Re: Tro versus Gerninger
Fra : John Cooper

Dato : 26-07-02 04:59

Morten Gulev <morteng@oncable.dk> wrote in message
news:3d406c7d$0$26759$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Fordi hvis vi synder med overlæg viser det at vi ikke elsker Gud og Jesus,
> og når vi ikke gør dét så bliver vi jo ikke frelst. Måske kan du elske
> nogen og stadig gøre noget som du ved vil bedrøve dem - jeg kan ikke.

Jeg tænker på nogle af de værste synder som vi læser om i det NT - at en søn
skulle have sin faders hustru (1. Korinterne 5:1), og at en kvinde skulle
bedrive utugt (Åbenbaring 2:20).

I det første tilfælde blev manden smidt ud af kirken (1. Korinterne 5:13)
men det var for at bringe ham til fornuft (vers 5), og senere blev han ladet
ind igen efter sin straf og omvendelse (2. Korinterne 2:6-11).

I det andet tilfælde læse vi ikke om at kvinden omvendte sig (Åbenbaring
2:21) men hun havde lejlighed til det.

Disse synder kan man ikke begå utilfældigvis. Men tilgivelse er stadig ved
hånden for dem som omvende sig.

Hvis man fortsætter med en syndig livsstil, så har man intet at forvente end
dom

'Thi synder vi med vilje efter at have lært sandheden at kende, gives der
ikke mere noget offer for vore synder, men en frygtelig forventning om
dom...' (Hebræerne 10:26,27)

Men 'at synde med vilje' her er en nutids participium, og det betyder at man
FORTSÆTTER med at synde med vilje uden at omvende sig, IKKE at man
fortsætter at stræbe mod kødet men af og til falder.

De vers i Hebræerne må læses i sammenhæng med de følgende vers, især vers
29. Hvis man gør dét, så bliver det tydeligt at der er endnu håb for dem
som bede hver dag 'og forlad os vor skyld, som også vi forlader vore
skyldnere'. Og fordi denne bøn bedes hver dag ('giv os i dag vort DAGLIGE
brød') betyder det at vi har brug for daglige renselse. Og mange af de
synder syndes hver dag.

John Cooper