Tracert - går det ikke lidt langsomt
Fra : Flemming Joensson

Dato : 30-07-02 16:58

Jeg har netop fået ADSL gennem Boomtown og har en mailserver på
io.stderr.net og har førhen haft rimelig hurtig respons fra den server.

Men nu ser det således ud når jeg laver en tracert.
Til info skal det lige siges at der går næsten 15 sekunder fra jeg
laver en tjek-mail handling til den er færdig.
Det har ikke været så langsomt før - og det er uanset om der er mail
eller boksen er tom.

Tracing route to io.stderr.net [213.237.118.54]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.194.1
2 13 ms 23 ms 18 ms abnxx2.ip.tele.dk [195.249.8.219]
3 14 ms 15 ms 15 ms ge0-03.1000M.abnxg1.ip.tele.dk
[195.249.1.106]
4 22 ms 228 ms 202 ms pos2-0.622M.arcnxg1.ip.tele.dk
[195.249.10.110]
5 19 ms 18 ms 19 ms pos7-0.2488M.albnxg1.ip.tele.dk
[195.249.6.125]
6 19 ms 19 ms 19 ms pos5-0.2488M.boanxg2.ip.tele.dk
[195.249.2.38]
7 17 ms 16 ms 16 ms ge5-0-0.1000M.boanxt2.ip.tele.dk
[195.249.14.199]
8 16 ms 17 ms 17 ms peer.atm4-1-0-
100.155M.0x3ef291ca.boanxt2.peer.tele.dk [62.242.145.202]
9 16 ms 17 ms 18 ms ge50.cr0.pbv.worldonline.dk
[212.54.64.2]
10 18 ms 17 ms 18 ms cr0.vby.worldonline.dk [213.237.127.60]
11 20 ms 18 ms 19 ms fe0-0.nas0.vby.worldonline.dk
[213.237.5.150]
12 24 ms 25 ms 25 ms hest.perlsex.com [213.237.92.235]
13 24 ms 25 ms 24 ms io.stderr.net [213.237.118.54]

Trace complete.

--------------
Hvis i har nogen idéer til hvem jeg skal snakke med angående problemet
ville jeg blive glad. Umiddelbart falder linjen med de 228ms mig mest i
øjnene, men jeg er ikke 100% sikker på at det er der problemet ligger.

På forhånd tak for hjælpen
Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 30-07-02 17:00

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in

> Jeg har netop fået ADSL gennem Boomtown og har en mailserver på
> io.stderr.net og har førhen haft rimelig hurtig respons fra den
> server.

Jeg har netop udført en ny tracert, og der er problemet der ikke (alle
svartider ligger omkring 15-25ms. Så må det jo være på min kammerats
mailserver problemet ligger.

Flemming

Fra : TheZub

Dato : 30-07-02 17:14

det må jo tydeligvis være en af TDC's servere:
4 22 ms 228 ms 202 ms pos2-0.622M.arcnxg1.ip.tele.dk

denne har nogle rimelig høje svar tider

Jacob

Fra : Jesper Skriver

Dato : 30-07-02 17:27

On Tue, 30 Jul 2002 18:13:36 +0200, TheZub wrote:
> det må jo tydeligvis være en af TDC's servere:
> 4 22 ms 228 ms 202 ms pos2-0.622M.arcnxg1.ip.tele.dk
>
> denne har nogle rimelig høje svar tider

Lad være med at udtale dig om noget du ikke ved noget om.

En routers primære opgave er ikke at generere ICMP TTL exceeded, hvorfor
det nedprioriteres, såfremt CPU'en har nogen som helst andre opgaver.

Problemer lyder nærmere som et DNS timeout, eller lign.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : TheZub

Dato : 30-07-02 18:59

sorry... du har ret... men lad vær med at kritiser andre fordi du måske er
klog på dette område!!!

Jacob

Fra : Jesper Skriver

Dato : 30-07-02 19:02

On Tue, 30 Jul 2002 19:59:04 +0200, TheZub wrote:

> sorry... du har ret... men lad vær med at kritiser andre fordi du
> måske er klog på dette område!!!

Nej, det er ****** som dig der skaber støj, og får uvidende til at tro
at ISP'erne er nogle frygtelige nogen.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : TheZub

Dato : 30-07-02 19:00

ps... jeg har faktisk en CCNA eksamen... hvis du ved hvad det er vil du vide
at jeg også ved en del om dette, men af ren og skær glemsomhed svarede jeg
forkert...

Fra : Jesper Skriver

Dato : 30-07-02 19:01

On Tue, 30 Jul 2002 19:59:56 +0200, TheZub wrote:

> ps... jeg har faktisk en CCNA eksamen... hvis du ved hvad det er vil
> du vide at jeg også ved en del om dette, men af ren og skær glemsomhed
> svarede jeg forkert...

læs min .sig ...

Og jeg er ikke enig i "en del"

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 30-07-02 23:33

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote:

> læs min .sig ...
>
> Og jeg er ikke enig i "en del"
>
> --
> Jesper Skriver, CCIE #5456
> FreeBSD committer

*gg*

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Simon Skals

Dato : 30-07-02 22:36

It seems TheZub wrote:
>ps... jeg har faktisk en CCNA eksamen... hvis du ved hvad det er vil du vide
>at jeg også ved en del om dette, men af ren og skær glemsomhed svarede jeg
>forkert...

Med den forklaring lyder det mere, som om du har været på
sælgerkursus.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Djernaes

Dato : 30-07-02 19:47

Hej Flemming,

Flemming Joensson wrote:
> Hvis i har nogen idéer til hvem jeg skal snakke med angående problemet
> ville jeg blive glad. Umiddelbart falder linjen med de 228ms mig mest i
> øjnene, men jeg er ikke 100% sikker på at det er der problemet ligger.

Hvis du vil maale delayet til en server, saa er ping nok. Du skal taenke
paa at routere ikke primaert skal sende fejlmedelser tilbage til en
bruger (alle dine timeouts indtil den sidste maskine) er fejlmeddelser.
De fleste routere sende disse hvis og naar du har tid.

Hvis du, med traceroute, ser at et delay stiger paa et punkt og blive
oppe, saa er det sansynligt at der paa dette punkt er et problem. Hvis
du, som her, ser et hop det forsvinder igen, saa er det egentligt kun et
udtryk for at resourcer bliver prioriteret til det vigtige arbejde, og
ikke at sende fejlmeddelser.

Saa alt i alt .. nej det var ikke der problemet laa

Martin

Fra : Flemming Joensson

Dato : 30-07-02 21:18

Martin Djernaes <martin@djernaes.dk> wrote in

> [...]
> til det vigtige arbejde, og ikke at sende fejlmeddelser.
>
> Saa alt i alt .. nej det var ikke der problemet laa

Tjae både og.

Jeg har lavet 10 tracert's og lige præcis den maskine havde høje
svartider de 8 gange. Om det så er fordi den er særlig belastet eller
bare i særlig grad kan nedpriorite disse forespørgsler ved jeg ikke.

Men en ping til min kammerats maskine returnerer 22-28ms svartid, så
det er nok som det blev foreslået et DNS problem. Men hvem henvender
jeg mig til dette omkring?

Kan jeg selv gøre noget lokalt?

Flemming

Fra : Jesper Skriver

Dato : 30-07-02 21:44

On Tue, 30 Jul 2002 20:18:02 +0000 (UTC), Flemming Joensson wrote:
> [...]
> svartider de 8 gange. Om det så er fordi den er særlig belastet eller
> bare i særlig grad kan nedpriorite disse forespørgsler ved jeg ikke.

Det betyder som sagt intet for packet forwarding.

> Men en ping til min kammerats maskine returnerer 22-28ms svartid

Som er det eneste der betyder noget her.

> så det er nok som det blev foreslået et DNS problem. Men hvem
> henvender jeg mig til dette omkring?
>
> Kan jeg selv gøre noget lokalt?

Jeg ville starte med at se om serveren er overbelastet, eller
skriver noget i sin log.

DNS problemet var et *GÆT* på en mulig årsag.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Flemming Joensson

Dato : 31-07-02 12:23

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote in

> Det betyder som sagt intet for packet forwarding.

Ok

> Jeg ville starte med at se om serveren er overbelastet, eller
> skriver noget i sin log.

Serveren er ikke hårdt belastet - har en load under 0.2

> DNS problemet var et *GÆT* på en mulig årsag.
Men hvis det er et DNS problem, hvordan kan jeg så fra min side finde
ud af om det er et sådant?

Mvh
Flemming

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-08-02 08:49

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> crashed Echelon writing

> Men hvis det er et DNS problem, hvordan kan jeg så fra min side finde
> ud af om det er et sådant?

Evt. tjek om DNS serveren svarer sløvt ved opslag og prøv med en anden DNS
server.

--
Bjarke Andersen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 31-07-02 05:01

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> writes:

> Jeg har lavet 10 tracert's og lige præcis den maskine havde høje
> svartider de 8 gange. Om det så er fordi den er særlig belastet eller
> bare i særlig grad kan nedpriorite disse forespørgsler ved jeg ikke.

Det er stadig ikke der problemet er. Alle tiderne derefter er fine
(jeg ville sige *meget* flotte, men jeg er vant til at traceroute over
atlanten), så maskinen router fint. Det er kun den svar på TTL-expired
der tager tid. Derfor kan den ikke være problemet i forhold til en
maskine senere på ruten.

/L

Fra : Flemming Joensson

Dato : 31-07-02 12:17

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> wrote in

> [...]
> over atlanten), så maskinen router fint. Det er kun den svar på
> TTL-expired der tager tid. Derfor kan den ikke være problemet i

Ok,
nu tror jeg at jeg fattede hvad tracert returnerer
Takker.
Flemming