 * Pi = 2168
> X = 27.1
>
> Mit hjul skulle i så fald være 27" hvilket det ikke er - det er 28 x 1

Det er ret forvirrende, jeg er ikke sikker men mener at de 28" er med en
slags norm dæk ?
Det ville være mere logisk hvis man opgav fælgens størrelse, en 28" fælg er
jo ikke 28" men beregnet til et 28" dæk som igen svinger lidt i omkreds,
hvor brede dæk typisk har lidt større diameter.

For at gøre det rigtigt forvirrende findes der faktisk en størrelse som
hedder 27" som er større end 28", fordi det er en fransk tomme som ikke
holder 25.4 mm !

> Er 1 3/8 dækkets størrelse? Dvs 34.9 mm?

Det er dækkets bredde.
Igen er der ikke nogen standard for hvor/hvordan man måler denne bredde, det
afviger lidt fra fabrikat til fabrikat.

> [...]
> I så fald er mit hjul jo 28 + 2*1.375 = 30.75 tommer!
>
> Jeg er meget forvirret - håber der er en der kan overskue hele denne

I grunden er det vel også lige fedt, har man en 28" fælg skal man købe et
28" dæk og omkredsen den måler man

I øvrigt er der en special gruppe til cykling hvor du sikkert ville få flere
svar :
dk.sport.cykling

mvh/JS