Ingen scroolbar, tak...!
Fra : Kasper B. Rasmussen

Dato : 28-07-02 18:58

Hej....

Jeg er ved at lave en side hvor jeg ikke skal bruge nogen scrollbar til at
komme længere ned på siden. Er der en som kender en metode til at fjerne den
permanent...?

Mvh. Kasper B. Rasmussen
k.birk@email.dk
www.kbirk.dk
ICQ: 57859508

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-07-02 19:47

Kasper B. Rasmussen wrote in <ai1b7g$1qmr$1@news.cybercity.dk>:
> Jeg er ved at lave en side hvor jeg ikke skal bruge nogen scrollbar til at
> komme længere ned på siden. Er der en som kender en metode til at fjerne
> den permanent...?

Hvad så hvis browseren er mindre end du regner med? Hvordan skal man så se
det nederste?

Måske har du tænkt det igennem, men højest sandsynligt gør du bare de
besøgendes browser handikappet. :)

Hos mig er der kun scrollbar når der er grund til det. Dvs. hvis det lykkes
dig, så vil jeg enten aldrig opdage det, eller også vil jeg ikke være i
stand til at se bunden af din side, uden at hacke mig frem.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Kasper B. Rasmussen

Dato : 28-07-02 21:06

Der vil aldrig være grund til at bruge den, og det er derfor at jeg gerne
vil af med den.. Min side vil ikke bruger mere plads end en skæmfuld... hvis
du forstår..?

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 28-07-02 21:52

Kasper B. Rasmussen skrev:

>Der vil aldrig være grund til at bruge den, og det er derfor at jeg gerne
>vil af med den.. Min side vil ikke bruger mere plads end en skæmfuld... hvis
>du forstår..?

Hvad hvis folk ikke har maksimeret deres browser?

PS! Skriv venligst under det du svarer på, og fjern den del af teksten
du ikke svarer på - se evt.

Venligst,
Lasse Hedegaard

** - Nu også unlocking af Nokia 3410 og 5210! **

Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! (Version 5.57)

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-07-02 11:09

Kasper B. Rasmussen wrote in <ai1inp$25n0$1@news.cybercity.dk>:

> Der vil aldrig være grund til at bruge den, og det er derfor at jeg gerne
> vil af med den.. Min side vil ikke bruger mere plads end en skæmfuld...
> hvis du forstår..?

Hvordan ved du hvor meget plads der er på min skærm?
Det er i øvrigt ligegyldigt, for spørgsmålet er, om der er mere end en
"browserfuld". Browseren behøver ikke fylde hele skærmen. Hos mig fylder
den oftest et sted mellem 1/3 og 1/4 af skærmen.

Men selv hvis du kender størrelsen på browseren... Hvad nu hvis jeg har
større bogstaver end dig?
Måske synes jeg det er pænere med lidt for høj opløsning, og så nogle
større bogstaver. (Den løsning for i øvrigt menuer og toolbars til at fylde
mindre, så er vi oppe på to grunde.)

Det kunne også være jeg havde problemer med synes, og derfor har bogstaver
der er dobbelt så store som normalt.

Du kan selvfølgelig vælge at låse størrelsen på bogstaverne. Men hvis folk
vil have større bogstaver, så er der jo nok en grund til det, så det synes
jeg er en endnu dårligere ide.

Der kun en enkelt situation, hvor jeg kan se lidt fornuft i det. En popup,
som viser en mindre billede. Billedet kender man altid størrelsen på, og
hvis man husker at sætte diverse marginer og paddings ved man hvor stor
popup'en skal være. Hvis noget går galt, så kan brugeren resize popup'en.
Medmindre du har handikappet browseren på det punkt også...

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Kasper B. Rasmussen

Dato : 30-07-02 13:02

> [...]
> "browserfuld". Browseren behøver ikke fylde hele skærmen. Hos mig fylder
> den oftest et sted mellem 1/3 og 1/4 af skærmen.

Jeg ved godt at det ikke er alle som kører med maksimeret vindue når de
browser rundt på nettet, og det har jeg også taget højde for ved at afprøve
forskellige opløsninger.
Og hvis man kommer ind på en side hvor størrelsen på ens vindue ikke er
okay, så kan man jo bare justere størrelsen på vinduet til det passer.

> [...]
> Måske synes jeg det er pænere med lidt for høj opløsning, og så nogle
> større bogstaver. (Den løsning for i øvrigt menuer og toolbars til at

Jeg laver min tekst formatering i css, og mener ikke at du selv kan gå ind
og ændre i størrelsen.

Mvh. Kasper B. Rasmussen
k.birk@email.dk
www.kbirk.dk
ICQ: 57859508

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-07-02 14:32

Se inline.

On Tue, 30 Jul 2002 14:01:36 +0200, "Kasper B. Rasmussen"
<k.birk@email.dk> wrote:

>Og hvis man kommer ind på en side hvor størrelsen på ens vindue ikke er
>okay, så kan man jo bare justere størrelsen på vinduet til det passer.

Og hvordan skal folk gætte at der er mere på siden end de ser når der
ikke vises en scrollbar (det normale tegn på at der er mere at se).

>Jeg laver min tekst formatering i css, og mener ikke at du selv kan gå ind
>og ændre i størrelsen.

Det kan man sagtens. Hvis du bruger faste størrelser er det lidt
sværere i IE da man lige skal ind og sætte den til at ignorere det.
Andre browsere ignorerer altid CSS hvis størrelsen sættes til noget
andet.

Jeg vil anbefale dig at kikke på nogle sider om brugervenlighed.
F.eks. http://www.useit.com/

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 28-07-02 21:36

"Kasper B. Rasmussen" <k.birk@email.dk> skrev
> [...]
> komme længere ned på siden. Er der en som kender en metode til at fjerne

Der er lidt forskellige metoder. Css metoder er et sted mellem at bruge:

overflow: hidden el. auto (hidden gør den skjult, auto viser den kun, når
der er behov)

Du kan også bruge denne ikke-valide:

Den ikke-valide virker i alle browsere.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Claus Sørensen

Dato : 29-07-02 09:15

Kasper Kyndsberg wrote:

> [...]
>
> overflow: hidden el. auto (hidden gør den skjult, auto viser den kun, når

Den virker ikke i Galeon 1.2.0, Konqueror 3.0.0 og Mozilla 0.9.9, så
ovennævnte påstand er ikke korrekt.

Test eventuelt din egen browser her:

http://std.chbs.dk/not-valid/no-scroll.html

Og meld tilbage på min epostadresse cs@chbs.dk, så flere browsere kan komme
med på listen.
--
De herligste hilsner _/
__/ | + Jeg vil leve i en verden, hvor

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 29-07-02 17:14

"Claus Sørensen" <cs@chbs.dk> skrev i en meddelelse

[...]> > Du kan også bruge denne ikke-valide:

> Den virker ikke i Galeon 1.2.0, Konqueror 3.0.0 og Mozilla 0.9.9, så
> ovennævnte påstand er ikke korrekt.

Ok, jeg har egentlig aldrig selv testet om den virkede i andet end de mest
gængse browsere. Modsat css metoden virker denne metode flere steder.
Personligt foretrækker jeg css metoden, men hvis nu nogen synes det er synd
for folk der bruger gamle browsere...

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : dudsen

Dato : 29-07-02 19:34

Claus Sørensen wrote:

> Den virker ikke i Galeon 1.2.0, Konqueror 3.0.0 og Mozilla 0.9.9, så
> [...]

mozilla 1.0, opera6.0 konqueror 2.2.1, lynx 2.8.5dev.2, samt links
0.96 understøtter tilsyneladene helle <body scroll="no">, og hvis
mozilla ikke understøtter kan du heller ikke forvente at fremtidige
versioner vil gøre det.

--
Daniel Udsen <dudsen@koen.dk>
Wacky is talking toast.

Fra : Kasper B. Rasmussen

Dato : 30-07-02 13:03

> [...]
>
> overflow: hidden el. auto (hidden gør den skjult, auto viser den kun, når

Tak for svaret...

Mvh. Kasper B. Rasmussen
k.birk@email.dk
www.kbirk.dk