/ Forside / Teknologi / Internet / Sikkerhed / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Sikkerhed
#NavnPoint
stl_s 37026
arlet 26827
miritdk 20260
o.v.n. 12167
als 8951
refi 8694
tedd 8272
BjarneD 7338
Klaudi 7257
10  molokyle 6481
ZoneAlarm blokerer forbindelsen, hvorfor?
Fra : Anette Nielsen


Dato : 31-07-02 11:48

Hej alle,

Jeg har lige installeret ZoneAlarm (gratisversionen) og er stadig
temmelig blank på sikkerhedsområdet. Så jeg håber der er en af jer der
kan hjælpe mig!

Mit problem er, at ZoneAlarm blokerer kontakten til internettet når
jeg ikke har brugt forbindelsen et stykke tid - selvom den automatiske
lås er slået fra.
Jeg kan kun hitte ud af at få forbindelsen igen ved at genstarte - men
det kan da ikke passe? Der må være etellerandet andet der skal slås
fra et sted?
Eller noget andet?
Jeg siger nej til alt der beder om serverrettigheder, kan der være
noget der _skal_ have det?

Anette

 
 
Bent Sørensen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Bent Sørensen


Dato : 31-07-02 12:59

Hej,

> Mit problem er, at ZoneAlarm blokerer kontakten til internettet når
> jeg ikke har brugt forbindelsen et stykke tid - selvom den automatiske
> lås er slået fra.
> Jeg kan kun hitte ud af at få forbindelsen igen ved at genstarte - men
> det kan da ikke passe? Der må være etellerandet andet der skal slås
> fra et sted?
> Eller noget andet?
> Jeg siger nej til alt der beder om serverrettigheder, kan der være
> noget der _skal_ have det?

Hvis der går ca. 1 time inden forbindelsen blokeres kan det
være et problem med at DHCP trafik er blokeret.

Hvis du sidder på en forbindelse, hvor du får tildelt IP addresse
via DHCP, skal din IP addresse fornys med faste intervaller
(hos TDC er det ex. 1 time). Hvis der ikke er åbnet for trafik
på port 67/68 for UDP kan IP addressen ikke fornys, og du "mister
retten" til at signalere. Hvis du sidder på en Windows box kan
du køre 'winipcfg' programmet for at checke din nuværende
IP addresse samt anden netværkskonfiguration. Vælg
'More Info' for at se din lease tid for IP addresse.

Grunden til at du får en IP addresse ved opstart er, at DHCP køres
inden din ZoneAlarm aktiveres.

/Bent




Anette Nielsen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Anette Nielsen


Dato : 31-07-02 13:33

On Wed, 31 Jul 2002 13:59:21 +0200, "Bent Sørensen" <kadet@tdcadsl.dk>
wrote:

>Hej,
>
>> Mit problem er, at ZoneAlarm blokerer kontakten til internettet når
>> jeg ikke har brugt forbindelsen et stykke tid - selvom den automatiske
>> lås er slået fra.

>Hvis der går ca. 1 time inden forbindelsen blokeres kan det
>være et problem med at DHCP trafik er blokeret.

Jeg har ikke taget nøjagtig tid, men jeg tror der går noget mindre end
en time.

>Hvis du sidder på en forbindelse, hvor du får tildelt IP addresse
>via DHCP, skal din IP addresse fornys med faste intervaller
>(hos TDC er det ex. 1 time).

Ja det har jeg jo ikke rigtig sat mig ind i før, novice som jeg er....

Men jeg kan se på logfilerne (sammenholdt m. Stofanets oplysninger om
forbindelsen) at jeg har haft samme IPadr. ialtfald de sidste tre dage
(=al den tid jeg har haft ZA installeret), så det ser ikke ud til at
den bliver fornyet løbende.

Anette



Morten (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 31-07-02 14:07

> Men jeg kan se på logfilerne (sammenholdt m. Stofanets oplysninger om
> forbindelsen) at jeg har haft samme IPadr. ialtfald de sidste tre dage
> (=al den tid jeg har haft ZA installeret), så det ser ikke ud til at
> den bliver fornyet løbende.

Var der nogen problemer før du installerede din firewall?
Jeg har også Stofanet (som anvender fast IP), som automatisk
lukker for forbindelsen efter 5 minutter uden trafik. Er det det, der
er problemet, kan du kontakte Stofa for at få ændret indstillingen.

Logger du på via http://www.signon.stofanet.dk/? Det er en hel
del lettere at bruge programmet CableConnect2. Det lægger
en rød prik nede ved uret, og når du vil gå online, dobbeltklikker
du på den, så den bliver grøn. Smid en genvej til programmets
placering i din Startmappe, som under win98 er denne:
C:\WINDOWS\All Users\Menuen Start\Programmer\Start

Jeg har smidt en kopi af programmet over i news:dk.binaer:
news:3d47df79$0$405$ba624c82@nntp01.dk.telia.net

Mvh.
Morten




Anette Nielsen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Anette Nielsen


Dato : 31-07-02 16:42

On Wed, 31 Jul 2002 15:07:06 +0200, "Morten" <morten789@hotmail.com>
wrote:

>Var der nogen problemer før du installerede din firewall?

Nej ...

>Logger du på via http://www.signon.stofanet.dk/? Det er en hel
>del lettere at bruge programmet CableConnect2.
>
>Jeg har smidt en kopi af programmet over i news:dk.binaer:
>news:3d47df79$0$405$ba624c82@nntp01.dk.telia.net

Tak, det vil jeg sørme gerne prøve - men ku' jeg lokke dig til at
maile det til mig istedet?
Ellers skal jeg til at finde en anden newsserver end stofas der
(næsten) ikke har binære grupper, for Googles gruppesøgning ville
ikke vise mig den.

Anette

Morten (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 31-07-02 17:23

> >Var der nogen problemer før du installerede din firewall?
>
> Nej ...

Du kunne jo forhindre ZA i at starte op for at se, om det vitterligt
er det, der gør knuder.
Har du win98, er det sådan: Tryk Start, Kør, skriv msconfig, vælg
fanebladet Start, fjern flueben ud for Zonealarm, tryk OK.
Maskinen skal genstartes før ændringen indtræder.

> Tak, det vil jeg sørme gerne prøve - men ku' jeg lokke dig til at
> maile det til mig istedet?

CableConnect er sendt.

> Ellers skal jeg til at finde en anden newsserver end stofas der
> (næsten) ikke har binære grupper, for Googles gruppesøgning ville
> ikke vise mig den.

Det burde kunne ses hos dig - jeg ser det i hvert fald fint på
Stofa/Telias server. Google har det (som regel?) først dagen efter.
Virkede det direkte link ikke?

Mvh.
Morten



Anette Nielsen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Anette Nielsen


Dato : 31-07-02 19:12

On Wed, 31 Jul 2002 18:22:37 +0200, "Morten" <morten789@hotmail.com>
wrote:

>> Ellers skal jeg til at finde en anden newsserver end stofas der
>> (næsten) ikke har binære grupper, for Googles gruppesøgning ville
>> ikke vise mig den.
>
>Det burde kunne ses hos dig - jeg ser det i hvert fald fint på
>Stofa/Telias server.

Du læser vel fra en anden end news.stofanet.dk, så?

>Google har det (som regel?) først dagen efter.
>Virkede det direkte link ikke?

Nej.


Morten (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 31-07-02 20:42

> >Det burde kunne ses hos dig - jeg ser det i hvert fald fint på
> >Stofa/Telias server.
>
> Du læser vel fra en anden end news.stofanet.dk, så?

Jeg bruger news.stofanet.dk til dk.binaer, og news.sunsite.auc.dk
til de øvrige grupper. Da jeg i sin tid kom på Stofanet var der en
hulens ventetid på Stofas newsservere - et indlæg afsendt om
formiddagen kunne stadig ikke ses om aftenen.
Så fandt jeg sunsite i stedet, men de har ikke binære grupper.
Jeg ved ikke, hvordan Stofas newsservere kører i dag, for
jeg er godt tilfreds med sunsite.

> >Google har det (som regel?) først dagen efter.
> >Virkede det direkte link ikke?
>
> Nej.

Det kan jeg ikke lige give en forklaring på.

Mvh.
Morten



Alex Holst (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Alex Holst


Dato : 31-07-02 14:11

Anette Nielsen <annielsen@jubiipost.dk> wrote:
> Men jeg kan se på logfilerne (sammenholdt m. Stofanets oplysninger om
> forbindelsen) at jeg har haft samme IPadr. ialtfald de sidste tre dage
> (=al den tid jeg har haft ZA installeret), så det ser ikke ud til at
> den bliver fornyet løbende.

Har du ikke laest vejledningen som StofaNet gav dig?

I min udgave staar der, at hvis jeg ikke bruger min forbindelse i X
antal sekunder, logges jeg ud af deres gateway og kan derefter ikke
tilgaa maskiner uden for Stofa's netvaerk. Jeg kan selv angive hvor
meget X skal lyde paa, men som standard er det sat til 7200 sekunder.

For at tilgaa maskiner paa internettet, skal jeg igen logge ind gennem
www.signon.stofanet.dk eller det latterlige lille program StofaNet har
lagt paa CD'en.

--
I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,
when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org

Anette Nielsen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Anette Nielsen


Dato : 31-07-02 16:27

On 31 Jul 2002 13:11:10 GMT, Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

>Har du ikke laest vejledningen som StofaNet gav dig?
>
>I min udgave staar der, at hvis jeg ikke bruger min forbindelse i X
>antal sekunder, logges jeg ud af deres gateway og kan derefter ikke
>tilgaa maskiner uden for Stofa's netvaerk. Jeg kan selv angive hvor
>meget X skal lyde paa, men som standard er det sat til 7200 sekunder.

Du har jo fuldstændig ret, kan jeg se nu... (manualer er bestemt ikke
min favoritlitteratur .
Nu har jeg været inde og sat idle-tiden op, så det skulle gerne
hjælpe.

Men derfor undrer jeg mig nu stadig - det er ikke noget jeg har
mærket noget til før, og jeg har haft Stofanet ca. trekvart år.

>For at tilgaa maskiner paa internettet, skal jeg igen logge ind gennem
>www.signon.stofanet.dk eller det latterlige lille program StofaNet har
>lagt paa CD'en.

Efter jeg installerede ZoneAlarm, kan jeg slet ikke få lov at få
www.signon.stofanet.dk op - det er derfor jeg har været nødt til at
genstarte for at komme på igen. Måske skal jeg bare prøve at logge på
vha. en anden metode, feks. det program Morten foreslår, men det er da
alligevel sært at den blokerer for startsiden? Oder was?


Alex Holst (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Alex Holst


Dato : 31-07-02 17:38

Anette Nielsen <annielsen@jubiipost.dk> wrote:
> Efter jeg installerede ZoneAlarm, kan jeg slet ikke få lov at få
> www.signon.stofanet.dk op - det er derfor jeg har været nødt til at
> genstarte for at komme på igen. Måske skal jeg bare prøve at logge på
> vha. en anden metode, feks. det program Morten foreslår, men det er da
> alligevel sært at den blokerer for startsiden? Oder was?

Jeg kender ikke svaret paa dit spoergsmaal, men kan troeste med, at
personlige firewalls er ofte ikke noedvendige. I OSS'en kan du laese
mere om fornuftig brug af nettet:

http://a.area51.dk/sikkerhed

--
I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,
when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org

Anette Nielsen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Anette Nielsen


Dato : 31-07-02 19:06

On 31 Jul 2002 16:37:48 GMT, Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

>Jeg kender ikke svaret paa dit spoergsmaal, men kan troeste med, at
>personlige firewalls er ofte ikke noedvendige. I OSS'en kan du laese
>mere om fornuftig brug af nettet:
>
> http://a.area51.dk/sikkerhed

OK, den vil jeg tjekke og gøre mig lidt mere klog på emnet...
Jeg har kørt i lang tid uden firewall, uden problemer, og har faktisk
mere installeret den af nysgerrighed, end af paranoia over det
farlige, farlige web

Tak for hjælpen til alle der svarede fra en glad nybegynder!

Anette

Alex Holst (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Alex Holst


Dato : 31-07-02 18:04

Anette Nielsen <annielsen@jubiipost.dk> wrote:
> Måske skal jeg bare prøve at logge på vha. en anden metode, feks. det
> program Morten foreslår, men det er da alligevel sært at den blokerer
> for startsiden? Oder was?

Har du ioevrigt grund til at stole paa et tilfaeldigt program som en
tilfaeldig person sender til dig?

--
I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,
when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org

Morten (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 31-07-02 18:24

> Har du ioevrigt grund til at stole paa et tilfaeldigt program som en
> tilfaeldig person sender til dig?

Jeg er såmænd fredelig nok, og har en ren pc, men i princippet har
du helt ret. Jeg ville også hellere have givet et link til programmet,
men kunne ikke finde det på nettet. Siden, jeg i sin tid fandt det på,
er lukket nu. Men du er velkommen til at undersøge programmet - det
fylder ikke mere end 56k

Mvh.
Morten




Martin Østerberg (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Martin Østerberg


Dato : 31-07-02 15:55

On Wed, 31 Jul 2002 12:32:33 GMT skrev annielsen@jubiipost.dk (Anette
Nielsen) .


>Men jeg kan se på logfilerne (sammenholdt m. Stofanets oplysninger om
>forbindelsen) at jeg har haft samme IPadr. ialtfald de sidste tre dage
>(=al den tid jeg har haft ZA installeret), så det ser ikke ud til at
>den bliver fornyet løbende.
>
>Anette

For hvad det er værd...prøv fra start > Kør at taste ipconfig /renew
Ved ikke hvilken windows du bruger, og ikke om det understøttes alle
versioner, men det kan næppe skade at prøve.

Martin

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste