Hente informationer fra flere tabeller i s~
Fra : Søren

Dato : 27-07-02 17:10

Hey!

Ja, det er jo ikke selve det at hente dem der er et problem - det
er mere hvad den smarte måde at gøre det på, det er! Hvis der da
overhovedet er flere måder at gøre det på?

Den eneste jeg kan se mig ud af, er at lave flere (i det her
tilfælde 5 eller 6) separate kald til min database - men er det
smart?
Kan man lave noget allá:
"Select * from Kategori1, Kategori2, Kategori3" og samtidigt
sørge for at de bliver postet i den korrekte rækkefølge?

Håber der er en med et par pointere derude...

- Søren

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-07-02 19:09

On Sat, 27 Jul 2002 16:09:54 +0000 (UTC), Søren <soren@andersen.as>
wrote:

>Kan man lave noget allá:
>"Select * from Kategori1, Kategori2, Kategori3" og samtidigt
>sørge for at de bliver postet i den korrekte rækkefølge?

Du skal i gang med noget der hedder JOIN (INNER JOIN, LEFT JOIN, RIGHT
JOIN) - kig i nogle SQL Tutorials. Jeg har et par stykker på min side
med ASP-links:

Hvis du fx bruger Access database, kan du "snyde" lidt ved at lave din
forespørgsel i "forespørgselsgitteret" (tror jeg nok det hedder -
ellers Query By Example). Når du har gjort det, kan du skifte til
SQL-visning og kopiere SQL'en (næsten) direkte over i din ASP-side.

Prøv evt. med nogle simple kombinationer af to tabeller, så er det
nogenlunde gennemskueligt, hvad disse joins går ud på :)

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-07-02 19:57

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message
> [...]
> ellers Query By Example). Når du har gjort det, kan du skifte til
> SQL-visning og kopiere SQL'en (næsten) direkte over i din ASP-side.

Man kan kan faktisk bruge forespørgsler fra Access databasen, på samme måde
som man bruger tables - det er ikke så mange der tænker over det

Det er meget brugt på fx MSSQL (her hedder det views - og dækker over næsten
det samme)

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Søren

Dato : 27-07-02 21:35

Tusind tak for jeres svar begge to!
Jeg kan mærke jeg er for træt til at gennemskue noget af det i sagde ligenu,
men jeg kigger på det imorgen... Så: Pas på....! :) I might be back...! :)

Fra : Jørn Andersen

Dato : 28-07-02 15:17

On Sat, 27 Jul 2002 20:56:36 +0200, "Peter Lykkegaard"
<polonline@hotmail.com> wrote:

>Man kan kan faktisk bruge forespørgsler fra Access databasen, på samme måde
>som man bruger tables - det er ikke så mange der tænker over det

Det er rigtigt - jeg har gjort det et par gange, mest når jeg er kørt
fast i noget lidt mere kompleks SQL
Det kører upåklageligt. Er der nogen performance issues ved den
løsning?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jakob Andersen

Dato : 28-07-02 17:57

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote
[Forespørgsler i Access]
> Det kører upåklageligt. Er der nogen performance issues ved den
> løsning?

Først og fremmest sendes der ofte mindre data i dine statements f.eks.

HentForfattere

I modsætning til f.eks.:

SELECT felt1, felt2, felt3, felt4 FROM tblForfattere WHERE x = y ORDER BY
felt1

Det andet performance mæssige perspektiv er at forespørgslerne er compilet
og dermed hurtigere(Hæng mig ikke op på at der er sådan med Access).

--
Jakob Andersen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-07-02 18:42

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote in message
> "Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote
> [Forespørgsler i Access]
[...]
> Det andet performance mæssige perspektiv er at forespørgslerne er compilet
> og dermed hurtigere(Hæng mig ikke op på at der er sådan med Access).

Jeg tror ikke at der er den store forskel når vi snakker Access
I et RDBMS er der en del at hente ved at bruge Views

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jakob Andersen

Dato : 28-07-02 20:56

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote
> Jeg tror ikke at der er den store forskel når vi snakker Access
> I et RDBMS er der en del at hente ved at bruge Views

Om ikke andet så har det i Access effekten af at man får en mere
struktureret kode med meget forretningslogik gemt i forespørgslerne.

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 28-07-02 12:16

"Søren" <soren@andersen.as> wrote
> Den eneste jeg kan se mig ud af, er at lave flere (i det her
> tilfælde 5 eller 6) separate kald til min database - men er det
> smart?

Nej, det er det ikke.

> Kan man lave noget allá:
> "Select * from Kategori1, Kategori2, Kategori3" og samtidigt
> sørge for at de bliver postet i den korrekte rækkefølge?
> Håber der er en med et par pointere derude...

Du har fat i noget af det rigtige her og kombineret med de to andre svar her
i tråden og disse to links skulle du være godt rustet til at kaste dig ud i
at bruge Joins samt Forespørgsler:

<http://www.w3schools.com/sql/sql_join.asp>
<http://www.stardeveloper.com/articles/010701-1.shtml>

--
Jakob Andersen

Fra : Søren

Dato : 28-07-02 15:58

Tusind tak for linksne og pointerne!

Jeg sidder og kigger på det ligenu, og prøver at se om jeg kan lave sådan en
løsning. Jeg vender muligvis frygteligt tilbage... :)

Thx!