Alternative kantede parenteser
Fra : Peter Græbe

Dato : 23-07-02 18:06

Jeg har i dag modtaget bogen 'Computer Networking' forfattet af
Kurose og Ross (2nd edition, Addison Wesley, 2003 (!)) til
gennemsyn.

Et par steder anføres formler hvori indgår [ og ] men hvor enten
de top- eller bundstillede tværstreger mangler.

Fx Q = [log2(1 + RTT/(S/R))] + 1

hvor toptværstregerne mangler. Og

K = min {k : 2^0 + 2^1 + ... + 2^(k-1) >= O/S}
= min {k : 2^k - 1 >= O/S}
= min {k : k >= log2((O/S) + 1)}
= [log2((O/S) + 1)]

hvor bundtværstregerne mangler.

Afsnittet, der er i kapitel 3, vedrører 'TCP Congestion
Control'/'Dynamic Congestion Window' (der er måske læsere af
denne gruppe der har førsteudgaven, andenudgaven udkommer sidst
på måneden (i år!)).

Mine spørgsmål: Hvad er betydningen? Har disse parentesvarianter
navne?

Mit foretrukne ombrydningsprogram, FrameMaker, genkender tegnene,
så der kan næppe være tale om typos.

--
Peter Græbe

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 23-07-02 18:15

Peter Græbe wrote:

> Mine spørgsmål: Hvad er betydningen? Har disse parentesvarianter
> navne?

Det er "runde-ned" og "runde-op" markører. Mangler toppen rundes der
ned. Og omvendt.

-Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-02 18:27

Peter Græbe skrev:

>Et par steder anføres formler hvori indgår [ og ] men hvor enten
>de top- eller bundstillede tværstreger mangler.

Det gør de ikke i min udgave som jeg købte for et halvt år siden.

--
Bertel

Fra : Peter Græbe

Dato : 23-07-02 18:59

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Det gør de ikke i min udgave som jeg købte for et halvt år siden.

Mystisk. Jeg tager den med på lørdag. Den er ej til låns.
Hvad synes du om førsteudgaven? Sml. med f.eks.
"Datakommunikation" fra forlaget Ingeniøren|bøger?

--
Peter Græbe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-02 19:48

Peter Græbe skrev:

>Hvad synes du om førsteudgaven?

Godt nok.

>Sml. med f.eks. "Datakommunikation" fra forlaget Ingeniøren|bøger?

Jeg kan godt lide at den sidste går så langt ned i detaljerne som
den gør. Men den første er meget bedre for dem der ikke kender så
meget til netteknik i forvejen. Den blev modtaget med begejstring
på mit hold.

--
Bertel

Fra : Jesper Harder

Dato : 23-07-02 19:58

Peter Græbe <graebe@internet.dkX> writes:

> Et par steder anføres formler hvori indgår [ og ] men hvor enten
> de top- eller bundstillede tværstreger mangler.
>
> Mine spørgsmål: Hvad er betydningen? Har disse parentesvarianter
> navne?

I LaTeX hedder tegnene \lfloor og \rfloor for [] uden top-tværstreg, og
\lceil og \rceil for [] uden bund-tværstreg.

Betydningen er den som Claus Rasmussen skriver -- det passer jo også med