Er dette muligt, ide til et program.
Fra : Helmuth

Dato : 24-07-02 19:30

Hej NG

Jeg har fået et problem, mine unger er blevet for smarte, de
kender snart min computer bedre end mig, og derved er der
fare for at de finder de billeder jeg har gemt på computeren.
Billederne er af den frække type, og bestemt ikke for deres øjne.
Ved at arbejde med VBA har jeg fået en ide om hvordan man kunne
"gemme" billeder uden at andre programmer kan genkende dem som
grafikfiler, men et program lavet med Visual Basic skulle kunne vise dem.

Kan det lade sig gøre at:
lave et program der tager et eller flere jpg filer ind i hukommelsen og
inverterer dem (første Byte bliver sidste Byte osv.) for derefter at
gemme dem igen. Dette ville forhindre at et normalt program vil
kunne vise dem.
Kan det lade sig gøre at lave et program i VB6 der kan vise
disse inverterede filer.

For øjeblikket bruger jeg et krypteringsprogram til at skjule billederne med
men det er temmelig bøvlet når man vil se dem.

M.v.h. Helmuth Reggelsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-07-02 20:13

"Helmuth" <*NoSpam*blackhawk@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> Jeg har fået et problem, mine unger er blevet for smarte, de
> kender snart min computer bedre end mig, og derved er der
> fare for at de finder de billeder jeg har gemt på computeren.

Opgrader til Win2K eller WinXp og sæt passende rettigheder på dine knap så
børnevenlige foldere
Det er det mest enkle
Ungerne har heller ikke skade af lære lidt om alm brugeradfærd

Alternativt så skal ungerne have deres egne maskiner de kan hærge (learning
by doing

Imho så er security by obscurity ikke mget værd

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Peter

Dato : 24-07-02 22:35

> [...]
med
> men det er temmelig bøvlet når man vil se dem.

Hvad med om du bare omdøbte filerne til noget der ikke ender på JPG -
smækker dem ind i Windows-biblioteket og evt. ændre filnavnet til lidt a 'la
KazAa-navne. Så kunne du jo lave et program der kunne læse JPG-formatet med
et andet efternavn.

Iøvrigt giver jeg den anden post ret i at XP's sikkerhed nok ville komme dig
til gode - men det kræver NTFS

Hilsen fra Peter

Fra : Ove Hansen

Dato : 25-07-02 08:08

"Helmuth" <*NoSpam*blackhawk@vip.cybercity.dk> wrote in message
[...klip]
> [...]
> "gemme" billeder uden at andre programmer kan genkende dem som
> grafikfiler, men et program lavet med Visual Basic skulle kunne vise dem.
[klip...]

Det sikreste vil være at brænde billederne på en CD-rom, låse den ind og
slette indholdet på harddisken.
/Ove

Fra : keld

Dato : 25-07-02 15:50

Hej
Et program som Crypto er meget nemt at anvende (jeg fandt det på nettet),
selv ret store filer er inget problem.
MEN, undervurder aldrig bøørns evner. De overrasker konstant.

Hilsen Keld

Fra : Helmuth

Dato : 25-07-02 19:56

Hej NG og Keld
Jeg takker for svarene, men de ramte dog ikke helt det jeg spurgte efter.
Brænde en CD'er, (prøv at gemme slik eller julegaver for børn, umuligt!)
Ændre filnavnet, ACDSee læser de første byte og genkender et billede.
Bruge F.eks. Win XP, jeg kører Win 98,2 Win ME Win 2000 Win XP
og Win 2000 Server, alle maskiner har kun en bruger og er sat op til
maksimal ydelse, det vil sige al kontrol og bruger profiler er væk.
Jeg arbejder for et computerfirma der langtidstester software og hardware.

M.v.h. Helmuth Reggelsen

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 26-07-02 21:58

Helmuth skrev:
> [...]
> kunne vise dem.
> Kan det lade sig gøre at lave et program i VB6 der kan vise

Du kunne jo også lave et program, som f.eks. vender alle bittene i de
X første, eller Y sidste, eller X første og Y sidste, bytes i alle
filer i et bestemt bibliotek.

1. Når du kører programmet, bliver filerne ulæselige for alle andre
programmer.
2. Når du kører programmet igen, bliver filerne atter læselige.
3. Gå til 1.

Du skal så blot lægge ind, at der skal kodeord til, for at køre dit
program.

-------
Tomas

Fra : Helmuth

Dato : 27-07-02 21:25

"Tomas Christiansen" <toc@blikroer.removethis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 3. Gå til 1.
>
> Du skal så blot lægge ind, at der skal kodeord til, for at køre dit

Hej Tomas

Du har fuldstændig ret, hvorfor opfinde hjulet 2 gange, et' program vil
være nok. Kender du evt. et par link til filbehandling eller FAQ sider
med VB koder, alt er velkommen, idet jeg er total Newbee i VB.

M.v.h. Helmuth Reggelsen

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 27-07-02 22:32

Helmuth skrev:
> Kender du evt. et par link til filbehandling eller FAQ sider
> med VB koder, alt er velkommen, idet jeg er total Newbee i VB.

Du kan finde filerne i et bibliotek med funktionen Dir.
Du kan åbne en fil med Open-sætningen (du skal nok bruge Binary
tilstanden - så kan man læse med Get og skrive med Put), hvor du
angiver et filnavn og et ledigt filnummer, som du finder med FreeFile
funktionen.
Det letteste er nok at indlæse hele filen i en tabel af Byte(s),
behandle den og skrive den tilbage på disken.
En fil lukkes med Close-sætningen.

Hvis du vil finde VB-eksempelkode, er der sikkert mange, som er bedre
til at komme med links end jeg, men et eksempel (valg helt
tilfældigt): gå på planetsourcecode.com og søg efter "read large file"
under sproget Visual Basic.

-------
Tomas

Fra : Helmuth

Dato : 28-07-02 01:08

"Tomas Christiansen" <toc@blikroer.removethis.dk> skrev i en meddelelse
--SNIP--
> [...]
> til at komme med links end jeg, men et eksempel (valg helt
> tilfældigt): gå på planetsourcecode.com og søg efter "read large file"

Hej Tomas
Tak for tipset, nu ved jeg hvor jeg skal begynde, og så en tak til gruppen.

M.v.h. Helmuth Reggelsen