Til Norge ??
Fra : Jakob Andersen

Dato : 28-07-02 11:39

Hej

Hvis man vil til Norge for at fiske, skal ens udstyr desinficeres (pga
laksesyge.)
Men hvordan/hvor gør man dette. Skal udstyret sendes i forvejen, eller er
det noget der kan klares på toldstedet ??? eller hva´ ??

Jakob

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 28-07-02 13:26

http://makeashorterlink.com/?K18D21E51

K.

Fra : Mich@el

Dato : 28-07-02 18:36

Hej Jacob.

Jakob Andersen skriver:

> Hej
>
> Hvis man vil til Norge for at fiske, skal ens udstyr desinficeres (pga
> laksesyge.)

Ja, men det kan ikke betale sig at få det gjort, da jeg endnu ikke har høre
om at de tjekker det.

Jeg har været i Norge og fiske 8 gange de sidste 4 år, og der er aldrig
blevet tjekket noget.

> Men hvordan/hvor gør man dette. Skal udstyret sendes i forvejen, eller er
> det noget der kan klares på toldstedet ??? eller hva´ ??

En dyrlæge klarer jobbet for dig, og skriver en attest. Og indkasserer 200 -
500 kr. for det.

Enkelte sportsfisker forretninger/foreninger har aftaler med dyrlæger, og så
bliver det lidt billigere.

Men igen, jeg har aldrig oplevet at blive tjekket, og jeg kender ingen der er
blevet tjekket.

I øvrigt er det pisse dobbeltmoralsk af normændene at bede os danskere om en
attest, problemer i Norge er når man har fisket i en inficeret elv, og
derefter skal over og fiske i en parasitfri elv.

Mig bekendt har vi ikke denne parasit i Danske vande.

Mvh.
Michael

Fra : Hobi

Dato : 28-07-02 22:25

Hvis dit grej er HELT tørt, kan parasitten ikke overleve, så hvis du tørrer
dit grej meget grundigt ( også evt. bagline osv. ), så er du sikker på, at
du ikke flytter smitten.

Det er så op til din egen samvittighed, om du vil koste en desinficering. Du
kan med fordel få det gjort i Norge, ved en del elve ( Bla. Orkla ).

Jeg er iøvrigt ikke klar over konsekvenserne, hvis du bliver snuppet i
tolden........

"Mich@el" <msxxx@sport.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, men det kan ikke betale sig at få det gjort, da jeg endnu ikke har
høre
> om at de tjekker det.

[CUT]

> [...]
> attest, problemer i Norge er når man har fisket i en inficeret elv, og
> derefter skal over og fiske i en parasitfri elv.

Jeg synes Michaels holdninge er noget betænkelig. Det er jo netop fordi, der
er problemer, at men forsøger at gøre noget ved det.....

Hvis man flytter fra en elv til en anden med det samme grej, bør man helt
klart få desinficeret grejet. Det er jo ikke kun gyro som kan spredes via
fiskegrej.....

[CUT]

> Mig bekendt har vi ikke denne parasit i Danske vande.

Jeg mener heller ikke, at den findes i danmark endnu, men hvis der er for
mange der ikke tager smitten alvorligt, er det jo kun et spørgsmål om tid...

--

MVH
Hobi

--
Mail : Mailto:hobi@post8.tele.dk
Homepage : Http://home8.inet.tele.dk/hobi

Fra : Mich@el

Dato : 29-07-02 10:43

Hej

Hobi skriver:

> Jeg er iøvrigt ikke klar over konsekvenserne, hvis du bliver snuppet i
> tolden........

De har vist nok ret til at konfiskere dit fiskegrej...

Mvh.
Michael

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 04-08-02 09:18

Jeg har lige været i Norge (Orkla), og fik i forbindelse med desinficeringen
noget at vide af dyrlægen, som tog sig af det. Der skal utrolig lidt fugt
til, før et æg kan overleve i eksempelvis en filtsål, der ellers virker tør.
Så det er efter min mening groft uansvarligt at lade være, hvis der er bare
den mindste lille skygge af risiko for smitte. Og jo, vi har den i landet.
Mange dambrug og dermed også å-systemer har den. Den angriber bare ikke
ørreder og er derfor ikke så synlig.

I øvrigt er de begyndt at håndhæve reglerne meget mere intenst nu. Der er
uddelt adskillige bøder, og det er ikke billigt at blive snuppet uden orden
i sagerne!

Mvh
Johan Gadegaard