Vi tager den lige igen - SU - Virksomhed e~
Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 28-07-02 15:18

Hej!

Jeg har netop opsagt min stilling som EDB-Konsulent - MEN min gamle
virksomhed og jeg skilles på en sådan måde at jeg nok vil blive ved med at
have lidt arbejde for dem. Grunden til at jeg har sagt op er at jeg skal til
at have en udannelse, dvs. SU etc. Mit spørgsmål er så hvad er smartest.

Jeg har et andet deltidsjob som kommer til at nå maks grænsen for hvad jeg
må tjene uden SU. De timer/penge jeg tjener fra min gamle virksomhed, skal
jeg bare tage imod dem som almindelig b-indtægt, eller skal jeg starte en
form for virksomhed (hvilken?) som modtager de penge? Jeg vil tro at det
drejer sig om ca. 10.000 pr. Jeg kunne selvfølgelig også vælge at køre
projektet lidt videre og lade "firmaet" financierer noget af min
internet/telefonudgift, server drift etc. og på den måde få en skatte eller
moms fordel - hvad siger i?

ps. studiet er HA på handehøjskolen i Århus - så mon ikke jeg om 5 år ved
hvad jeg skulle have gjort

--
Mvh,

Martin Rise Christensen

E-mail: martin@rise.dk
Http://www.rise.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-07-02 15:23

"Martin Rise Christensen" <martin@rise.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> ps. studiet er HA på handehøjskolen i Århus - så mon ikke jeg om 5 år ved
> hvad jeg skulle have gjort

Vi kan starte med at læse her: http://www.su.dk/

Held og lykke med dit studie...

Hr. Bjørn

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 28-07-02 15:42

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Martin Rise Christensen" <martin@rise.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Vi kan starte med at læse her: http://www.su.dk/
>
> Held og lykke med dit studie...

Jov - Tak.

Den med SU har jeg styr på - jeg skal framelde den jævnligt - formålet
medposten var at få belyst om jeg ville have fordel af, istedet for bare at
øge min almindeligt indkomst, så åbne døren for så småt at blive
selvstændig, samt få belyst hvilke muligheder/krav der er til virksomheder.

Derfor funderer jeg lidt på om ikke det ville være fornuftigt/fleksibelt, at
tjene de ekstra penge under virksomhedsordningen - men er lidt i tvivl om
hvilke muligheder jeg har der - skal jeg tjene et minimumsbeløb, skal jeg
have mere end en kunde, kan jeg derved spare lidt moms på min adsl, pc etc.

Om dette også måske ville være nemmere for min gamle virksomhed - idet jeg
så bare kan skrive dem en faktura, samt evt. nye småkunder jeg måtte skaffe
mig.

Samt hvilke erfaringer har andre gjort - jeg er helt med på at min situation
er væsentlig anderledes end da du startede som selvstændig - du skulle leve
af det - jeg har det evt. bare som supplement - men tager dog stadig alle
gode råd med kyshånd - idet jeg er udmærket klar over at det at blive
selvstændig i DK, ikke er noget vore offentlige system synes er en god ide.
Små selvstændige snyder pr. definition told & skat og det er den eneste
funktion.

--
Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-07-02 15:59

"Martin Rise Christensen" <martin@rise.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den med SU har jeg styr på - jeg skal framelde den jævnligt -

Ok.

> [...]
at
> øge min almindeligt indkomst, så åbne døren for så småt at blive

Ok .... og det synes jeg sandelig, du skulle gøre.

> samt få belyst hvilke muligheder/krav der er til virksomheder.

Ok.....da min egen situation er noget bedaget, kan andre nok give meget
bedre løsningsforslag.

> Derfor funderer jeg lidt på om ikke det ville være fornuftigt/fleksibelt,
at
> tjene de ekstra penge under virksomhedsordningen

Det synes jeg, du skulle gøre.

> - men er lidt i tvivl om
> hvilke muligheder jeg har der

Ok.

> - skal jeg tjene et minimumsbeløb,

Det afhænger af skattevæsnet...dog vil et "pænt" overskud nok fremme
forståelsen.

> skal jeg
> have mere end en kunde,

Det vil jeg mene, da det ellers ligner en kamofleret lønmodstgerforhold.

> kan jeg derved spare lidt moms på min adsl, pc etc.

Alt der kan henføres til din virksomhed er fradragsberettet.

> Om dette også måske ville være nemmere for min gamle virksomhed - idet jeg
> så bare kan skrive dem en faktura, samt evt. nye småkunder jeg måtte
skaffe
> mig.

Jeg ville foretrække "fakturamodellen".

> Samt hvilke erfaringer har andre gjort -

Venter spændt på indlæg.

> [...]
leve
> af det - jeg har det evt. bare som supplement -

Dem skal du også have....basta...

> idet jeg er udmærket klar over at det at blive
> selvstændig i DK, ikke er noget vore offentlige system synes er en god
ide.

Joeee....når blot det sker i en virksomhedsform. De er nemmere at styre,
regulere samt overvåge...

> Små selvstændige snyder pr. definition told & skat og det er den eneste
> funktion.

Tjaeee....min erfaring med det lokale skattevæsen, har nu altid været
positiv.

Tid til rådgivning samt hjælp har det aldrig skortet på....jeg synes du
skulle tage en snak med dit lokale skattekontor.

De er nu engang til for *dig*......som de så venligt siger lokalt....

Hr. Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-08-02 00:29

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Hmmmmm.....der er ikke mange som har gjort nogen erfaringer.

> Venter spændt på indlæg.

Det er i grunden sørgeligt at andre unge ikke vil dele ud af deres
erfaringer.

Skyldes det at det eneste som er ligetil, er at brokke sig eller ....???

Hr. Bjørn

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 01-08-02 23:51

> Skyldes det at det eneste som er ligetil, er at brokke sig eller .....???
>
> --
> Mvh
> Hr. Bjørn

Ja, eller hvorfor stilles samme spørgsmål 3-4 gange i træk inden for samme uge? - Jeg gider i hvertfald kun svare een gang seriøst, som jeg allerede har gjort. Og alle disse samme spørgsmål gør kun, at man ikke gider bruge tid på seriøst at svare.

Mvh. JørgenE

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-08-02 20:26

Martin Rise Christensen wrote:

> Samt hvilke erfaringer har andre gjort

Jeg har været selvstændig i 10 år - og har studeret en del af tiden. I starten
kørte jeg bare overskud=personlig indtægt, men jeg begyndte at bruge
virksomhedsskatteordningen i min studietid netop for ikke at skulle betale SU
tilbage. - Men husk, at hvis du hæver det opsparede overskud efter din
studietid, kommer du måske til at betale topskat af beløbet.
Mit indtryk er, af Told*Skat er blevet noget strengere med at skelne mellem
virksomheder med adgang til virksomhedsskatteordningen og "kamufleret"
lønmodtagerindkomst. (Jeg har dog fra starten været "rigtig" selvstændig med
mange forskellige kunder).
Skrækhistorier om skrankepaver, der forfølger stakkels selvstændige har jeg
aldrig kunnet genkende i min egen situation. Jeg har været åben søgt råd hos
skatteforvaltningen og told-regionen, når jeg har været i tvivl - og altid fået
god vejledning.
Første gang jeg brugte virksomhedsskatteordningen fik jeg brev om, at der
manglede en del oplysninger for at jeg kunne bruge ordningen. Mit regnskab
brugte nok ikke altid de almindelige begreber, en revisor ville have brugt, men
da jeg forklarede hvordan jeg havde gjort tingene og kom med nogle supplerende
oplysninger, blev det hele godtaget.

> ... idet jeg er udmærket klar over at det at blive
> selvstændig i DK, ikke er noget vore offentlige system synes er en god ide.

Må man spørge hvad du bygger det på? (Som du kan læse, passer det slet ikke på
mine erfaringer).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 28-08-02 21:59

> Må man spørge hvad du bygger det på? (Som du kan læse, passer det slet
ikke på
> mine erfaringer).

Meget gerne - Jeg bygger det på erfaringer fra min tidligere ansættelse
(mindre virksomhed) og de oplevelser ejeren der havde med told & Skat. Det
skal siges at der IKKE var noget fusk i virksomheden - men ikke desto mindre
skulle vi konstant gøre rede for alt muligt mærkeligt.

Ellers tusind tak for hjælpen - det kan jo være at jeg også får positive
oplevelser af told & skat (omend det ikke er lykkedes de par gange jeg har
haft ringet til dem for at få vejledning - en af gange var jeg nød til at
gøre opmærksom på hvem deres arbejdsgiver for at de overhovedet gad snakke
med mig

Mvh,

Martin Rise Christensen