lommepenge til en 7 årig.
Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 30-07-02 08:03

Hej nyhedsgruppe,

Vi er ikke begyndt at give vores 7 årige datter lommepenge endnu, min mand
synes dog, at det snart må være på tide...
Hvornår begyndte I andre og hvor meget får jeres børn?

Vh. Pernille.

Fra : Tomas O.

Dato : 30-07-02 12:24

Lumholdt&Riber skrev:

> Hej nyhedsgruppe,
>
> Vi er ikke begyndt at give vores 7 årige datter lommepenge
> endnu, min mand synes dog, at det snart må være på tide...
> Hvornår begyndte I andre og hvor meget får jeres børn?

Min dreng har fået siden han kunne finde ud af at dække bord af
sig selv og der var han 4. Han fik dengang 2o kr om ugen til sold.

I dag er han 10 og får omkring 120 om måneden, plus lidt løst.

Hilsen
Tomas
--
Kurser for voksne hos Ny Zone
http://www.forfattervaerkstedet.dk/

Fra : -=temka=-

Dato : 15-08-02 13:41

Jeg giver mine børn efter deres klassetrin. Eftersom min søn på 6½ år går i
børnehaveklasse får han 5 kr om ugen..
1 kl svarer 10 kr om ugen, 2 kl 20 kr, 3 kl 30 kr. så videre.. plus ekstra
for hjemmeopgaver feks støvsuger og rydde op, sådan vil jeg gøre..
Jeg gør også med min søns to lillesøstre på 5 og 2 år, når de bliver
større.. Så de behandler lige retfærdigheder

Mor til 3

MvhMvh. Temka , Taastrup temka@tdc-broadband.dk

Fra : Tine Andersen

Dato : 17-08-02 14:04

videre.. plus ekstra
> for hjemmeopgaver feks støvsuger og rydde op, sådan vil jeg gøre..
> Jeg gør også med min søns to lillesøstre på 5 og 2 år, når de bliver
> større.. Så de behandler lige retfærdigheder
Hvor meget får du selv for det, når du støvsuger og laver mad? Mine unger
får lommepenge som en del af deres børneliv. Og så deltager de i husets
fællesopgaver, fordi de bor her, og fordi man er solidarisk med hinanden, så
vi allesammen kan få legetid en gang imellem.

Som du nok kan gætte er jeg meget imod at betale børn for at lave noget
hjemme - jeg får jo heller ikke noget for det.

Tine Andersen

Fra : Sott

Dato : 17-08-02 15:49

"Tine Andersen" <tine.andersen@post3.tele.dk> skrev

Hej :0)

> Som du nok kan gætte er jeg meget imod at betale børn for at lave noget
> hjemme - jeg får jo heller ikke noget for det.

Til gengæld får du penge enten i form af løn eller
overførselsindkomst, så du har noget "at gøre godt
med" - den mulighed har børn ikke.

Mine tre børn (13,12 og 8 år) får hver uge 50,- kr
i lommepenge. Lommepengene er for det arbejde
de udfører i hjemmet, så jeg får større overskud til
andre ting (vi er kun én voksen i denne familie).
Lommepengene er ikke for deres egne værelser,
og heller ikke for deres eget rod.
De har hver deres arbejdsopgaver, som tilsammen
gør, at jeg egentlig kun står tilbage med de mere
komplekse indkøb, madlavning (ikke altid) og
vasketøjet, samt grovere rengøring. Alt andet er
lagt ud til børnene.

Derudover tjener de to store 200,- kr. om måneden
ved at passe lillebror, som ikke brød sig om SFO'en,
da: "de voksne ikke trøster, når man er ked af det".

Den ældste, drengen på 13 år går tillige med reklamer,
så han også der tjener mellem 200-300,- kr. om
måneden. Han har så lige sparet 1.800,- kr. sammen
til en tur til Italien med fodboldklubben.

Jeg tror på, at børn har brug for at lære at omgås penge,
også mens det endnu ikke "lugter" alt for meget af ansvar.

Plagerier er imødegået ved at jeg hæver de ca. 5.000,-
kr. vi har til forbrug om måneden i 100,- kr sedler. Og
så fordeles de i kuverter til henholdsvis lommepenge (også
til mor), lønninger (for pasning af lillebror), ugepenge (til mad
og løst gennem ugen), transportpenge, penge til hunden osv.

På den måde ved børnene lige præcis hvor mange penge
der er til hvad, og de tager bare penge i den pågældende
uges kuvert, hvis der f.eks. mangler mælk, og så lægger
de bon'en og returpengene tilbage.

Når hvert barn ved, at der kun er 800,- kr. pr. uge til
mad osv. og kan se at det rask væk koster 300,- at
handle ind en enkelt gang (for det er jo dem der handler,
eller også er de som oftest med) - så lærer de dels at
spare og dels at det ikke nytter noget at plage, det kommer
der jo ikke flere penge i kuverten af .

Faktisk er de ved at være så gode til det her med at spare,
at vi har oplevet en uge, hvor vi levede for 400,- kr., os 4.
Og det giver så f.eks. råd til gave til den barnedåb vi skal
til i morgen.

De lever heller ikke i den vildfarelse at f.eks. børnetilskud-
dene og børnepengene udelukkende er til tøj og fjas - fordi
de er øremærket til børnene. Jeg har forlængst lært dem, at
det skam også er til husleje, el, varme, vandforbrug, transport,
kontingenter, lommepenge, forsikringer og tusinde andre ting.

Nogle gange er det rystende så lidt deres venner ved om
disse ting - de tror vist nærmest at penge bare er noget
der skal rystes ud af "de gamle".

Jeg har haft megen nytte af at lade dem lære om penge
på denne måde. Og jeg er helt tryg ved, at de vil kunne
tackle et budget, når de "flyver fra reden". Men selvfølgelig
skal man huske at tilpasse måden man snakker om det og
de uddelegerede arbejdsopgaver osv. efter barnets alder.

Som du kan læse, så er jeg for ideen om "lommepenge"
og løn til børn. Og en af side-gevinsterne ved denne måde
vi gør det på herhjemme, det er jo, at børnene kan mærke
at vi gør det her sammen, som familie - og at jeg har tillid
til dem også med noget så stort som vores forbrugspenge.
De har aldrig svigtet min tillid - de tager ikke engang "for
mange" lommepenge fra kuverten med deres lommepenge,
men deler det pænt ud som det er aftalt. Jeg er faktisk
vildt stolt af dem.

Det har ikke kørt som ovenstående altid (selvom de stort set
altid har haft lommepenge), men det gør det nu, og det er noget
af det bedste jeg har gjort, så mange små og store diskussioner
er nu overstået inden de er begyndt - sikken dejlig ting.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Tine Andersen

Dato : 17-08-02 17:00

"Sott" <sott_s@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> af det bedste jeg har gjort, så mange små og store diskussioner
> er nu overstået inden de er begyndt - sikken dejlig ting.

Jeg synes, du håndterer din information til ungerne fint. Det eneste, jeg
indvender imod, er koblingen mellem lommepenge og hjemmeopgaver. Ingen får
penge for hjemmeopgaver - de skal jo bare gøres - men jeg får løn for at gå
på arbejde (og den har jeg heller ikke særligt meget indflydelse på), og
mine unger får faste lommepenge for at leve (evt. kan man betragte deres
lommepenge som løn for udearbejde=skole). Jeg kan ikke helt gøre, det du
gør, for min løn er hemmelig for min datter. Hun går i en skole med mange
velhavende mennesker, og 'min far/mor tjener mere end din' vil jeg ikke have
hende involveret i.

Tine

Fra : Sott

Dato : 17-08-02 19:32

"Tine Andersen" <tine.andersen@post3.tele.dk> skrev

Hej Tine :0)

> Jeg synes, du håndterer din information til ungerne fint.

Tak.

> [...]

> mine unger får faste lommepenge for at leve (evt. kan man betragte deres
> lommepenge som løn for udearbejde=skole).

Ja, så kan jeg bedre lide det med løn for udearbejde - da jeg
virkelig ikke kan lide den med lommepenge/løn for "ingenting".
Det skyldes nok, at jeg er mønsterbryder og prøver at lære
mine børn, at der skal arbejdes for pengene, det er ikke nok
at gå hjemme og engang imellem tage et par måneders arbejde.

> [...]
> gør, for min løn er hemmelig for min datter. Hun går i en skole med mange
> velhavende mennesker, og 'min far/mor tjener mere end din' vil jeg ikke

Det kan jeg godt forstå, den problematik har vi jo så slet ikke.
Som enlig mor på revalidering (er under uddannelse) tilhører
jeg en af DK's laveste indkomstgrupper, så det ville slet ikke
være et emne. Og børnene går i almindelig kommuneskole.
Det stiller også forskellige krav til måden vi agerer på overfor
vores børn og andre - så jeg kan godt forstå, at du vælger
anderledes.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-08-02 16:49

"Sott" skrev:

> Mine tre børn (13,12 og 8 år) får hver uge 50,- kr
> i lommepenge. Lommepengene er for det arbejde
> de udfører i hjemmet, så jeg får større overskud til
> andre ting (vi er kun én voksen i denne familie).

Principielt har jeg den holdning, at arbejdet deles man om - og de penge,
der er til rådighed deles man også om.
Men der er en verden til forskel på den (GODE mener jeg) måde, du har grebet
det an på og så et takstsystem, hvor f.eks. en opvask giver 2 kr, at tømme
skraldespanden 50 øre, etc. Hvis så ikke barnet lige mangler penge, er der
jo ingen grund til at udføre opgaven...

> Jeg tror på, at børn har brug for at lære at omgås penge,
> også mens det endnu ikke "lugter" alt for meget af ansvar.

Absolut ja!

>Og en af side-gevinsterne ved denne måde
> vi gør det på herhjemme, det er jo, at børnene kan mærke
> at vi gør det her sammen, som familie -

Ja- som et fælles ansvar.

Jeg er faktisk vildt stolt af dem.

Det kan jeg godt forstå.

I øvrigt har jeg med mine nu voksne børn gjort noget af det samme: De
nødvendige opgaver i familien var alles - de fik så mulighed for at tjene
ekstra ved større opgaver i landbruget, gå med reklamer/aviser, etc.
De har udviklet meget forskellig økonomisk styring af deres økonomi - men de
har alle fire et beundringsværdigt syn på ansvarligheden i et fællesskab.

Hilsen Inger

Fra : Sott

Dato : 17-08-02 19:27

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev

Hej Inger :0)

> Principielt har jeg den holdning, at arbejdet deles man om - og de penge,
> der er til rådighed deles man også om.

Ja, jeg er enig principielt - med det forbehold at behovet
er forskelligt fra person til person og aldersgruppe til
aldersgruppe *S*.

> [...]
tømme
> skraldespanden 50 øre, etc. Hvis så ikke barnet lige mangler penge, er

Arbejdsopgaver skal udføres, der er ingen "kære mor"
Jeg synes så, at et sådant takstsystem er helt uoverskue-
ligt, da jeg ofte ikke er hjemme til at "overvåge" hvem der
har lavet hvad og føre regnskab - tiden er der simpelthen
ikke, og jeg ville heller ikke "gide", hvis tiden rent faktisk
var der, så var der andre ting, jeg hellere ville.

> [...]
de
> har alle fire et beundringsværdigt syn på ansvarligheden i et fællesskab.

Lyder dejligt. Jeg synes det er vigtigt, med denne ansvarsfølelse.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-08-02 19:53

> [...]
>
> Ja, jeg er enig principielt - med det forbehold at behovet
> er forskelligt fra person til person og aldersgruppe til

Selvfølgelig

> [...]
> ikke, og jeg ville heller ikke "gide", hvis tiden rent faktisk
> var der, så var der andre ting, jeg hellere ville.

Enig. Arbejdsgiver- eller hjemmeservice-relationer hører ikke til i en
familie.
Der er simpelthen noget, man bare gør - og hvor ville ansvarligheden i
takstsystemet være henne?

> Lyder dejligt. Jeg synes det er vigtigt, med denne ansvarsfølelse.

Ja!

Hilsen Inger

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-08-02 17:54

Sott <sott_s@hotmail.com> wrote:

> Hej :0)

hej søde søs....

> [...]
> gør, at jeg egentlig kun står tilbage med de mere
> komplekse indkøb, madlavning (ikke altid) og
> vasketøjet, samt grovere rengøring. Alt andet er

nu er der gået nogle dage siden du postede dette indlæg men lige denne
passage har printet sig fast i mit hovede og genereret nogle spørgsmål....
eller rettere.... bare et..

hvilken type opgaver har dine unger??

du ved jo at jeg har denne hersens skønne knægt på 8 år... men jeg har længe
været lidt på herrens mark med hvilke ting jeg ellers kunne finde på var
hans "opgaver" i hjemmet....
hidtil har det begrænset sig til at være at holde eget værelse og rende på
tanken hvis vi mangler et eller andet, og nu at skrælle kartofler ( af en
eller anden mystisk årsag synes han det er det hyggeligste ever*G*) og at
rende ned med affald....
så jeg ville gerne høre lidt mere specifikt fra dit erfarne hjørne i denne
sag

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Sott

Dato : 18-08-02 18:16

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

Hej smukke Sabina :0)

[snip]
> hvilken type opgaver har dine unger??
[snip - Sabina's dejlige dreng kan lide at skrælle
kartofler *S*]

Rasmus, som lige er fyldt 8 år har følgende opgaver:

Bære skrald ud
Vande blomster
Sørge for at købe toast og rugbrød, når der mangler
Bære ind til aftensmaden
Bære ud efter aftensmaden
Lave saftevand/isvand til maden
Hjælpe til i det små
Engang imellem at lufte vores lille dansk/svenske gård-
hund

Dina og Patrick, 12 og 13 år - har følgende opgaver:

Skiftevis gennem ugen at holde stuen/køkkenet pænt
og ordentligt (altså skylle af, tømme opvaskemaskine osv)
Skiftevis at gå med hunden (dette skifter fra uge til uge)
- jeg har den sene aftentur
Sørge for mælk, juice, cacao og lignende indkøb
Støvsuge
Tørre støv af
Vaske gulv
Rense toilet
Lave mad engang imellem
Passe lillebror (det er så ikke lommepenge, men løn *S*)
"Forefaldende arbejde" - såsom at hjælpe med vasketøjet,
hvis mor har arbejdet over, at lave mad med jævne mellem-
rum osv.

Derudover skal de alle holde deres værelser ryddelige.

Deres indsats er vældig svingende og jævnt utilfredsstillende
målt med "voksen-målestok" - men set fra børnehøjde gør
de det flot og jeg er meget tilfreds og glad (undtagen når de
"skulker" eller sjusker meget eller jeg er sur og urimelig).

Vi skræller næsten aldrig kartofler *G* - jeg køber dem
på glas, da aftensmaden helst ikke må tage mere end max.
30 min. at tilberede fra start til slut. Tid er der jo ikke oce-
aner af, så den bliver kun sjældent brugt til f.eks. kartoffel-
skrælning.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-08-02 22:21

Sott <sott_s@hotmail.com> wrote:

> Hej smukke Sabina :0)

))

> [...]
> Lave saftevand/isvand til maden
> Hjælpe til i det små
> Engang imellem at lufte vores lille dansk/svenske gård-

hmm... det kan jeg jo godt se begrænser lidt i forhold til vores hjem*G*
skraldet kan han klare
vande to potteplanter... unødvendigt da det er sukkulenter*G*
toast og rugbrød, svært da det i længden bliver for dyrt at købe det på
tanken, som er det eneste sted her i området han må komme alene.....
bære ind til aftensmaden, sker nu og da
bære ud, tager vi alle hver vores ( for at undgå forskelsbehandling mellem
ham og bonussøs når hun er her)
lave saftevand.... god ide
hjælpe til... gør han i et lille omfang
og lufte hunden kan han af gode grunde ikke da vi i stedet har tre katte og
et akvarie*G*

men dertil skal siges at din beskrivelse her har fået mig til at tænke lidt
mere.... kan ske han skal til at have til fast opgave at fodre kattene og
give dem vand, samt fodre fisk....
så skal jeg bare hitte en måde at integrere det i vores eksisternde
hverdag

[snip de stores opgaver]

> Derudover skal de alle holde deres værelser ryddelige.

*G* også lidt svært her i huset da det er dele værelse hver anden weekend...
men vi prøver at håndhæve det, og det lykkedes da i en vis udstrækning*G*

> [...]
> de det flot og jeg er meget tilfreds og glad (undtagen når de
> "skulker" eller sjusker meget eller jeg er sur og urimelig).

det kender jeg godt

> [...]
> 30 min. at tilberede fra start til slut. Tid er der jo ikke oce-
> aner af, så den bliver kun sjældent brugt til f.eks. kartoffel-

uh, der må jeg indrømme mig som lidt af en perfektionist hvad angår
kartofler... jeg bruger udelukende glaskartofler til brunede kartofler......
en yderst sjælden gang til brasede... men ALDRIG som almindelige kogte
kartofler.... jeg kan ganske enkelt ikke lide smagen "bare sådan"....
så på det punkt vil jeg gerne bruge de ekstra minutter på maden
og hvem ved*G* med hans jubel over at skrælle kartofler ender det nok med at
blive hans opgave ( ikke at vi får kartofler dagligt eller noget*G* men når
det sker og jeg ikke siger til ham at jeg skræller kartofler ender det i et
langtrukkent og ærgeligt "øøøøv hvorfor kaldte du ikke??")

men tusind tak for din udførlige beskrivelse lidt ideer gav den mig da
)

--

Fra : Nette

Dato : 19-08-02 00:22

"Sabina Hertzum" wrote
> vande to potteplanter... unødvendigt da det er sukkulenter*G*

Måske i skulle prøve med nogle grønne planter. I det mindste for knægtens
jobs skyld?*G*

> toast og rugbrød, svært da det i længden bliver for dyrt at købe det på
> tanken, som er det eneste sted her i området han må komme alene.....

Kan nu også blive en dyr fornøjelse, hvis madvarene ska deles op og købes
ind hver for sig. Det er svært at se, hvordan man sparer på det og hvor
meget man bruger. Og har de noget på tilbud i een forretning, så går jeg
selv efter det

> bære ud, tager vi alle hver vores ( for at undgå forskelsbehandling mellem
> ham og bonussøs når hun er her)

Måske menes der gryder, skåle osv?

Hvad med at hjælpe til med opvasken? Sig nu ikke at i har opvaskemaskine
vel.....*G*
Hvad med at han hjalp med at pakke varer ud efter indkøb?
Hvad med at han hjalp med at lægge tøj sammen efter tøjvask?
Hvad med at han hjalp med at vaske bil/pudse cykel el. lign.

Da jeg var barn, hjalp jeg også til. Jeg ryddede op i stuen, bar affald ned,
hjalp til med opvasken og så havde min far et levn fra sin barndom: Bøgerne
skulle stå sirligt i bogreolen. Derfor skulle jeg een gang om ugen skubbe
alle bøgerne helt ud til kanten og så presse dem een centimeter ind med
ryggen af en bog. Det betød meget for ham, og jeg fik mine lommepenge: 7 kr.
da jeg var 7 år, 8 kr. da jeg var 8 år, 9 kr. da jeg var 9 år osv. da jeg
blev 12 og kunne deltage med støvsugning/støvaftøring/tøjvask og lign. blev
det sat op. 5 kr. pr. job af de store og 2-3 kr. pr. job af de små. Behøver
jeg at sige at vi søskende nlærmest slåssede for at komme til at arbejde
mest derhjemme samt at vi førte et meget nøje regnskab med jobbene?*G*

Ang. oprydning af værelse:

> *G* også lidt svært her i huset da det er dele værelse hver anden
weekend...
> men vi prøver at håndhæve det, og det lykkedes da i en vis udstrækning*G*

Så er der da netop en mulighed for at kræve at der bliver ryddet op, f.eks.
dagen før det skal være deleværelse?*S*

> [...]
> kartofler.... jeg kan ganske enkelt ikke lide smagen "bare sådan"....
> så på det punkt vil jeg gerne bruge de ekstra minutter på maden

Jeg bruger aldrig glaskartofler. Kan smage det selv i brunede kartofler.

> [...]
>det sker og jeg ikke siger til ham at jeg skræller kartofler ender det i et
>langtrukkent og ærgeligt "øøøøv hvorfor kaldte du ikke??")

*LOL* Tja, hvem ved? Måske ender det med at du får din helt egen personlige
levende kartoffelskræller?
Skal ringe bud, næste gang jeg skal ud og lave mad, hvor der skal skrælles 8
kg. til hovedretten*G*

Knus

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-08-02 06:27

Nette <nette98get2net@hotmail.com> wrote:
> "Sabina Hertzum" wrote
>
> Måske i skulle prøve med nogle grønne planter. I det mindste for
> knægtens jobs skyld?*G*

jeg har to potteplanter udelukkende fordi de er de eneste der overlevede*G*
den ene er en gammel brændende kærlighed der er forvokset og den anden en
der er givet specielt fordi den skulle kunne holde til mishandling*G* grønne
planter er ikke levedygtige hos os*G* dels enten over eller undervander vi
dem , ellers gnasker kattene dem i små stykker....
så selvom ideen måske umiddelbart virker god så tror jeg faktisk den bliver
for dyr i indkøb af planter på sigt*GG*

> [...]
> købes ind hver for sig. Det er svært at se, hvordan man sparer på det
> og hvor meget man bruger. Og har de noget på tilbud i een forretning,

sådan har jeg det også....

> Måske menes der gryder, skåle osv?

nå ja*G* tænkte jeg ikke lige over*G*

> Hvad med at hjælpe til med opvasken? Sig nu ikke at i har
> opvaskemaskine vel.....*G*

*G* jo vi har... sådan en fin lille bordtingest

> Hvad med at han hjalp med at pakke varer ud efter indkøb?

ikke en umiddelbar option da han er ret lille af sin alder og alle vores
madvarer står over en vis højde.....

> Hvad med at han hjalp med at lægge tøj sammen efter tøjvask?

heller ikke umiddelbart en option... jeg går hjemme og er sygemeldt og
plejer at klare hele vasken på et par timers intensiv "kæmpevask" med
efterfølgende sammenlægning.... med to mænd i huset ender det ofte sådan*G*

> Hvad med at han hjalp med at vaske bil/pudse cykel el. lign.

ejer hverken buh eller bøh

> [...]
> jeg at sige at vi søskende nlærmest slåssede for at komme til at
> arbejde mest derhjemme samt at vi førte et meget nøje regnskab med

nu er vi ikke ret sirlige*G* jeg er mest til organiseret kaos*G* men jeg
overvejer at indføre et afkrydsningssystem hvor tingene bliver krydset af
efter endt udførsel... mest for min egen overskueligheds skyld... jeg er en
klovn til at huske....

> Så er der da netop en mulighed for at kræve at der bliver ryddet op,
> f.eks. dagen før det skal være deleværelse?*S*

bliver også håndhævet... samt at de begge rydder op inden hun tager afsted
igen....

> Jeg bruger aldrig glaskartofler. Kan smage det selv i brunede
> kartofler.

i de brunede kan man også smage det til tider... men med nok bruning så kan
det camufleres

> *LOL* Tja, hvem ved? Måske ender det med at du får din helt egen
> personlige levende kartoffelskræller?

jeg sidder her og krydser fingre for at det ikke kun er en grille*G* men på
den anden side... hans far er i restaurations branchen...... mon ikke lidt
har smittet af der?

> Skal ringe bud, næste gang jeg skal ud og lave mad, hvor der skal
> skrælles 8 kg. til hovedretten*G*

det vil kræve tålmodighed*G* for selvom han hygger sig med det så tager det
laaaaang tid*G*

--

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-08-02 08:07

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse > >

klip

> *G* jo vi har... sådan en fin lille bordtingest

Kunne han så ikke stille servicet på plads i den? Og tage det ud og stille
det på plads?

> ikke en umiddelbar option da han er ret lille af sin alder og alle vores
> madvarer står over en vis højde.....

Stil en stil eller en trappe med tre trin, så han kan nå (hvis det kan gøre
det - naturligvis skal den arme unge ikke rende rundt med en malerstige

> [...]
> plejer at klare hele vasken på et par timers intensiv "kæmpevask" med
> efterfølgende sammenlægning.... med to mænd i huset ender det ofte

Kunne det tænkes, at det egentlig er her, hunden ligger begravet? Det er
mere effektivt at gøre det selv? For det ved vi jo godt, det er.
Det kan godt være hårdt arbejde, men prøv at vænne dig til at sidde TUNGT på
begge hænder en gang imellem. Jeg ved af erfaring, at det godt kan læres. Og
blæs på eventuelle antydninger om, at når du nu går hjemme alligevel, KUNNE
du jo godt gøre både det ene og det andet.

> det vil kræve tålmodighed*G* for selvom han hygger sig med det så tager
det
> laaaaang tid*G*

Jamen det er jo lige det! At vi som forældre kan leve med, at det faktisk ER
hurtigere at gøre tingene selv - og alligevel lader ungerne være med. Det er
den eneste chance, de har for at øve sig, og det er en enestående mulighed
for "kvalitetstid" (et ord, jeg ikke kan fordrage): Der er en mening med det
her - vi er sammen - vi hygger os med det - det tager den tid, det nu
tager - og vi lader os ikke forstyrre af andet, for de kartofler SKAL jo
være færdige.

Kunne det være en ide?
Hilsen Inger

Fra : Tomas O.

Dato : 19-08-02 08:21

Inger Pedersen skrev:

SNIP
> [...]
> det tager den tid, det nu tager - og vi lader os ikke
> forstyrre af andet, for de kartofler SKAL jo være færdige.

Meningen er vel også at lære dem at klare sig selv? Det er da sur
læsning i aviserne at mange mænd bliver hjemme længere end før? Op
til de er 30 før de flytter hjemefra mors service.

Jeg mener man gør sine børn en mega bjørnetjeneste ved ikke at
lære dem hvad der rent praktisk skal laves hver dag. De er sgu da
umulige at komme af med så *G* og en anden ting.. de drenge der
ikek lærer den slags får godt nok mange problemer med pigerne, når
de bliver voksne.. hvor mange af jer kvinder herinde synes det er
fedt at have en mand hvor der er _Jer_ der skal lære jeres mand at
vaske op, vaske tøj, stryge skjoter og så videre?

--
Kurser for voksne hos Ny Zone
http://www.nyzone.dk/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-08-02 08:46

> [...]
> fedt at have en mand hvor der er _Jer_ der skal lære jeres mand at
> vaske op, vaske tøj, stryge skjoter og så videre?

Jamen jeg er da fuldstændig enig:
Det er forhåbentlig slutresultatet af, at man undervejs har holdt fast i, at
tingene skal gøres, og at vi alle bidrager efter bedste evne - og at det
ikke kun er en sur pligt, men faktisk godt kan gøres på en hyggelig måde.
Og nej. Det er IKKE sjovt at skulle lære voksne mænd, at rene sokker og
underbukser ikke bliver sendt fra himlen, men kræver en aktiv indsats.

Hilsen Inger

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-08-02 08:22

Inger Pedersen <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

> Kunne han så ikke stille servicet på plads i den? Og tage det ud og
> stille det på plads?

nu kan det godt være jeg lyder som om jeg søger petitesser... men den
opvaske maskine vi har er kun beregnet til en familie på max to, derfor skal
pladsen udnyttes effektivt, og jeg må indrømme at jeg ikke helt stoler på at
en knægt på 8 har tjek over det..... og at tage det ud og stille det på
plads vil kræve en malerstige*G*

> Stil en stil eller en trappe med tre trin, så han kan nå (hvis det
> kan gøre det - naturligvis skal den arme unge ikke rende rundt med en
> malerstige

det vil han desværre komme til med nogle af tingene... vores køkken er ikke
det mest børnevenlige i verden.... og køleskabet er også af den type hvor
den øverste halvdel er køleskab og den nederste fryser.... på en god dag kan
han nå den midterste hylde i køleskabet.....
han er som sagt ikke ret stor, bruger generelt størrelse 6 år i tøj ( 120cm)

> Kunne det tænkes, at det egentlig er her, hunden ligger begravet?

kun hvad angår vasketøjet og opvaskemaskinen*G*

> [...]
> det godt kan læres. Og blæs på eventuelle antydninger om, at når du
> nu går hjemme alligevel, KUNNE du jo godt gøre både det ene og det

jeg sidder skam også tungt på mine hænder til tider, ( det er ikke kun
sønnen der er langsom i optræk*G*) men hvis vi får indført et reelt system
med faste opgaver ( det vil blive fordelt på hele familien så) så skal det
bare være sådan, færdig slut....

> [...]
> hygger os med det - det tager den tid, det nu tager - og vi lader os
> ikke forstyrre af andet, for de kartofler SKAL jo være færdige.

ork.. nu haster maden somregel ikke vildt heri huset..... vi spiser generelt
ret sent så vi har god tid til at hygge om maden.... en af grundende til at
han nu og da går glip af kartoffel skrælning er at jeg ganske enkelt glemmer
det i farten....

inden længe håber jeg på at arbejde igen, og så kommer der klart andre
rutiner i huset.... denne debat spurgte jeg såmænd kun ind til fordi jeg
manglede ideer til pligter i huset og søs virkede som om hun havde helt
tjek på det*G*

--

Fra : Sander

Dato : 19-08-02 08:58

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

Hej Sabina !

Støvsugning er også en mulighed. Dog nemmest for dem, på glatte de gulve, i
den størrelse.
Og bagning. Børnene ( og deres kammerater ), synes det er gevaldig
hyggeligt, at få lov, at hjælpe med, at forme diverse sjove brød, af
bolledej, og så har man jo friskbagt brød, omend i lidt skøre forme
nogengange. : )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-08-02 09:35

> [...]
denne debat spurgte jeg såmænd kun ind til fordi jeg
> manglede ideer til pligter i huset og søs virkede som om hun havde helt

Ok - madlavning plejer at være et sikkert hit, det er væsentlig sjovere end
at skulle rydde op efter maden og tømme skraldespanden. Og når han gerne vil
skrælle kartofler, er det jo bare at bygge videre.
Et tip: det er lettere for børn, hvis de får en kartoffelskræller i facon
som en ostehøvl. OXO Grip laver en rigtig god én - fås hos de fleste
isenkræmmere.

Skylle og skære grønsager, salat og andet i stykker (nu kender jeg jo ikke
jeres madvaner).
Røre frikadellefarsen og stege frikadellerne (stå på en omvendt mælkekasse
eller andet)
Hvis han skal håndtere fjerkræ: lær ham hygiejnen omkring det
Drysse krydderier på maden (yderst interessant fænomen, hvad der lugter og
smager hvordan efter tilberedning)
Lær ham en enkel opskrift til f.eks. pizza eller franskbrød eller
"klassens-time-kage" og lad den være "hans".
Have ansvaret for drikkevarer på bordet til maden: vand, mælk eller hvad I
nu drikker
Have ansvaret for et eller andet måltid, f.eks.
eftermiddagskaffe/aftensnolder i løbet af weekenden

Pudse vinduer: han gør dem våde - en voksen pudser efter.
Tørre fodlister af: det er bøvlet for en voksen at skulle derned.
Støvsuge møblerne - gulvet kan være uoverskueligt, hvis man er 8 år.
Tage sengelinned af og putte hovedpuderne i våret.
Tage tingene op af skabe og skuffer i hans højde - en voksen gør rent - og
han kan så lægge på plads igen
Etc.etc.

Hilsen Inger

Fra : Nette

Dato : 21-08-02 10:15

"Sabina Hertzum" wrote
..... denne debat spurgte jeg såmænd kun ind til fordi jeg
> manglede ideer til pligter i huset og søs virkede som om hun havde helt
> tjek på det*G*

Ja, Sabina, men vi andre blev ivrige. Og vi har nu konstateret at dine mænd
lever alt for godt*G*

Hvad med at lade dem klare sig selv et par dage og komme og hjælpe mig med
rengøringen?
Jeg har hverken opvaskemaskine, kan ikke vaske i dagtimerne, hvor der er fri
i vaskehuset, kan ikke nå til de øverste skabe, men har en lille taburet.
Til gengæld har jeg så en hel del planter ( som du kan få et par skud fra)
og en lang liste, du kan krydse af på....

Luksusdyr*G*

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-08-02 11:11

> [...]
> .... denne debat spurgte jeg såmænd kun ind til fordi jeg
>
> Ja, Sabina, men vi andre blev ivrige. Og vi har nu konstateret at

hehe gu gør de så )

> Hvad med at lade dem klare sig selv et par dage og komme og hjælpe
> mig med rengøringen?

det gør jeg jo i forvejen sådan med mellemrum*G* men så har min mor det med
at komme fra jylland og passe dem*G* mest af hensyn til kærestens job...
men jeg tror nu egentlig ikke jeg er typen der gider hjælpe andre med
rengøringen bare sådan*GGG*

> [...]
> lille taburet. Til gengæld har jeg så en hel del planter ( som du kan
> få et par skud fra) og en lang liste, du kan krydse af på....

lyder hjemligt*G* jeg kan såmænd heller ikke nå de øverste skabe her i
huset.... vaskehuset ender også med at blive weekend arbejde ( når jeg
begynder at jobbe igen) og den lange liste*G* den har jeg også i
overflod.....

> Luksusdyr*G*

hvem.. mig eller dig??*G*

--

Fra : John Sahl

Dato : 21-08-02 15:23

Sabina Hertzum <sabina@mandezonen.dk> wrote:

> hehe gu gør de så )

Vi har fortjent det

> hvem.. mig eller dig??*G*

Nej, mig

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
http://www.MandeZonen.dk når du er træt af

Fra : Nette

Dato : 21-08-02 10:11

"Inger Pedersen" wrote
> [...]
> her - vi er sammen - vi hygger os med det - det tager den tid, det nu
> tager - og vi lader os ikke forstyrre af andet, for de kartofler SKAL jo

HØRT

Nette

Fra : Sott

Dato : 20-08-02 17:53

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

Hej Sabina.

> [...]
> toast og rugbrød, svært da det i længden bliver for dyrt at købe det på
> tanken, som er det eneste sted her i området han må komme alene.....

Lad ham f.eks. dække bord hver dag, og bære skrald ud
og ordne sit værelse efter aftensmaden (f.eks.) - og fodre
fiskene og kattene - så skulle han have rimeligt med opgaver
i fællesskabet.

> [...]
> en yderst sjælden gang til brasede... men ALDRIG som almindelige kogte
> kartofler.... jeg kan ganske enkelt ikke lide smagen "bare sådan"....

Jeg koger dem i saltet vand, præcis som hvis det var skrællede
kartofler, og så synes jeg de smager udemærket - og for at
det ikke skal være "løwn", så er det lige så billigt som ikke-
skrællede kartofler (faktisk billigere, da skrællen jo "går fra"
de ikke-skrællede kartofler, regnet pr. kg.). Et glas koster
kun 4.95 i Aldi og nogle gange får man 3 for en 10'er *S*.

> så på det punkt vil jeg gerne bruge de ekstra minutter på maden

Det er også anderledes, når I er to voksen og et barn og
du pt. er hjemme. Jeg arbejder tit over og er så hjemme
mellem 18-20.00 så skal det gå stærkt, hvis jeg også skal
nå at lave lektier med 3 børn og sørge for vasketøj, op-
rydning osv. På de gode dage, er jeg hjemme kl. 17.00
og så er der egentlig stadig kul på, for på de sene dage
når jeg selvfølgelig reelt aldrig f.eks. vasketøjet osv. Og jeg
kræver også at have mindst 1 eller max. 2 timer der bare
er mine egne, hver dag. Oftest starter dagene kl. 6.00 og
slutter kl. 24-01.00... og jeg kunne ikke drømme om at
prioritere kartoffelskrælning over mine små fritimer - arbejde
og pligter har jeg rigeligt af, og har haft rigeligt de sidste
13 år. Jeg tror såmænd ikke engang, jeg vil gide det, når
børnene er flyttet hjemmefra - så skal jeg bare slappe af
for vildt *GG*.

> lidt ideer gav den mig da

Glæder mig.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-08-02 18:58

Sott <sott_s@hotmail.com> wrote:

> Hej Sabina.

hej søs du skønne Quinde

> Lad ham f.eks. dække bord hver dag, og bære skrald ud
> og ordne sit værelse efter aftensmaden (f.eks.) - og fodre
> fiskene og kattene - så skulle han have rimeligt med opgaver
> i fællesskabet.

det er stort set også hvad jeg er kommet frem til..... måske kaster jeg en
gang kartoffelskrælning om ugen ind i det også
jeg ved dog ikke helt om jeg vil kræve oprydningen af værelset dagligt....
men ugentligt bliver det jo nok i starten*G* og så naturligvis rydde
generelt op efter sig selv

> [...]
> de ikke-skrællede kartofler, regnet pr. kg.). Et glas koster
> kun 4.95 i Aldi og nogle gange får man 3 for en 10'er *S*.

smag og behag som sagt

> [...]
> 13 år. Jeg tror såmænd ikke engang, jeg vil gide det, når
> børnene er flyttet hjemmefra - så skal jeg bare slappe af

jamen du behøver skam ikke retfærdiggøre noget overfor mig... jeg ved jo god
t hvor presset man kan være når man kommer sent hjem og sådan og har børn at
tage sig af..... jeg synes såmænd det var hårdt med et barn, så jeg er dybt
imponeret over hvordan du klarer det med tre.....
way to go*stående bifald )))*
men en tanke var måske ( hvis lysten til friske kartofler overmander dig en
dag at få en af de store af ungerne til at klare det

--
Knus Sabina

*der lige nu jubler for vildt fordi hun har fået operations dato den 18
september og snart skal arbejde igen.... jubiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii*

Fra : Sott

Dato : 20-08-02 20:18

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

Hej igen Sabina :0)

> [...]
dagligt....
> men ugentligt bliver det jo nok i starten*G* og så naturligvis rydde

Lyder fint *S*.

> smag og behag som sagt

Jepser.

> [...]
dybt
> imponeret over hvordan du klarer det med tre.....

Tak, og så er der jo de dage, hvor arbejdet kræver jeg
er til møde og bagefter ude at spise til f.eks. 21-22.00,
så begynder det virkelig at stille krav til børneopdragelse
da de så selv skal gå i seng *S*. Eller de dage, hvor jeg
overnatter hos kæresten, de er godt nok få - men alligevel
- det er svært at lade dem være alene, selvom de synes
det er sjovt og rart, den dårlige samvittighed står altid og
banker på. Jeg ville stadig ønske, at deres far tog dem på
weekend bare en sjælden gang imellem, jeg ville være
glad bare det var 1 gang om måneden - men nu, hvor der
er gået 6½ år med ustabilt og mangelfuldt samvær, vil
børnene jo slet ikke - desuden er han efterhånden så
"langt ude" i sin alkoholisme, og børnene så store, at de
skammer sig over ham, og helst ikke vil møde ham når de
er sammen med deres venner (

> men en tanke var måske ( hvis lysten til friske kartofler overmander dig
en
> dag at få en af de store af ungerne til at klare det

Hehe... det hænder skam også - i sær når hele familien er
på besøg til medister eller frikadeller *S*.

> *der lige nu jubler for vildt fordi hun har fået operations dato den 18
> september og snart skal arbejde igen.... jubiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii*

Åh, hvor godt for dig. Held og lykke med begge dele.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-08-02 20:59

> [...]

> "langt ude" i sin alkoholisme, og børnene så store, at de
> skammer sig over ham, og helst ikke vil møde ham når de

nogle gange ville jeg sku ønske at jeg var nabo til dig..... hvis det var
tilfældet ville dine skønne unger slet ikke have chancen for at være alene
hjemme, hvis jeg var i nærheden.... *mumle en masse grimt om bolig selskaber
i københavn*...

> Åh, hvor godt for dig. Held og lykke med begge dele.

tusind tak jeg er bare SÅ glad.... så mangler jeg nemlig kun en ting
mere for at alt er som jeg gerne vil have det rent fysisk

btw så er jeg kommet frem til en begyndelse mht pligter til min søn.....

dagligt skal han fodre katte og fisk, samt gå ned med skraldet..... en gang
om ugen skal han rydde op på værelset og efter krav fra mig skal han skrælle
kartofler ( hvilket sikkert ender med max en gang i ugen *G*)
jeg har besluttet mig for en blød start på den hårde fremtid*G* han har jo
reelt ikke haft pligter der udløste faste lommepenge før ( udover oprydning
på værelset nu og da)..... men nu skal det prøves

--

Fra : Sott

Dato : 21-08-02 22:51

> [...]
alene
> hjemme, hvis jeg var i nærheden.... *mumle en masse grimt om bolig

Det er sødt tænkt af dig.

> tusind tak jeg er bare SÅ glad.... så mangler jeg nemlig kun en ting
> mere for at alt er som jeg gerne vil have det rent fysisk

Det gør mig glad at læse *S*.

> [...]
oprydning
> på værelset nu og da)..... men nu skal det prøves

Lyder som en god idé.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Brian K

Dato : 01-08-02 10:26

"Lumholdt&Riber" <Ribermail@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej nyhedsgruppe,
>
> Vi er ikke begyndt at give vores 7 årige datter lommepenge endnu, min mand
> synes dog, at det snart må være på tide...
> Hvornår begyndte I andre og hvor meget får jeres børn?

Hej

vores datter er 4 3/4 og startede i mandags med at spare op til sine første
lommepenge (som udbetales om fredagen, altså imorgen), hun glæder sig MEGET

Hun får 20 kr om ugen og for de 20 kr skal hun holde orden på sit værelse
(skal vi andre "hjælpe" hende bliver der skåret i beløbet

Mvh
brian

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 01-08-02 12:46

Hej Brian, Conni, Knud, Rikke og Tomas.

Tak for jeres tilbagemeldinger, jeg tror også, at vi snart vil begynde med
lidt lommepenge til vores datter, beløbet vil vi lige overveje lidt.

Hilsen Pernille.