Plads grænse
Fra : Anders Lund

Dato : 30-07-02 00:45

Jeg tror snart jeg står for halvdelsen af trafikken i denne gruppe men
her kommer mit 4. indlæg i dag.

Jeg har nogle ftp kontier på min redhat 7.3 server, hvordan begærnser jeg
deres pladsforbrug til fx 100MB, så fx brugeren anders ikke kan oplade mere
en 100MB.

Jeg bruger wu-ftp, men jeg tror ikke det ville være en god ide at lave det
igennem det, da jeg senerehen godt kunne tænke mig at give noget php/web
adgang til brugerne. Med php kan du jo fylde harddisken med en enkel while
løkke.

Hvordan begrænser med pladsen, helst på filsystem niveau.

Anders Lund
webmaster@123grinGED.dk
Fjern geden fra min signatur!

Fra : Michael Andreasen

Dato : 30-07-02 01:02

"Anders Lund" <webmaster@123grinGED.dk> wrote in message
> [...]
> adgang til brugerne. Med php kan du jo fylde harddisken med en enkel while

Kender du dine brugere?

> Hvordan begrænser med pladsen, helst på filsystem niveau.

Quotasupport måske

# man quota

Men det kommer lidt an på hvad type service du skal køre? Hvor mange brugere
snakker vi om? Hvis det f.eks. er 3000 brugre er det måske ikke så smart at
oprette dem alle som linux brugere - og så kan quota ikke bruges

Michael

Fra : Anders Lund

Dato : 30-07-02 01:13

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Anders Lund" <webmaster@123grinGED.dk> wrote in message
>
> Kender du dine brugere?
ja, i første omgang

> [...]
at
> oprette dem alle som linux brugere - og så kan quota ikke bruges

Indtil vidre har jeg kun 5 brugere= en flok venner, men i maven på mig er
der faktisk et ønske om på et tidspunkt at hoste noget gratis/bille
webhosting, men der ligger nok et par år ud i fremtiden. Hvilke andre
løsninger er der?

Fra : Michael Andreasen

Dato : 30-07-02 01:20

> [...]
> der faktisk et ønske om på et tidspunkt at hoste noget gratis/bille
> webhosting, men der ligger nok et par år ud i fremtiden. Hvilke andre

DEt kunne jeg jo ligesom godt se mellem linierne på det du skrev (jeg har
selv 1go.dk) :))

Men ellers må du begrænse via fin FTP server

Mvh
Michael

Fra : Anders Lund

Dato : 30-07-02 16:17

>(jeg har
> selv 1go.dk) :))

Det kan være du så kan fortølle mig hvordan jeg begrænser brugerne til deres
mappe. Så de ikke fra php kan ændre/se indholdet af de andre brugeres
mapper. Er der en opsætning i apache?

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 30-07-02 16:34

Anders Lund wrote:
> Det kan være du så kan fortølle mig hvordan jeg begrænser brugerne
> til deres mappe. Så de ikke fra php kan ændre/se indholdet af de
> andre brugeres mapper. Er der en opsætning i apache?

Jeg har ikke meget erfaring i sikker opsætning af PHP, men mon ikke du
kan bruge dette?

http://www.php.net/manual/en/security.apache.php
http://www.php.net/manual/en/configuration.php#ini.open-basedir

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Michael Andreasen

Dato : 30-07-02 17:58

> Det kan være du så kan fortølle mig hvordan jeg begrænser brugerne til
deres
> mappe. Så de ikke fra php kan ændre/se indholdet af de andre brugeres
> mapper. Er der en opsætning i apache?

Base_dir

Hint: Brug meget tid på PHP sikkerhed :)

Mvh
Michael

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-07-02 01:25

Anders Lund wrote:

> [...]
> der faktisk et ønske om på et tidspunkt at hoste noget gratis/bille
> webhosting, men der ligger nok et par år ud i fremtiden. Hvilke andre

Quota er klart det bedste. Det fungerer - som du skriver - på
filsystemniveau, så du er ikke afhængig af både at skulle sætte det op i
ftpd, php, apache osv.

Desuden er det faktisk relativt let at sætte op; der er en fin howto på
tldp.

Det eneste reelle alternativ, jeg kan komme på, er at oprette en partition
på f. eks. 100Mb pr. bruger. På denne måde kan du bare ikke have mange
brugere, og du gør det voldsomt besværligt senere at forøge disse
diskkvoter.

/Rasmus

DISCLAIMER: Microsoft, Windows, Windows 98, Bugs, Lacking features, IRQ
conflicts, System crashes, Non-functional multitasking, the Y2K problem
and the Blue Screen of Death are registered trademarks of
Microsoft, Corp., Redmond, USA.