/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Problemer med dk-tv
Fra : Tue Abrahamsen


Dato : 31-07-02 02:12

Jeg har nogle problemer på dansk kabeltv's netværk. På dette netværk får
hver husstand tildelt en bestemt ip-række (vores er 10.29.48.x) som de kan
bruge frit ved hjælp af hubs/switches osv. Det er også muligt at bruge
f.eks. ftp/ssh til andres ip-rækker. Jeg købte så en public ip til min
server, og satte denne op med to ip'er for at kunne oprette arp-bindinger
mellem den og min stationære (public ip og intern ip er på forskellige
subnets). Efter at have gjort dette kan jeg hverken få fat i andre
ip-rækker fra hverken stationær eller server, og de kan ikke få fat i mig.
Jeg kan dog stadig godt få fat i dem på min egen ip-række. Selv folk på en
anden ip-række kan ikke få fat i min public ip. Nogen der har forstand på
dette, og kan komme med en eventuel løsning? Mit eneste gode forslag, er
en fejl fra dk-tv's side.

mvh
Tue Abrahamsen

 
 
Asbjorn Hojmark (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 31-07-02 06:17

On Wed, 31 Jul 2002 03:12:28 +0200, Tue Abrahamsen
<twoface@wtf.dk> wrote:

> Jeg købte så en public ip til min server, og satte denne op med
> to ip'er for at kunne oprette arp-bindinger mellem den og min
> stationære (public ip og intern ip er på forskellige subnets).
> Efter at have gjort dette kan jeg hverken få fat i andre ip-
> rækker fra hverken stationær eller server, og de kan ikke få
> fat i mig.

Det lyder som om, du har glemt en default gateway, eller har
tastet en for meget ind, da du konfigurerede det. Hvad er hele
dit setup?

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.org/networking/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Tue Abrahamsen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Tue Abrahamsen


Dato : 31-07-02 11:02

On Wed, 31 Jul 2002 07:17:18 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:

> On Wed, 31 Jul 2002 03:12:28 +0200, Tue Abrahamsen
> <twoface@wtf.dk> wrote:
>
>> Jeg købte så en public ip til min server, og satte denne op med
>> to ip'er for at kunne oprette arp-bindinger mellem den og min
>> stationære (public ip og intern ip er på forskellige subnets).
>> Efter at have gjort dette kan jeg hverken få fat i andre ip-
>> rækker fra hverken stationær eller server, og de kan ikke få
>> fat i mig.
>
> Det lyder som om, du har glemt en default gateway, eller har
> tastet en for meget ind, da du konfigurerede det. Hvad er hele
> dit setup?
>
> -A

Min stationære har følgende opsætning:
address 10.29.48.7
netmask 255.0.0.0
gateway 10.0.0.1

Og min server har disse to:
address 80.197.127.247
netmask 255.255.0.0
gateway 80.197.217.1

address 10.29.48.69
netmask 255.0.0.0
gateway 10.0.0.1

Håber du kan se problemet her.

mvh
Tue Abrahamsen // twoface

Thomas B. Johansen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Thomas B. Johansen


Dato : 31-07-02 16:21


bør vist være sådan her: (hvis du bruger din server som router)

Min stationære har følgende opsætning:
address 10.29.48.7
netmask 255.0.0.0
gateway 10.29.48.69

Og min server har disse to:
address 80.197.127.247
netmask 255.255.0.0
gateway 80.197.217.1

address 10.29.48.69
netmask 255.0.0.0






Tue Abrahamsen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Tue Abrahamsen


Dato : 31-07-02 16:29

On Wed, 31 Jul 2002 17:21:26 +0200, Thomas B. Johansen wrote:

>
> bør vist være sådan her: (hvis du bruger din server som router)
>
> Min stationære har følgende opsætning:
> address 10.29.48.7
> netmask 255.0.0.0
> gateway 10.29.48.69
>
> Og min server har disse to:
> address 80.197.127.247
> netmask 255.255.0.0
> gateway 80.197.217.1
>
> address 10.29.48.69
> netmask 255.0.0.0

Det gør jeg desværre ikke. Jeg skal have købt mig et netkort til, så skal
den stå som gateway (også fysisk).

Thomas B. Johansen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Thomas B. Johansen


Dato : 31-07-02 16:42


"Tue Abrahamsen" <twoface@wtf.dk> skrev i en meddelelse
news:pan.2002.07.31.15.28.57.822424.26898@wtf.dk...
> On Wed, 31 Jul 2002 17:21:26 +0200, Thomas B. Johansen wrote:
>
> >
> > bør vist være sådan her: (hvis du bruger din server som router)
> >
> > Min stationære har følgende opsætning:
> > address 10.29.48.7
> > netmask 255.0.0.0
> > gateway 10.29.48.69
> >
> > Og min server har disse to:
> > address 80.197.127.247
> > netmask 255.255.0.0
> > gateway 80.197.217.1
> >
> > address 10.29.48.69
> > netmask 255.0.0.0
>
> Det gør jeg desværre ikke. Jeg skal have købt mig et netkort til, så skal
> den stå som gateway (også fysisk).

kan du ikke beskrive lidt mere af dit netværk og hvorfor du vil/har bruge to
gateways?



Tue Abrahamsen (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Tue Abrahamsen


Dato : 31-07-02 17:31

On Wed, 31 Jul 2002 17:42:09 +0200, Thomas B. Johansen wrote:

>
> "Tue Abrahamsen" <twoface@wtf.dk> skrev i en meddelelse
> news:pan.2002.07.31.15.28.57.822424.26898@wtf.dk...
>> On Wed, 31 Jul 2002 17:21:26 +0200, Thomas B. Johansen wrote:
>>
>> >
>> > bør vist være sådan her: (hvis du bruger din server som router)
>> >
>> > Min stationære har følgende opsætning:
>> > address 10.29.48.7
>> > netmask 255.0.0.0
>> > gateway 10.29.48.69
>> >
>> > Og min server har disse to:
>> > address 80.197.127.247
>> > netmask 255.255.0.0
>> > gateway 80.197.217.1
>> >
>> > address 10.29.48.69
>> > netmask 255.0.0.0
>>
>> Det gør jeg desværre ikke. Jeg skal have købt mig et netkort til, så skal
>> den stå som gateway (også fysisk).
>
> kan du ikke beskrive lidt mere af dit netværk og hvorfor du vil/har bruge to
> gateways?

Sagtens. Som sagt har jeg to computere sat i samme hub, hvoraf den ene har
en intern ip, og anden har både en intern og en public. Grunden til at de
har hver deres gateway ved jeg ikke, men det er den information jeg har
fået udlveret fra dansk kabel-tv.

Jeg kan dog ikke se hvad det har at sige, da mit problem opstod efter at
jeg satte to ip'er på serveren, og oprettede arp-bindinger.

Asbjorn Hojmark (01-08-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 01-08-02 06:20

On Wed, 31 Jul 2002 18:31:29 +0200, Tue Abrahamsen
<twoface@wtf.dk> wrote:

> Som sagt har jeg to computere sat i samme hub, hvoraf den ene har en
> intern ip, og anden har både en intern og en public. Grunden til at de
> har hver deres gateway ved jeg ikke, men det er den information jeg har
> fået udlveret fra dansk kabel-tv.

Det er ikke desto mindre forkert. Det giver ikke mening at påstå,
at hele verden kan nås i begge retninger.

Prøv at pinge 10.29.48.69 og 80.197.217.1. Hvis du får svar fra
den sidste, så fjern den første som default gateway. Lav derefter
en traceroute til fx. 193.88.44.22.

> Jeg kan dog ikke se hvad det har at sige, da mit problem opstod efter at
> jeg satte to ip'er på serveren, og oprettede arp-bindinger.

Ja, og da du rodede med IP-adresser, rodede du også din default
gateway. Hvis det ikke er konfigureret korrekt, er der ingenting
der virker.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.org/networking/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Tue Abrahamsen (01-08-2002)
Kommentar
Fra : Tue Abrahamsen


Dato : 01-08-02 21:16

On Thu, 01 Aug 2002 07:19:42 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:

> On Wed, 31 Jul 2002 18:31:29 +0200, Tue Abrahamsen
> <twoface@wtf.dk> wrote:
>
>> Som sagt har jeg to computere sat i samme hub, hvoraf den ene har en
>> intern ip, og anden har både en intern og en public. Grunden til at de
>> har hver deres gateway ved jeg ikke, men det er den information jeg har
>> fået udlveret fra dansk kabel-tv.
>
> Det er ikke desto mindre forkert. Det giver ikke mening at påstå,
> at hele verden kan nås i begge retninger.
>
> Prøv at pinge 10.29.48.69 og 80.197.217.1. Hvis du får svar fra
> den sidste, så fjern den første som default gateway. Lav derefter
> en traceroute til fx. 193.88.44.22.
>
>> Jeg kan dog ikke se hvad det har at sige, da mit problem opstod efter at
>> jeg satte to ip'er på serveren, og oprettede arp-bindinger.
>
> Ja, og da du rodede med IP-adresser, rodede du også din default
> gateway. Hvis det ikke er konfigureret korrekt, er der ingenting
> der virker.
>
> -A

Uhm... jeg ved ikke lige helt hvad der er sket da jeg copy-pastede min
ip-informationer herind, men gateway på min stationære er 10.0.0.1 og ikke
10.29.48.69... sorry...

mvh
Tue Abrahamsen

Jørgen H. Andreasen (02-08-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen H. Andreasen


Dato : 02-08-02 23:00

"Tue Abrahamsen" <twoface@wtf.dk> wrote in message
news:pan.2002.08.01.20.16.27.214540.29352@wtf.dk...
> On Thu, 01 Aug 2002 07:19:42 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:
> Uhm... jeg ved ikke lige helt hvad der er sket da jeg copy-pastede min
> ip-informationer herind, men gateway på min stationære er 10.0.0.1 og ikke
> 10.29.48.69... sorry...

Det er ikke rigtigt, at din offentlige adresse er en klasse B adresse. Du
skal derfor rette din netmaske. Endvidere skal du kun have een
defaultgateway på serveren (som så skal rettes til den du har fået oplyst).
Den har ikke brug for en gateway for 10'er adressen.

Prøv dette:


Din stationære:
address 10.29.48.7
netmask 255.0.0.0
gateway 10.0.0.1

Din server:
address 80.197.127.247/netmask 255.255.255.0
^^^
address 10.29.48.69/netmask 255.0.0.0
gateway 80.197.127.1
^^^

I teorien kan du vel også helt droppe 10'er adressen på serveren og så lave
en statisk ARP-binding ??

--

/Jørgen H. Andreasen

Der arbejder hos Dansk Kabel TV men taler for sig selv.





Asbjorn Hojmark (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 03-08-02 08:45

On Fri, 2 Aug 2002 23:59:37 +0200, "Jørgen H. Andreasen"
<newsreader@medidata.dk> wrote:

> Det er ikke rigtigt, at din offentlige adresse er en klasse B adresse.

Nej, faktisk er det en klasse A adresse. Masken er ikke afgørende
for klassen. Det er de første bit i første oktet, der afgør klas-
sen.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.org/networking/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Jesper Skriver (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 03-08-02 11:49

On Fri, 2 Aug 2002 23:59:37 +0200, Jørgen H. Andreasen wrote:
> "Tue Abrahamsen" <twoface@wtf.dk> wrote in message
> news:pan.2002.08.01.20.16.27.214540.29352@wtf.dk...
>> On Thu, 01 Aug 2002 07:19:42 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:
>> Uhm... jeg ved ikke lige helt hvad der er sket da jeg copy-pastede min
>> ip-informationer herind, men gateway på min stationære er 10.0.0.1 og ikke
>> 10.29.48.69... sorry...
>
> Det er ikke rigtigt, at din offentlige adresse er en klasse B adresse.

Mangen til vrøvl skal man lede længe efter ...

Det er ikke en klasse B adresse - men faktisk en klasse A adresse - men
glem *ALT*, jeg gentager *ALT* om klasser, det betyder *INTET* i dagens
CIDR verden.

> Du skal derfor rette din netmaske.

NEJ !! Det skal han ikke.

> Endvidere skal du kun have een defaultgateway på serveren (som så skal
> rettes til den du har fået oplyst). Den har ikke brug for en gateway
> for 10'er adressen.

Det er tilgengæld rigtigt.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Tue Abrahamsen (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Tue Abrahamsen


Dato : 03-08-02 21:30

Nu har jeg så ændret min gateway, men det virker stadig ikke (jeg kan
stadig ikke få kontakt fra andre på dk-tv).

Med hensyn til min netmask, så virker det fint i windows, men da jeg ville
have public ip på min linuxbox, var jeg nødt til at bruge 255.255.0.0
istedenfor 255.255.255.0. Jeg ved ikke hvorfor, men ellers vil det ikke
virke.

mvh
Tue Abrahamsen

Jesper Skriver (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 03-08-02 21:31

On Sat, 03 Aug 2002 22:29:53 +0200, Tue Abrahamsen wrote:
> Nu har jeg så ændret min gateway, men det virker stadig ikke (jeg kan
> stadig ikke få kontakt fra andre på dk-tv).
>
> Med hensyn til min netmask, så virker det fint i windows, men da jeg ville
> have public ip på min linuxbox, var jeg nødt til at bruge 255.255.0.0
> istedenfor 255.255.255.0. Jeg ved ikke hvorfor, men ellers vil det ikke
> virke.

Hvis du gør det, så kan du ikke kommunikere med ~64000 IP adresser
på andre TDC kunder, så du bør finde fejlen, og skifte tilbage til
den korrekte netmaske

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Jørgen H. Andreasen (04-08-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen H. Andreasen


Dato : 04-08-02 23:33

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
news:slrnaknd9m.bss.harvest@freesbee.wheel.dk...
> On Fri, 2 Aug 2002 23:59:37 +0200, Jørgen H. Andreasen wrote:
> >
> > Det er ikke rigtigt, at din offentlige adresse er en klasse B adresse.
>
> Mangen til vrøvl skal man lede længe efter ...

Nej, det er IKKE en klasse B


> Det er ikke en klasse B adresse - men faktisk en klasse A adresse - men
> glem *ALT*, jeg gentager *ALT* om klasser, det betyder *INTET* i dagens
> CIDR verden.

Nej, men så en /16 da. Du ved, hvad jeg mener...

>
> > Du skal derfor rette din netmaske.
>
> NEJ !! Det skal han ikke.

Jo han skal fandme så. Jeg har selv rutet en /24 ud på det net,
så det vil være dumt andet!
>
> > Endvidere skal du kun have een defaultgateway på serveren (som så skal
> > rettes til den du har fået oplyst). Den har ikke brug for en gateway
> > for 10'er adressen.
>
> Det er tilgengæld rigtigt.

Du er lidt kværulerende i dag, synes jeg


>
> --
> Jesper Skriver, CCIE #5456
> FreeBSD committer

Hilsen

Ham, som har lavet netværket.


--

/Jørgen H. Andreasen

Der arbejder hos Dansk Kabel TV men taler for sig selv.





Tue Abrahamsen (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Tue Abrahamsen


Dato : 05-08-02 16:11


> Hilsen
>
> Ham, som har lavet netværket.
>
>
> --
>
> /Jørgen H. Andreasen
>
> Der arbejder hos Dansk Kabel TV men taler for sig selv.

Så håber jeg at du kan hjælpe mig :) Jeg har lavet netmasken om til
255.255.255.0, men det virker stadigvæk ikke. Prøv eventuelt fra dk-tv's
net at få fat i growl.dk (80.197.127.247) eller 10.29.48.7.

Så vidt jeg kan se virker det stadig ikke.

mvh
Tue Abrahamsen

Jørgen H. Andreasen (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen H. Andreasen


Dato : 05-08-02 21:19

"Tue Abrahamsen" <twoface@wtf.dk> wrote in message
news:pan.2002.08.05.15.11.26.640833.6568@wtf.dk...
> Så håber jeg at du kan hjælpe mig :) Jeg har lavet netmasken om til
> 255.255.255.0, men det virker stadigvæk ikke. Prøv eventuelt fra dk-tv's
> net at få fat i growl.dk (80.197.127.247) eller 10.29.48.7.

Jeg kan se adresserne registret på routeren, men ikke få fat i dem.

Prøv lige at lave en ipconfig og en "arp -a" på hver af maskinerne
og poste det her i gruppen.


--

/Jørgen H. Andreasen

Der arbejder hos Dansk Kabel TV men taler for sig selv.






Tue Abrahamsen (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Tue Abrahamsen


Dato : 05-08-02 21:57

On Mon, 05 Aug 2002 22:19:17 +0200, Jørgen H. Andreasen wrote:

> "Tue Abrahamsen" <twoface@wtf.dk> wrote in message
> news:pan.2002.08.05.15.11.26.640833.6568@wtf.dk...
>> Så håber jeg at du kan hjælpe mig :) Jeg har lavet netmasken om til
>> 255.255.255.0, men det virker stadigvæk ikke. Prøv eventuelt fra dk-tv's
>> net at få fat i growl.dk (80.197.127.247) eller 10.29.48.7.
>
> Jeg kan se adresserne registret på routeren, men ikke få fat i dem.
>
> Prøv lige at lave en ipconfig og en "arp -a" på hver af maskinerne
> og poste det her i gruppen.
>
>

Stationær:

ifconfig:
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:A0:24:8F:83:30
inet addr:10.29.48.7 Bcast:10.255.255.255 Mask:255.0.0.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:4996580 errors:87 dropped:0 overruns:0 frame:87
TX packets:4218250 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:16741
collisions:10580 txqueuelen:100
RX bytes:3698439093 (3.4 GiB) TX bytes:298784796 (284.9 MiB)
Interrupt:10 Base address:0x300

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:11746 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:11746 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:1078273 (1.0 MiB) TX bytes:1078273 (1.0 MiB)

arp -a:
? (10.0.0.1) at 00:04:C1:A7:B4:38 [ether] on eth0
odin (10.29.48.69) at 00:60:97:91:16:90 [ether] PERM on eth0

server:
ifconfig:
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:60:97:91:16:90
inet addr:80.197.127.247 Bcast:80.255.255.255 Mask:255.255.255.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:3600361 errors:87 dropped:0 overruns:0 frame:87
TX packets:3035640 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:7921
collisions:13940 txqueuelen:100
RX bytes:329821565 (314.5 MiB) TX bytes:1848081949 (1.7 GiB)
Interrupt:5 Base address:0x220

eth0:1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:60:97:91:16:90
inet addr:10.29.48.69 Bcast:10.255.255.255 Mask:255.0.0.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
Interrupt:5 Base address:0x220

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:5373 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:5373 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:535247 (522.7 KiB) TX bytes:535247 (522.7 KiB)

arp -a:
thor (10.29.48.7) at 00:A0:24:8F:83:30 [ether] on eth0

> --
>
> /Jørgen H. Andreasen
>
> Der arbejder hos Dansk Kabel TV men taler for sig selv.


Jørgen H. Andreasen (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen H. Andreasen


Dato : 05-08-02 23:53

"Tue Abrahamsen" <twoface@wtf.dk> wrote in message
news:pan.2002.08.05.20.57.25.416416.10903@wtf.dk...

> Stationær:
>
> ifconfig:
> eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:A0:24:8F:83:30
> inet addr:10.29.48.7 Bcast:10.255.255.255 Mask:255.0.0.0
> UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
> RX packets:4996580 errors:87 dropped:0 overruns:0 frame:87
> TX packets:4218250 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:16741
> collisions:10580 txqueuelen:100
> RX bytes:3698439093 (3.4 GiB) TX bytes:298784796 (284.9 MiB)
> Interrupt:10 Base address:0x300
>
> lo Link encap:Local Loopback
> inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
> UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
> RX packets:11746 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
> TX packets:11746 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
> collisions:0 txqueuelen:0
> RX bytes:1078273 (1.0 MiB) TX bytes:1078273 (1.0 MiB)
>
> arp -a:
> ? (10.0.0.1) at 00:04:C1:A7:B4:38 [ether] on eth0
> odin (10.29.48.69) at 00:60:97:91:16:90 [ether] PERM on eth0
>
> server:
> ifconfig:
> eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:60:97:91:16:90
> inet addr:80.197.127.247 Bcast:80.255.255.255
Mask:255.255.255.0
> UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
> RX packets:3600361 errors:87 dropped:0 overruns:0 frame:87
> TX packets:3035640 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:7921
> collisions:13940 txqueuelen:100
> RX bytes:329821565 (314.5 MiB) TX bytes:1848081949 (1.7 GiB)
> Interrupt:5 Base address:0x220
>
> eth0:1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:60:97:91:16:90
> inet addr:10.29.48.69 Bcast:10.255.255.255 Mask:255.0.0.0
> UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
> Interrupt:5 Base address:0x220
>
> lo Link encap:Local Loopback
> inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
> UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
> RX packets:5373 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
> TX packets:5373 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
> collisions:0 txqueuelen:0
> RX bytes:535247 (522.7 KiB) TX bytes:535247 (522.7 KiB)
>
> arp -a:
> thor (10.29.48.7) at 00:A0:24:8F:83:30 [ether] on eth0

Prøv lige at sende en "netstat -r" fra hver af maskinerne også.


--

/Jørgen H. Andreasen

Der arbejder hos Dansk Kabel TV men taler for sig selv.





Tue Abrahamsen (06-08-2002)
Kommentar
Fra : Tue Abrahamsen


Dato : 06-08-02 14:27

On Tue, 06 Aug 2002 00:53:18 +0200, Jørgen H. Andreasen wrote:

> "Tue Abrahamsen" <twoface@wtf.dk> wrote in message
> news:pan.2002.08.05.20.57.25.416416.10903@wtf.dk...
>
>> Stationær:
>>
>> ifconfig:
>> eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:A0:24:8F:83:30
>> inet addr:10.29.48.7 Bcast:10.255.255.255 Mask:255.0.0.0
>> UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
>> RX packets:4996580 errors:87 dropped:0 overruns:0 frame:87
>> TX packets:4218250 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:16741
>> collisions:10580 txqueuelen:100
>> RX bytes:3698439093 (3.4 GiB) TX bytes:298784796 (284.9 MiB)
>> Interrupt:10 Base address:0x300
>>
>> lo Link encap:Local Loopback
>> inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
>> UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
>> RX packets:11746 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
>> TX packets:11746 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
>> collisions:0 txqueuelen:0
>> RX bytes:1078273 (1.0 MiB) TX bytes:1078273 (1.0 MiB)
>>
>> arp -a:
>> ? (10.0.0.1) at 00:04:C1:A7:B4:38 [ether] on eth0
>> odin (10.29.48.69) at 00:60:97:91:16:90 [ether] PERM on eth0
>>
>> server:
>> ifconfig:
>> eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:60:97:91:16:90
>> inet addr:80.197.127.247 Bcast:80.255.255.255
> Mask:255.255.255.0
>> UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
>> RX packets:3600361 errors:87 dropped:0 overruns:0 frame:87
>> TX packets:3035640 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:7921
>> collisions:13940 txqueuelen:100
>> RX bytes:329821565 (314.5 MiB) TX bytes:1848081949 (1.7 GiB)
>> Interrupt:5 Base address:0x220
>>
>> eth0:1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:60:97:91:16:90
>> inet addr:10.29.48.69 Bcast:10.255.255.255 Mask:255.0.0.0
>> UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
>> Interrupt:5 Base address:0x220
>>
>> lo Link encap:Local Loopback
>> inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
>> UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
>> RX packets:5373 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
>> TX packets:5373 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
>> collisions:0 txqueuelen:0
>> RX bytes:535247 (522.7 KiB) TX bytes:535247 (522.7 KiB)
>>
>> arp -a:
>> thor (10.29.48.7) at 00:A0:24:8F:83:30 [ether] on eth0
>
> Prøv lige at sende en "netstat -r" fra hver af maskinerne også.
>

stationær:
Kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flags MSS Window irtt Iface
localnet2 * 255.0.0.0 U 40 0 0 eth0
default 10.0.0.1 0.0.0.0 UG 40 0 0
eth0

server:
Kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flags MSS Window irtt Iface
80.197.127.0 * 255.255.255.0 U 40 0 0 eth0
localnet * 255.0.0.0 U 40 0 0 eth0


>
> --
>
> /Jørgen H. Andreasen
>
> Der arbejder hos Dansk Kabel TV men taler for sig selv.

mvh
Tue Abrahamsen

Jørgen H. Andreasen (06-08-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen H. Andreasen


Dato : 06-08-02 20:30

"Tue Abrahamsen" <twoface@wtf.dk> wrote in message
news:pan.2002.08.06.13.26.42.251638.12232@wtf.dk...
> stationær:
> Kernel IP routing table
> Destination Gateway Genmask Flags MSS Window irtt
Iface
> localnet2 * 255.0.0.0 U 40 0 0
eth0
> default 10.0.0.1 0.0.0.0 UG 40 0 0
> eth0
>
> server:
> Kernel IP routing table
> Destination Gateway Genmask Flags MSS Window irtt
Iface
> 80.197.127.0 * 255.255.255.0 U 40 0 0
eth0
> localnet * 255.0.0.0 U 40 0 0
eth0

Nu er jeg ikke lige linux-haj, men der er da ingen default-gateway på din
server?
Jeg synes heller ikke jeg kan se en route til 10'er nettet.

Jeg tror du har et konfigurationsproblem...


--

/Jørgen H. Andreasen

Der arbejder hos Dansk Kabel TV men taler for sig selv.





Jesper Skriver (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 05-08-02 18:08

On Mon, 5 Aug 2002 00:33:16 +0200, Jørgen H. Andreasen wrote:
> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
> news:slrnaknd9m.bss.harvest@freesbee.wheel.dk...
>> On Fri, 2 Aug 2002 23:59:37 +0200, Jørgen H. Andreasen wrote:
>> >
>> > Det er ikke rigtigt, at din offentlige adresse er en klasse B adresse.
>>
>> Mangen til vrøvl skal man lede længe efter ...
>
> Nej, det er IKKE en klasse B
>
>> Det er ikke en klasse B adresse - men faktisk en klasse A adresse - men
>> glem *ALT*, jeg gentager *ALT* om klasser, det betyder *INTET* i dagens
>> CIDR verden.
>
> Nej, men så en /16 da. Du ved, hvad jeg mener...

Nej, for du vrøvler om B klasser, og det er ikke en B klasser, det er en
A klasse hvis det er noget.

Og i CIDR verdenen er det faktisk en /14 som TDC har tildelt.

>> > Du skal derfor rette din netmaske.
>>
>> NEJ !! Det skal han ikke.
>
> Jo han skal fandme så. Jeg har selv rutet en /24 ud på det net,
> så det vil være dumt andet!

Ja, det er en /24, og derfor en 255.255.255.0 maske, og ikke en
255.255.0.0 maske som du skrev.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Jørgen H. Andreasen (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen H. Andreasen


Dato : 05-08-02 23:50

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
news:slrnaktc7m.25rc.harvest@freesbee.wheel.dk...
> Ja, det er en /24, og derfor en 255.255.255.0 maske, og ikke en
> 255.255.0.0 maske som du skrev.

Hvor har jeg skrevet det??


--

/Jørgen H. Andreasen

Der arbejder hos Dansk Kabel TV men taler for sig selv.





Jesper Skriver (06-08-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 06-08-02 13:08

On 05 Aug 2002 17:08:06 GMT, Jesper Skriver wrote:
> On Mon, 5 Aug 2002 00:33:16 +0200, Jørgen H. Andreasen wrote:
>> Jo han skal fandme så. Jeg har selv rutet en /24 ud på det net,
>> så det vil være dumt andet!
>
> Ja, det er en /24, og derfor en 255.255.255.0 maske, og ikke en
> 255.255.0.0 maske som du skrev.

Jeg har læst den posting igen - og den er nok tvetydig - jeg forstod den
sådan at du mente at /24 masken var forkert - men jeg kan også se at den
nok kan forståes sådan at man netop skulle bruge en /24 netmaske.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Jørgen H. Andreasen (06-08-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen H. Andreasen


Dato : 06-08-02 20:26

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
news:slrnakvf0k.2tv4.harvest@freesbee.wheel.dk...
> Jeg har læst den posting igen - og den er nok tvetydig - jeg forstod den
> sådan at du mente at /24 masken var forkert - men jeg kan også se at den
> nok kan forståes sådan at man netop skulle bruge en /24 netmaske.

Herligt at vi er enige


--

/Jørgen H. Andreasen

Der arbejder hos Dansk Kabel TV men taler for sig selv.





Carsten Nielsen (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Carsten Nielsen


Dato : 05-08-02 19:04

Tue Abrahamsen <twoface@wtf.dk> wrote in message news:<pan.2002.07.31.16.31.29.378789.26974@wtf.dk>...
> On Wed, 31 Jul 2002 17:42:09 +0200, Thomas B. Johansen wrote:
>
> >
> > "Tue Abrahamsen" <twoface@wtf.dk> skrev i en meddelelse
> > news:pan.2002.07.31.15.28.57.822424.26898@wtf.dk...
> >> On Wed, 31 Jul 2002 17:21:26 +0200, Thomas B. Johansen wrote:
> >>
> >> >
> >> > bør vist være sådan her: (hvis du bruger din server som router)
> >> >
> >> > Min stationære har følgende opsætning:
> >> > address 10.29.48.7
> >> > gateway 10.29.48.69

De tre første grupper er ens, og lig med de tre første grupper i en af
serverens. Havde du haft to netkort, ville jeg have spurgt om du havde
sluttet den stationære til det forkerte kort.

> >> > Og min server har disse to:
> >> > address 80.197.127.247
> >> > netmask 255.255.0.0
> >> > gateway 80.197.217.1
> >> >
> >> > address 10.29.48.69
> >> > netmask 255.0.0.0
> >>
> >> Det gør jeg desværre ikke. Jeg skal have købt mig et netkort til, så skal
> >> den stå som gateway (også fysisk).

<KLIP>

> Grunden til at de
> har hver deres gateway ved jeg ikke, men det er den information jeg har
> fået udlveret fra dansk kabel-tv.
>
> Jeg kan dog ikke se hvad det har at sige, da mit problem opstod efter at
> jeg satte to ip'er på serveren, og oprettede arp-bindinger.

Adressen 10.29.48.69 burde kunne se din stationære da de begge
begynder med 10. og netmasken er 255.0.0.0 (var masken 255.255.0.0
kunne din server se alle 10.29. adresser)

Du må have jokket i arp bindingerne. Kan du give mere info om dem ?

Held og lykke

Carsten Nielsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste