MySQL - Indsættelse af tusindvis af rækker
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-07-02 21:17

Jeg fidler med et projekt hvor jeg skal indsætte tusindvis af rækker i
en MySQL-tabel fra noget PHP
Hvad er den mest effektive metode?

Indsættelse af en række ad gangen (næppe)
Indsættelse af flere rækker i samme query (INSERT tabel (v1,v2) VALUES
('1','2'),('3','4'))
Indsættelse af flere rækker i samme databasekald men med flere INSERT's
Indsættelse af text-fil (LOAD)

Selv regner jeg med nummer 2 eller 4 men har ikke eksperiementeret med
det.
Nummer 4 virker noget besværlig, så den skal være noget mere effektiv
før det er bøvlet værd.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 27-07-02 23:27

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Indsættelse af flere rækker i samme databasekald men med flere INSERT's

Det mener jeg ikke, man kan - mysql_query() giver vist ikke mulighed for
det (jeg går ud fra, du mener noget i retning af mysql_query("INSERT
INTO tabel VALUES ( 1, 2 ); INSERT INTO tabel VALUES ( 3, 4 )")).

> Indsættelse af text-fil (LOAD)

Det vil jeg gætte på, der ikke vil være meget vundet ved (især ikke,
hvis du i forvejen har værdierne i PHP og så skal til at danne filen,
skrive ned i den og derefter lade MySQL læse den).

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-07-02 02:12

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.email@eksempel.dk> skrev i en meddelelse
INSERT's
> Det mener jeg ikke, man kan - mysql_query() giver vist ikke mulighed
for
> det

Det troede jeg egentlig, men det er næppe heller den mest effektive
løsning

> Det vil jeg gætte på, der ikke vil være meget vundet ved

Så vi er tilbage ved nr. 2

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-07-02 13:21

> Det troede jeg egentlig, men det er næppe heller den mest effektive
> løsning

> Så vi er tilbage ved nr. 2

På MSSQL er der en del performance gain ved at bruge netop den metode
fremfor mange inserts
Også selvom man skal danne filen først...

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 28-07-02 21:16

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote:

> På MSSQL er der en del performance gain ved at bruge netop den metode
> fremfor mange inserts
> Også selvom man skal danne filen først...

På Oracle er der også meget at hente, da jeg testede det sidst var det mere
end en faktor 1000, men jeg havde også 100% valide data, og kunne derfor slå
diverse check fra.

Selv uden at slå check fra var der masser at hente kan jeg huske.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-07-02 21:33

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse
> På Oracle er der også meget at hente, da jeg testede det sidst var det
mere
> end en faktor 1000

OK, det lyder vildt..
Det viste sig dog at der var andre faktorer der sløvede mere, så indtil
videre kører scriptet fint med multi-inserts