kompiling af kerne og netkort
Fra : Thomas Sørensen

Dato : 30-07-02 19:24

jeg har lige compilet en ny kerne til min debian maskine
men nu virker mit netkort ikke... ? jeg har compilet sis900 modulet (den
der passer til mit netkort) ind i kernen og også dhcp og nogle andre små
ting... /etc/network/interfaces står til dhcp som den hele tiden har
gjort..og når jeg kører en dmesg siger den også at den har korekt
startet et netkort (jeg kan paste log hvis det kunne hjælpe)

nogle det lige sigger med en ide om hvad der kunne være galt ?

(dette er min første kerne compiling)

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-07-02 19:25

Thomas Sørensen <noem@noem.dk> writes:

> nogle det lige sigger med en ide om hvad der kunne være galt ?

Hvorfor tror du at der er noget galt. Intet af det du skriver tyder på
at der er noget galt.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Thomas Sørensen

Dato : 30-07-02 20:15

Thomas Sørensen wrote:
> [...]
> startet et netkort (jeg kan paste log hvis det kunne hjælpe)
>
> nogle det lige sigger med en ide om hvad der kunne være galt ?

ja det hele tyder på at være som det skal men... netkortet er ikke på
nettet hverken på lan eller wan... og da det havede virket lige før jeg
opdateret kernen, burde de samme instillinger jo virke

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-07-02 19:41

> [...]

> nettet hverken på lan eller wan... og da det havede virket lige før
> jeg opdateret kernen, burde de samme instillinger jo virke

Hvordan observerer du konkret at det ikke virker?

- Kan du pinge fra maskinen?

- Modtager DHCP-serveren en DHCP-request?

- Hvad siger ifconfig?

- Hvad siger route?

--
Peter Makholm | We constantly have to keep in mind why natural
peter@makholm.net | languages are good at what they're good at. And to

Fra : Thomas Sørensen

Dato : 30-07-02 20:51

Peter Makholm wrote:

> Hvordan observerer du konkret at det ikke virker?
>
> - Kan du pinge fra maskinen?
>
> - Modtager DHCP-serveren en DHCP-request?
>
> - Hvad siger ifconfig?
>
> - Hvad siger route?

1. jeg kan ikke pinge får 100% packetloss

2. ifconfig siger
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:D0:09:E8:71:FC
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
collisions:0 txqueuelen:100
RX bytes:78630 (76.7 KiB) TX bytes:0 (0.0 b)
Interrupt:12 Base address:0xd000

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:18500 (18.0 KiB) TX bytes:18500 (18.0 KiB)

3. dhcp severen er en router ved ikke helt hvordan jeg checker om den
får en request.

4. route giver ikke noget svar tilbage

ps. hvis jeg booter med min gamle kerne virker nettet perfekt..

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-07-02 21:08

Thomas Sørensen <noem@noem.dk> writes:

> 1. jeg kan ikke pinge får 100% packetloss

Men altså packetloss og ikke en 'Route not found' eller 'Network
unreacheable'.

> [...]
> TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
> collisions:0 txqueuelen:100
> RX bytes:78630 (76.7 KiB) TX bytes:0 (0.0 b)

Prøv følgende kommandoer indtil du er i stand til at pinge din router.

# ifup eth0

# pump -i eth0

# dhclient eth0

# ifconfig eth0 10.0.0.42
(eller 192.168.0.42 hvis din router hedder noget ala 192.168.0.1)

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : Thomas Sørensen

Dato : 30-07-02 22:03

Peter Makholm wrote:

> [...]
>
> # dhclient eth0
>
> # ifconfig eth0 10.0.0.42
> (eller 192.168.0.42 hvis din router hedder noget ala 192.168.0.1)

jo ping siger Network is unreachable lige meget hvad jeg prøvet

efter jeg har skrevet ifconfig 192.168.0.42 , og laver en route

skriver den

Destination: 192.168.0.0
Gateway: *
Genmask: 255.255.255.0
Flags: U
Metric: 0
Ref: 0
Use: 0
Iface:eth0

hvor den før bare skrev:

Destination:
Gateway:
Genmask:
Flags:
Metric:
Ref:
Use:
Iface:

min routers ip er 192.168.1.1 (hvis det kan hjælpe)

Fra : TH

Dato : 30-07-02 22:21

Davs,

Læg din IP på samme net som din router. Med 192.168.0.x når du ikke lang ud
:)
Eks. 192.168.1.2 mask 255.255.255.0 (Formentligt)

Sæt derefter Default gateway til Routerens IP. Indtast evt. nogle DNS hvis
ikke din router har den slags.

/TH