Bibelens syn på astrologi
Fra : mj

Dato : 29-07-02 01:11

Hei,

Bare lurer på hvilket syn kristne har på astrologi. Vet jo at de 3 vise menn
navigerte etter stjernene for å finne Jesus, men aner en viss skepsis eller
fordømmelse blant "kristne" generellt.
Tok en test på www.astrology.com og ble litt overraska over hvor bra den
passa på meg, så jeg bare ser etter andre synspunkt på dette.

Mvh, Magnar - Norge.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-07-02 10:21

"mj" <lifeform@online.no> writes:

> Bare lurer på hvilket syn kristne har på astrologi. Vet jo at de 3 vise menn
> navigerte etter stjernene for å finne Jesus, men aner en viss skepsis eller
> fordømmelse blant "kristne" generellt.

Det er helt klart en nærliggende tolkning af fortællingen om de tre
vise mænd, at de var en art astrologer. Og dog: Fortællingen forventer
tydeligvis, at der dukker en særlig stjerne for store konger og den
ide har i hvert fald ikke overlevet til i dag.

At navigere efter stjernerne er hverken astrologi eller astronomi: Det
er ganske simpelt noget, som rejsende på havet og i ørkener har gjort
i årtusinder, fordi stjernehimlen opfører sig regelret nok til at
navigere efter. Nordstjernen står næsten præcis i nord altid her på
den nordlige halvkugle og på den sydlige har de Sydkorset til
rådighed.

Hvis du kigger på www.bibelen.dk og søger på "varsler" vil du opdage,
at der hele vejen gennem gamle testamente bringes advarsler mod at
tage varsler. Det nævnes igen og igen sammen med "at øve
trolddom/magi" m.m.

> Tok en test på www.astrology.com og ble litt overraska over hvor bra den
> passa på meg, så jeg bare ser etter andre synspunkt på dette.

En typisk påstand om disse tests er, at de bruger sprogbrug, der gør,
at ca. hvem som helst vil mene at passe indenfor det, der står, samt
at vi har en tendens til kun at bide mærke i det, der rammer og
ignorere det, der ikke gør.

Det er helt sikkert, at netop dette er et yndet trick blandt
charlataner. Og et hurtigt kig på en gratis test de tilbød på
www.astrology.com bekræfter, at det er sådan noget. Jeg har set
rigeligt af denne type tekster. Jeg vil dog ikke gå så langt som til
at anerkende, at enhver sådan test er lavet på den måde. Der kan
muligvis være ting, der rammer rigtigt og præcist i visse
detalje-horoskoper, numerlog-rapporter m.m.

Og her er det så, at den kristne reaktion bør være noget i retning af:
"Gud har lagt en særlig plan for mit liv. Den vil jeg leve efter. Han
afslører detaljerne i den rækkefølge og hastighed, som det passer
ham. At tage varsler på forskellig vis er forkert ifølge Bibelen, og
derfor lader jeg være."

Tak for at du fik mig ud på denne lille "Bibel-safari", by the
way. Jeg fandt nogle skønne vers i Siraks bog kapitel 34:

v1 Den uforstandige nærer tomme og falske forhåbninger,
drømme giver tåben forfløjne ideer.
v2 Som den, der griber efter skygger og jager efter vind,
er den, der holder sig til drømme.
v3 Et drømmesyn er et spejlbillede:
noget, der ligner et ansigt, over for et ansigt!
v4 Hvad kan blive rent af noget urent,
og hvilken sandhed kan opnås fra løgnen?
v5 Spådomme, varsler og drømme er tomhed,
det er sindet, der er i vildelse som hos den fødende.
v6 Hvis ikke det er sendt ved den Højestes indgriben,
skal du ikke give agt på det.
v7 Drømme har ført mange vild,
og de, der har sat deres lid til dem, er blevet skuffet.
v8 Loven bliver opfyldt uden den slags bedrag,
og visdom i den trofastes mund er dens opfyldelse!

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.

Fra : Erik.D

Dato : 29-07-02 10:55

mj <lifeform@online.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:8K%09.3730$sR2.65459@news4.ulv.nextra.no...
> [...]
> Tok en test på www.astrology.com og ble litt overraska over hvor bra den
> passa på meg, så jeg bare ser etter andre synspunkt på dette.

Det er meget intresant hvad kristne som tidligere i deres liv har udøvet
astrologi profesionelt, har at sige om denne form for okultisme. Bogen :
Skriften på himlen, er en kritisk belysning af astrologien, skrevet af
Charles Strohmer. En mand som netop har været profesionel astrolog i flere
år, sidenhen blev kristen og som med sin bog advare og forklare om
astrologiens uvæsen.

Om bogen

"Forklare grundigt astrologiens symbolverden og viser hvordan astrologen
arbejder. Forfatteren, Charles Strohmer retter en en skarp rationel kritik
mod astrologien og afsløre fup og fiduser. Samtidig er Strohmer ikke i tvivl
om at astrologien til tider virker og at det er mørke åndelige kræfter der
er på spil".

--

E.Dalgas

Fra : TBC

Dato : 01-08-02 13:23

"mj" <lifeform@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tok en test på www.astrology.com og ble litt overraska over hvor bra den
> passa på meg, så jeg bare ser etter andre synspunkt på dette.

"I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden." Altså fremholder bibelen at
det var gud der skabte planeterne i vort solsystem og stjernerne

imidlertid var det ikke hans hensigt at disse værker skulle gøres til guder
som tilfældet var i Babylon og Mesopotamien, ej heller skulle hans gamle
folk tage varsler. Han forbød udtrykkeligt sit folk at dyrke "noget som
helst afbillede af det der er i himmelen oventil" (2Mo 20:3, 4) astrologi og
det at tage varsler var forbudt. - 5Mo 18:10-12.

Da profeten Esajas i det 8. århundrede f.v.t. forudsagde Babylons
ødelæggelse, udfordrede han byens stjernetydere eller astrologiske rådgivere
til at redde byen idet han sagde: "Du [Babylon] har anstrengt dig med dine
mange rådgivere. Lad dem dog træde frem og frelse dig, himmeltilbederne,
stjernekiggerne, som ved nymånerne gør de ting kendt der vil komme over
dig." - Es 47:13

Med hensyn til de mænd der fandt frem til jesus er det værd at bemærke at de
gjorde Herodes opmærksom på at "jødernes konge" var blevet født, med det
resultat at Herodes søgte at få Jesus dræbt. Hans plan slog imidlertid fejl.
Gud greb ind og beviste at han var mægtigere end astrologernes guder; så i
stedet for at vende tilbage til Herodes rejste astrologerne hjem ad en anden
vej efter at de i en drøm havde fået "en guddommelig advarsel". - Mt 2:2,
12.

Altså er astrologi langt fra noget bibelen opfordrer til at man beskætiger
sig men, omend elementet med den direkte afgudsdyrkelse kan virke meget
udvandet i dag, i forhold til de forbindelser astrologien historisk set har
haft. Jeg tænker hermed særligt på tilbedelsen og varslerne som blev dyrket
af kaldæerne, babylonierne og flere, men også frafaldne israelitter. - Se
Apg 7:40-43

TBC

Torben Bojer Christensen