Hvordan fjerner jeg mos i min plæne?
Fra : Hunter

Dato : 15-02-01 19:57

Mvh.
Kim

Fra : Permoje

Dato : 15-02-01 20:46

Hej

Lej en måsfjerner i dit bygge marked.

Og så brug Jern vitraol til sommer.

Tror nok det var sådan

Mvh. Permoje

"Hunter" <4198@po.ia.dk> skrev i en meddelelse
news:96h8lv$lf9$1@news.inet.tele.dk...
> Mvh.
> Kim

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-02-01 22:28

> Lej en måsfjerner i dit bygge marked.

Spil af penge

> Og så brug Jern vitraol til sommer.

mere spil af penge.

Du skal fjerne årsagen, som er fugtig jord med lavt kalkindhold og lavt
gødningsindhold.
Altså. Du hælder kalk ud nu, sådan at du har en pæn "sneklædt" græsplæne.
Den 1. april gøder du med 2 kg pr. 100 kvm. Det gør du med 14 dages
mellemrum ialt 6 gange.
Næste år gentager du, men har du rendt dig ihjel i sommer med
græsplæneklipperen, så kan du nøjes med 4 gange gødning.
Det virker, og det virker effektivt.

Mvh Maria

Fra : Asbjorn

Dato : 16-02-01 06:39

Hej
> [...]
> Altså. Du hælder kalk ud nu, sådan at du har en pæn "sneklædt" græsplæne.
> Den 1. april gøder du med 2 kg pr. 100 kvm. Det gør du med 14 dages

Hvad er det for gødning der skal anvendes. NPK ??

MVH
Asbjørn

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-02-01 17:03

> Hvad er det for gødning der skal anvendes. NPK ??

Ja, jeg kan ikke lige huske hvad for en jeg bruger, men sådan en almindelig
all-round gødning (den billige) til haven er udmærket.

Mvh Maria

Fra : N/A

Dato : 18-02-01 20:53

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-02-01 20:53

On Sun, 18 Feb 2001 14:15:01 +0100, "JOHN THORDRUP"
<jointer@get2net.dk> wrote:

>Og når alle disse gode råd ikke virker, kan du gøre to ting:
>
>1) Fjerne de ting der skygger på din græsplæne, for det bedste middel mod
>mos, er nemlig sol.
>2) Hvis det ikke kan lade sig gøre at fjerne de ting som skygger, så lev med
>mosset. Mos har mange fordele; det er smukt, det er dejligt at gå på, men
>desværre ikke særligt slidstærkt. Børn og hunde river det i stykker.

Jeg har to andre råd, det ene gennemprøvet, det andet kun hørt om.

1. Lad være med at klippe græsset for kort. Især de første 3-4 gange
om foråret skal klipperen ikke under mellemste hak. Jo højere toppen
på græsset er, jo mere rod vil det også have. Jo mere rod, jo bedre
kan det konkurrere med mosset.

2. Strø fuglefrø ud på græsset lige nu. Når fuglene begynder at rode
rundt efter dem vil de krasse en god det af mossen op.
De frø der især bruges i fuglefrøblandinger er enårige og kan slet
ikke li' at blive klippet. Så skulle fuglene glemme et par frø som
begynder at spire, så dør de når plænen er blevet klippet en gang
eller 2.

>Men jeg syntes at danske haveejere har en overdrevet frygt for mos.

Svært hørt. At de overhovedet har mos skyldes til dels at de har en
overdrevet trang til at klippe plæne. Måske pga en overdrevet frygt
for langt græs. Som måske igen er.... Jeg må hellere stoppe

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : N/A

Dato : 12-03-01 03:15

Fra : LEIF & ANNIE JOHANSE~

Dato : 12-03-01 03:15

Først hårdt arbejde, derefter forebyggelse

se: http://www.ljohans.com/planteleksikon/ plantebeskyttelse /
skader i græsplænen

med venlig hilsen
Leif Johansen

--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne