| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Persille i mad Fra : Mark Thomas Gazel | 
  Dato :  24-07-02 14:05 |  
  |  
 
            Hvis man fx laver frikadeller med persille, steger dem, fryser dem ned og
 varmer dem op senere, fordi de skal bruges til en fest er det så farligt? Vi
 vil jo nødigt forgive gæsterne eller give dem dårlig mave.
 Det samme spørgsmål kan man stille om spinat, da vi vil gøre det samme med
 nogle spinattærter.
 På forhånd tak.
 -- 
 Med venlig hilsen
 Mark
 www.MandeZonen.dk - Når du er træt af Tidens Kvinder
 Vi kan altid bruge en ny skribent.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           rasmus carlsen (24-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : rasmus carlsen | 
  Dato :  24-07-02 14:16 |  
  |   
            
"Mark Thomas Gazel" <mark@fjerndettegazel.dk> skrev i en meddelelse
 news:ahm8hg$aea$1@sunsite.dk...
 > Hvis man fx laver frikadeller med persille, steger dem, fryser dem ned og
 > varmer dem op senere, fordi de skal bruges til en fest er det så farligt?
 Vi
 > vil jo nødigt forgive gæsterne eller give dem dårlig mave.
 >
 > Det samme spørgsmål kan man stille om spinat, da vi vil gøre det samme med
 > nogle spinattærter.
 Tjae ... persille indeholder et protein, der er farligt, når persillen
 genopvarmes - men undertegnede er nu aldrig blevet syg af at spise
 genopvarmet persille, men jeg varmer det kun op, hvis det har været frosset
 ned (og ikke stået på komfuret natten over) og kun hvis det bliver rigtg
 varmet op ... så hvis jeg var dig vil jeg lave farsen og fryse den ... og så
 tage den op og stege dunserne ...
 I øvrigt er det vist kun små børn, der for alvor kan tage skade af den
 genopvarmede persille.
 >  www.MandeZonen.dk - Når du er træt af Tidens Kvinder
 > Vi kan altid bruge en ny skribent.
 - hvad mener du? Jeg er da nok interesseret ...!
 ras
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik (24-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik | 
  Dato :  24-07-02 19:26 |  
  |   
            Rasmus skrev:
 
 > Tjae ... persille indeholder et protein, der er farligt, når persillen
 > genopvarmes -
 
 Næe Rasmus, den må du længere ud på landet med!
 
 
 Der er mulivis/sansynligvis bakterier på persillen (og de indeholder jo godt
 nok protein), og det er dem der giver anledning til ondet....hvis de
 overlever.....
 
 Så hvis dellerne eller andet varmes godt igennem ved tilberedningen, så
 skulle alt være i orden.....det gælder i øvrigt også til en vis grad andre
 krydderurter (også de tørrede, der i DK ikke må gasses eller bestråles, så
 de bliver kimfri).
 
 H.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jan Bøgh (24-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Bøgh | 
  Dato :  24-07-02 19:16 |  
  |   
            "rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message
 news:3d3ea8a9$0$13925$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 
 > Tjae ... persille indeholder et protein, der er farligt, når persillen
 > genopvarmes
 
 Hvis ikke jeg husker fejl, handler dette om dannelse af nitrosaminer - og
 dermed er det vel ikke kun persillen, der er problematisk, men vel grønne
 grøntsager i almindelighed. Er der ikke en 'kemiker' der kan uddybe?
 
 vh
 Jan
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Henrik (25-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik | 
  Dato :  25-07-02 09:11 |  
  |   
            Hej Jan,
 ja, som kemiker må jeg vel hellere tage handsken op....
 
 Overskriften kan være:
 Langtidseffekt pga. kræftrisiko med nitrosaminer?....eller
 forgiftningsrisiko pga. bakterier i maden!
 
 Jeg mener ikke at du rammer det centrale punkt med nitrosamindannelse, men
 udelukke at der kan dannes nitrosaminer kan man ikke.....dog er
 mikroorganismer fra jorden hvor persillen (normalt) vokser, temaet for
 madforgiftning ved brug af et drys persille, der ikke er opvarmet sammen med
 retten, så bakterierne slåes ned.
 Bakterierne kan formere sig i retten, i sig selv være sygdomsfremkaldende
 (patogene), eller udskille stofskifteprodukter som er giftige (toxiner). Den
 mikrobiologiske aktivitet kan i øvrigt også bidrage med
 nitrosamindannelse......
 
 For at danne nistrosaminer kræves sædvanligvis nitrit eller nitrat samt
 protein i det rette miljø (evt i maven!)...og nitrat/nitrit er tilstede i
 større eller mindre mængde i alt grønt vi omgiver os med fra naturens
 hånd...men spinat og visse andre bladafgrøder kan indeholde relativt store
 mængeder af nitrat/nitrit.....(som jo endvidere tilsættes visse pålægsvarer
 bevidst, for at konservere dem eller pynte på farven (rullepølse))...eller
 findes i drikkevandet...og så har du din "case".
 
 Men spiser du f.ex. spegepølse, rullepølse og bacon med E250 på etiketten,
 er der nok større nitrosaminbelastning  ved det, end ved at krydre maden med
 en dusk persille.
 
 Har den færdige ret ved serveringen fået et drys persille til pynt, så skal
 det overskydende ud....hvadenten det genopvarmes eller ikke!...Alternativt
 må rådet være, at man drysser persille på det man har på sin
 tallerken...eller at den koger grundigt med.
 
 Mvh.
 Henrik
 
 "Jan Bøgh" <jan@boegh.X_net> wrote in message > Hvis ikke jeg husker fejl,
 handler dette om dannelse af nitrosaminer - og
 > dermed er det vel ikke kun persillen, der er problematisk, men vel grønne
 > grøntsager i almindelighed. Er der ikke en 'kemiker' der kan uddybe?
 >
 > vh
 > Jan
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jan Bøgh (25-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Bøgh | 
  Dato :  25-07-02 12:11 |  
  |   
            "Henrik" <henrik@spam.dk> wrote in message
 news:3d3fb277$0$80802$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 
 > Overskriften kan være:
 > Langtidseffekt pga. kræftrisiko med nitrosaminer?....eller
 > forgiftningsrisiko pga. bakterier i maden!
 >
 > Jeg mener ikke at du rammer det centrale punkt med nitrosamindannelse, men
 
 Jeg reagerede såmænd blot på denne formulering:
 
 >> Tjae ... persille indeholder et protein, der er farligt, når persillen
 >> genopvarmes
 
 vh
 Jan
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Klaus Petersen (26-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus Petersen | 
  Dato :  26-07-02 17:50 |  
  |   
            > Tjae ... persille indeholder et protein, der er farligt, når persillen
 > genopvarmes
 
 Men æh... man kan jo købe persille på frost...?
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Henrik (26-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik | 
  Dato :  26-07-02 22:11 |  
  |   
            Ja...og?
 
 H.
 
 
 "Klaus Petersen" <spektual@hotmail.com> wrote in message
 news:ahrujp$e53$1@sunsite.dk...
 > > Tjae ... persille indeholder et protein, der er farligt, når persillen
 > > genopvarmes
 >
 > Men æh... man kan jo købe persille på frost...?
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (24-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  24-07-02 14:40 |  
  |  
 
            On Wed, 24 Jul 2002 15:05:08 +0200, "Mark Thomas Gazel"
 <mark@fjerndettegazel.dk> wrote:
 >Hvis man fx laver frikadeller med persille, steger dem, fryser dem ned og
 >varmer dem op senere, fordi de skal bruges til en fest er det så farligt? Vi
 >vil jo nødigt forgive gæsterne eller give dem dårlig mave.
 Så længe persillen har kogt / stegt  med gryderettet / frikadellerne,
 så er der intet problem i en evt. genvarmning af retten. Det kan kun
 blive et problem, hvis man har drysset persillen hen over retten,
 efter den er færdig med at koge / stege. Hvis persillen har kogt /
 stegt med, så er der intet farligt i at genopvarme den. Du kan læse
 mere om det her:
 http://www.fi.dk/mad/hygiejne/hygiejne/groensager/
Der er også et afsnit om spinat.
 Mvh
 Erik
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           vagn torup (24-07-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : vagn torup | 
  Dato :  24-07-02 18:25 |  
  |   
            
"Mark Thomas Gazel" <mark@fjerndettegazel.dk> skrev i en meddelelse
 news:ahm8hg$aea$1@sunsite.dk...
 > Hvis man fx laver frikadeller med persille, steger dem, fryser dem ned og
 > varmer dem op senere, fordi de skal bruges til en fest er det så farligt?
 Vi
 > vil jo nødigt forgive gæsterne eller give dem dårlig mave.
 >
 > Det samme spørgsmål kan man stille om spinat, da vi vil gøre det samme med
 > nogle spinattærter.
 >
 > På forhånd tak.
 >
 >
 > --
 > Med venlig hilsen
 >
 > Mark
 >  www.MandeZonen.dk - Når du er træt af Tidens Kvinder
 > Vi kan altid bruge en ny skribent.
 >
 > Hej Mark
 Jeg kan kun tilslutte mig de andre. Du skal jo også lige huske på, at du kan
 købe spinattærter i supermarkedet, som er forbagt og derefter frosset.
 Efterfølgende køber forbrugeren dem og smider dem i ovnen. Det er der vist
 ingen, der har taget skade af endnu.
 MVH Rikke
 www.rikkebachmann.webbyen.dk
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |