Qmail og Virtual hosts
Fra : [5000] Trespasser

Dato : 23-07-02 21:43

Hejsa

Jeg har en qmail-server (installeret efter life with qmail),som er fuldt ud
fungerende med 2 domains. Mit spørgsmål er så hvordan jeg kan adskille
brugerne fra domain1.dk og domain2.dk så f.eks.user1@domain1.dk ikke kan
skrive / hente post via user1@domain2.dk ???

Det er mest af princip jeg gerne vil have adskilt det for man ved ALDRIG
hvad brugere kan finde på når først de finder ud af at muligheden er der. De
vil udforske på et eller andet niveau.

På forhånd tak

/Brian

Fra : Alex Holst

Dato : 23-07-02 21:50

[5000] Trespasser <n97bm001@ spam get2net.dk> wrote:
> [...]
> fungerende med 2 domains. Mit spørgsmål er så hvordan jeg kan adskille

Du har vel en alias linie som sender user1@domain2.dk til det rette
sted, saa user1@domain1.dk ikke kan laese posten? Du kan ikke forhindre
at nogen saetter den from linie de har lyst til.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-07-02 21:56

[5000] Trespasser wrote:

> Jeg har en qmail-server (installeret efter life with qmail),som er fuldt
> ud fungerende med 2 domains. Mit spørgsmål er så hvordan jeg kan adskille

Eftersom du har to velfungerende domæner, går jeg ud fra, du kører vpopmail
el. lign.?

> brugerne fra domain1.dk og domain2.dk så f.eks.user1@domain1.dk ikke kan
> skrive / hente post via user1@domain2.dk ???

Mht. hentning af post har du vel separate POP-konti til dem?

Afsending af post (jeg formoder, det er hvad du mener med "skrive") er noget
mere vanskeligt at kontrollere - der er svjv ingen hurtig og nem metode i
qmail til at kontrollere, om afsenderadressen er korrekt.

/Rasmus

Is it safe?
Yes, it is perfectly safe - it is us, that are in trouble!
- Hitch Hikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams

Fra : Claus Albøge

Dato : 23-07-02 22:08

"[5000] Trespasser" <n97bm001@ SPAM get2net.dk> writes:

> [...]
> fungerende med 2 domains. Mit spørgsmål er så hvordan jeg kan adskille

Det klares med virtualdomains.

http://cr.yp.to/qmail/faq/incominghost.html#virtual

Hvis du har mere end en håndfuld brugere og/eller domains kan du med
fordel tage et kig på vpopmail. Så bliver det ganske enkelt at oprette
og administrere virtuelle bruger/domains.

http://inter7.com/vpopmail/

Bill Shupp har skrevet en udemærket lwq-kompatibel howto, der beskriver
opsætning af en qmail toaster, baseret på vpopmail.

http://shupp.org/toaster/

/Claus A