DISTINCT ????
Fra : Per M. Nielsen

Dato : 30-07-02 10:25

Hejsa!

Jeg har et sorteringsproblem i min database!

Jeg vil gerne udtrække alle data i en kolonne udfra data i en anden!

Data skal være unikke i henhold til 2. kolonne.

f.eks.

SELECT DISTINCT a FROM database

Dette virker på kolonne a!

Men hvis jeg nu gerne kun vil have unikke data udfra kolonne b ???

Jeg har prøvet med:

SELECT a FROM database WHERE b IN (SELECT DISTINCT b FROM database)

men det virker ikke..

Hvad gør jeg forkert ?

Please help
Newbee

På forhånd tak!

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 30-07-02 10:35

On Tue, 30 Jul 2002 09:25:15 +0000 (UTC), "Per M. Nielsen"
<pmn@digianswer.com> wrote:

>Hejsa!
>
>Jeg har et sorteringsproblem i min database!
>
>Jeg vil gerne udtrække alle data i en kolonne udfra data i en anden!
>
>Data skal være unikke i henhold til 2. kolonne.

Hvad mener du med det?

> [...]
>
>Jeg har prøvet med:
>
>SELECT a FROM database WHERE b IN (SELECT DISTINCT b FROM database)

Du fortæller os ikke hvad du ønsker, men hvad du har prøvet som ikke
virker. Prøv at fortælle os hvilket resultat du ville du ønsker hvis
din tabel ser sådan her ud:

a b
- -
1 A
1 B
2 C
3 C
4 D
4 D
5 E

--
Nis Jørgensen
Amsterdam

Please include only relevant quotes, and reply below the quoted text. Thanks

Fra : Peter

Dato : 30-07-02 22:38

"Per M. Nielsen" <pmn@digianswer.com> wrote in message
> Hejsa!
>
> Jeg har et sorteringsproblem i min database!

Jeg er ikke helt sikker på hvad du søger men måske:

SELECT DISTINCT b, a
FROM database

Hvis det ikke er det, så besvar Nils Jorgensens indlæg.

--
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-02 16:44

<pmn@digianswer.com> wrote:

> [...]
>
>Jeg har prøvet med:
>
>SELECT a FROM database WHERE b IN (SELECT DISTINCT b FROM database)

Hvilken database snakker vi om? - MySQL, PostgreSQL, MSSQL eller ??