baggrund lavet af to dele, en baggrundsfar~
Fra : Kenneth Høgh

Dato : 30-07-02 16:49

Jeg sidder og roder med CSS nystartede, nu læste jeg så lige den
artikle om størrelsen betyder noget se link
http://www.html.dk/artikler/00032/

problemmet er jeg synes ikke rigtig jeg kan få det til at virke
som det skal, hvis f.eks. jeg har en baggrundsfarve blue og en
lille gif eller png som jeg vil sætte en som baggrund. altså det
vil sige blå som bagrund for siden, og så i venstre side f.eks.
vil jeg sætte min gif ind som så skal gentages ned langs y-aksen,
så den vil optræde som en venstre menu bar som fylder mindre
størrelses mæssigt.
mit bud er det skulle se sådan ud i css-filen

body{
background: blue url(../billeder/menu.gif) repeat-y }

har fundet ud af at hvis jeg deler koden op så imagedelen og
background-color står for sig, så vinder så at sige
background-color delen.
body{
background-color: red;
background-image: url(../billeder/menu.gif) repeat-y
}

eller har jeg misforstået noget her?.

håber nogle kan hjælpe mig, i har jo gjort det før

hvis nogle ved hvad jeg mener vil et kort eksemple være det
beste,
på forhånd tak

venlig hilsen Kenneth.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-07-02 18:14

Kenneth Høgh wrote in <ai6cgh$mal$1@sunsite.dk>:
> problemmet er jeg synes ikke rigtig jeg kan få det til at virke
> som det skal,

Hvad sker der da?

> [...]
> vil jeg sætte min gif ind som så skal gentages ned langs y-aksen,
> så den vil optræde som en venstre menu bar som fylder mindre

Hvis du har det, hvad så?

> [...]
>
> har fundet ud af at hvis jeg deler koden op så imagedelen og
> background-color står for sig, så vinder så at sige

Hvordan ser det ud?

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Kenneth Høgh

Dato : 30-07-02 18:46

Niels Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvad sker der da?
svar: som sagt vil image delen ikke virke det er kun color delen
der vil fungere som baggrund.

> Hvis du har det, hvad så?
svar: meningen med det er at istedet for at lave ens bagrund af et
billede f.eks. så bygger man det op af mindre dele som der bliver
forklaret i eksemplet, i artiklen, og derved spares der hukommelse
på brugerens pc, kan godt være det ikke betyder så meget men da der
er en artikle om det må der jo være noget om snakken.

Hvordan ser det ud?
svar: når jeg mener for sig så mener jeg istedet for at skrive dem i
den samme linie altså med starte, background: så skrives det istedet
for som nedestående,
body{
background-color: red;
background-image: url(../billeder/menu.gif) repeat-y
}

Har lige fundet ud af at hvis de skrives sammen på samme linie, så
vinder color delen også, hvilket vil sige at hvis color er rød
bliver hele skærmen rød, meningen er at et gif billede sættes ind på
f.eks. 5cm i breden og så vil man bruge repeat-y til at få det til
at gentage sig selv ned af siden så det vil optræde som en bar så at
sige, bedre tror jeg ikke lige jeg kan forklare det, men spørg
endelig hvis du skal vide mere.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-07-02 18:51

Prøv at kig på
<http://home13.inet.tele.dk/smedpark/webhjaelp/baggrund/bg6.htm>
(Højreklik => vis kilde)

Fra : Kenneth Høgh

Dato : 30-07-02 19:39

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Tue, 30 Jul 2002 15:48:33 +0000 (UTC),
> [...]

Tusind tak det var lige det jeg skulle bruge.