Bil
Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 22-07-02 21:46

Hej

De mere ivrige læsere af denne nyhedsgruppe ved allerede at jeg venter barn
til november. Min første.

Lige nu kører vi rundt i en 3-dørs citroen saxo, som vi har været ganske
glade for. Men det skal alligevel skiftes ud og mon ikke vi vil være glade
for en større bil til november?

So.. nu er spørgsmålet jo hvilke ting man især skal lægge vægt på i denne
situation - hvad er pengene værd og hvad er det ikke?

5-døre er naturligvis obligatorisk - og vi kikker allerede på stationscars
med plads til en barnevogn omme bagi. Vi planlægger at beholde bilen i 3-6
år, så den skulle gerne passe til vores behov i den periode af barnets liv.

Vi kikker på 1.6 biler - men kikker også langt efter nogle få 2.0. I
200.000 kroners omegnen. Mit spørgsmål går mere på udstyrsniveauet.

Hvilke ting _kan_ man ikke undvære (vore forældre bor 1-2 times kørsel fra
os - så vi kan forvente nogle lidt lange ture af og til)? Er der nogle gode
råd til mig?

--ingermarie

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 23-07-02 07:23

On 22 Jul 2002 20:46:02 GMT, Inger Marie Jakobsen
<im_nospam@brunsgaard.dk> wrote:

>Hvilke ting _kan_ man ikke undvære (vore forældre bor 1-2 times kørsel fra
>os - så vi kan forvente nogle lidt lange ture af og til)? Er der nogle gode
>råd til mig?

Når vi snakker børn og stationcar, er det et luxuxproblem - mener
mange. Vi diskuterede det meget derhjemme for 1 1/2 år siden og kom
frem til at sådan en behøvede vi skam ikke (nok mest fordi at der ikke
var nogle der ville give en ordentlig pris for den gamle bil).

Nu var det så "heldigt" at vores bil blev meget mindre i et
harmonikasammenstød og var totalskadet. Alt dette 2 måneder før vores
datter skulle komme til verden.

Og så kiggede vi ellers på stationcars som vi aldrig havde gjort før.
Og efter samme kriterier som jer. en 1.6, gerne meget udstyr og så
fremfor alt, plads til en barnevogn bagi.

Og sørme om vi ikke fandt en ny Suzuki Baleno 1.6 St.Car med ALT i
udstyr (også aircon) til 170.000 inkl. levering m.m. (Dette er et tip
til jer om hvad i evt. kan kigge efter).

Konklusionen er, at selvom vi troede det var et luksusproblem så er
det altså ikke! Idag er vi superglade for at vi ikke skal pille
barnevognen i 100 stumper før vi kan køre en tur. Desuden havde vi
heller ikke 5 døre i den anden bil, men det finder man også ud af er
godt, da man bare sætter pjevsen ind bagi og ikke alt det andet bøvl
med at skal køre forreste stol frem og rode rundt med sådan en lille
størrelse.

Håber i finder bilen og tro mig, i bliver glad for pladsen.

Mvh. Brian

--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 23-07-02 07:59

Hej

> Hvilke ting _kan_ man ikke undvære (vore forældre bor 1-2 times kørsel fra
> os - så vi kan forvente nogle lidt lange ture af og til)? Er der nogle gode
> råd til mig?

I vil ikke undvære aircondition. Det er helt fantastisk når man har små
børn. Man kan jo desværre ikke forklare dem at det der bare er varmt i
en bil om sommeren. De hyler over ubehaget og det er der vel ikke noget
at sige til.
Da vi fik den første havde vi ikke aircon og det er utroligt stressende
at køre bil i længere tid med et skrigende spædbarn i bilen. Jeg er
heller ikke sikker på at det er godt for trafiksikkerheden. Da vi fik
nummer to måtte vi have en større bil og valgte en Escort stationcar for
at få pladsen. Heldigvis var min mand stædig og holdt på at vi skulle
have aircon, jeg mente at det var overflødigt, men gav mig til sidst.
Jeg har sjældent været så glad for at have uret. På en varm dag satte
man bare en stofble i hver af ungernes sideruder, satte aircon`en igang
og der var fred og ro og ungerne sov bare.

Vi kender så udemærket det der med at køre langt, familie og venner bor
i alle ender og kanter af landet, så vi taler virkelig af erfaring når
vi siger at aircon vil I bare ikke undvære.
Husk at temperaturforskellen ikke må være for stor mellem inde og ude og
lad være med at bruge den helt uhæmmet, da det udtørrer luften (nyttigt
til at afdugge ruder om vinteren) og det kan være hårdt for slimhinderne.

Ellers har vi været glade for hundegitteret, da det har gjort at vi har
kunnet læsse til loftet, uden at det udgjorde en sikkerhedsrisiko for
børnene.

Så opskriften på en familiebil må være: stationcar, 5 døre, STORT
bagagerum, hundegitter og AIRCON. Det lyder enormt kedsommligt og meget
lidt sexet, men det er vældig praktisk og den kan jo skiftes ud når man
ikke længere har brug for pladsen, som du selv skriver efter 3-6 år, alt
efter hvor mange børn I skal have og hvor tæt.

Held og lykke med både bil og barn.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : PUK

Dato : 23-07-02 08:25

Jeg kan kun tilslutte mig aircondition. Det er guld værd. Vi valgte en Ford
Mondeo stationcar (et par år gammel), da man næsten ikke finder en model med
større bagagerum. Vi er meget glade for bare at kunne smide barnevogn og høj
stol ind, hvis vi skal i byen.

Dorte

Fra : MAndersen

Dato : 23-07-02 08:33

Hvis man kan tåle en dieselmotor, købte jeg i november en peugeot 406 2,1
diesel til kr. 130.000,-
Det var en frikørt taxa men kører stadig som en drøm, nu hvor den runder
400.000 km.
Bilen er billig og der er god plads til fruen og vores 3 små børn.

Der er ingen rust i bilen, og Peugeot siger selv at motoren er så stærk som
en Mercedes.

Tiden hvor man skal køre mange km. for at købe diesel er forbi. Den kører
længere på literen,
koster hverken mere i forsikring eller i vægtafgift og er mindst lige så
hurtig som mange 1,8 og 2,0
benzin. Gør jer selv en tjeneste og prøv en diesel inden i køber benzin.

mvh
MAndersen

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 23-07-02 09:03

On Tue, 23 Jul 2002 09:33:18 +0200, "MAndersen" <doggy@tdcadsl.dk>
wrote:

>Der er ingen rust i bilen, og Peugeot siger selv at motoren er så stærk som
>en Mercedes.

Det er også rigtigt. Peugeot (PSA) har en af de bedste dieselmotorer i
verden.

>Tiden hvor man skal køre mange km. for at købe diesel er forbi.

Alt er relativt. Dieselbiler er dyrere i indkøb og man skal alligevel
køre 25.000 km eller mere om året for at det kan betale sig med en
diesel (jeg kan godt finde en beregning frem til dig hvis du ønsker
det).

Mvh. Brian

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 23-07-02 09:19

Brian B. Christensen skrev:

> Det er også rigtigt. Peugeot (PSA) har en af de bedste dieselmotorer i
> verden.

Men mon det er den de bruger idag?
I tidernes morgen lavede de dieselmotorer som stadigt den dag idag kører
rundt i Afrika...
Men det er næppe den samme larmende diesel-kværn med 60 heste som de
sætter i en 406
Ikke dermed sagt at de er dårlige idag, men det er bestemt ikke den
samme motor som Peugeot blev "berømt" på...

> [...]
> køre 25.000 km eller mere om året for at det kan betale sig med en
> diesel (jeg kan godt finde en beregning frem til dig hvis du ønsker

Og de fleste dieselbiler idag til <250.000 viser i tests at man blot
skal køre 10-15000 om året før "bøtten vender"...
Så ja, alt er relativt

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 24-07-02 11:07

Tak for jeres gode råd. Vi købte en citroen xsara 1.6 stationcar med
(næsten) alt udstyret (endda læderrat og metalknop på gearstangen - det
sidste fik vi med fordi de havde en bil på vej ind i landet med den
konfiguration og så kunne vi få den allerede sidst i august).

Der er aircondition i bilen, og selvom det er dyrt så var det en del af
den udstyrspakke som vi alligevel gerne ville have. Men tanken om
overophedede børn der skriger sig hæse i varmen fik os til at bestemme os
for det udstyrsniveau fremfor den mere skrabede som også kunne fåes
indenfor samme tidsrum.

--ingermarie

Inger Marie Jakobsen <im_nospam@brunsgaard.dk> wrote in

Fra : Tomas O.

Dato : 24-07-02 11:42

Inger Marie Jakobsen skrev:

SNIP
> [...]
> fik os til at bestemme os for det udstyrsniveau fremfor den
> mere skrabede som også kunne fåes indenfor samme tidsrum.

Lige en ting med hensyn til den airconition: pas på ikke at gøre
det for køligt inde i bilen i forhold til udenfor.. jeg har en
gang fået en dobbeltsidet lungebetændelse efter en tur sydpå i en
bil med aircondition.. forskellen mellem luftens temperatur inde
og ude skal ikke være for voldsom.

Hilsen
Tomas
--
Kurser for voksne hos Ny Zone
http://www.forfattervaerkstedet.dk/

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 24-07-02 13:20

"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote in news:Xns925581DA4655IMP@teledanmark.dk:

> [...]
> gang fået en dobbeltsidet lungebetændelse efter en tur sydpå i en
> bil med aircondition.. forskellen mellem luftens temperatur inde

Noteret, tak.
--ingermarie

Fra : Brian K

Dato : 26-07-02 19:46

> [...]
> den udstyrspakke som vi alligevel gerne ville have. Men tanken om
> overophedede børn der skriger sig hæse i varmen fik os til at bestemme os

Vi har den samme (bare 2.0)...Og det er en dejlig bil....Jeg har bare et
spørgsmål til dig !

Har du haft den lang tid nok til at du har brugt AIRcon i varmt vejr ?

For jeg har endnu ikke oplevet at min kunne holde bilen kold når
temperaturen sneg sig over 26 grader udenfor (og solskin)
(26 grader ifølge udendørstermometeret i bilens instrumentbræt)

Faktisk var den første jeg fik leveret (nov 2000) så defekt at de byttede
bilen for mig i dec 2001....begge biler havde/har ikke kunne køle bilen ned
tilfredsstillende (skruer man HELT op for blæsestyrken (så det LARMER) så
føles det koldt (men det er nok nærmere fordi at luften cirkulere hurtigt
rundt i bilen))

I sidste uge (mandag, tirsdag, onsdag) hvor det var forba.... varmt kunne
airconditionen på ingen måder holde temperaturen nede i bilen (jeg måtte
åbne vinduerne for ikke at smelte)

Jeg havde bilen på værksted om onsdagen (og fra værkstedet tog jeg en taxa
til arbejdet, i bilen (taxaen) var der frysende kolt og blæseren i bilen var
så lav at jeg slet ikke kunne høre den (det var en WV passat).

Jeg tror at Citroen har sparet så meget på bilens aircon....at de slet ikke
skulle have lov til at kalde det aircon (medmindre at jeg "bare" har været
uheldig at få 2 biler med defekt aircon ?

Mvh
brian

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 27-07-02 10:12

Vi har ikke fået bilen endnu... Den leveres (forhåbentligt) sidst i august.
Men tak for advarslen, det vil vi være opmærksomme på.

--ingermarie

Fra : Mette Svangren

Dato : 27-07-02 11:53

Brian K wrote:
::
[...]

Vi har en Berlingo fra august 2001 med A/C og den kan uden problemer køle
bilen, også i de værste hedebølger. Så min erfaring er ikke, at det skulle
være et generelt problem for Citroen.

MVH Mette

Fra : Brian K

Dato : 27-07-02 19:14

"Mette Svangren" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Vi har en Berlingo fra august 2001 med A/C og den kan uden problemer køle
> bilen, også i de værste hedebølger. Så min erfaring er ikke, at det skulle
> være et generelt problem for Citroen.

Hej Mette

Og hvor meget skulle blæseren skrues op ?

Og kunne den under en "hedebølge" køle så meget at i var nødtil at skrue ned
for kølningen ?

Bare her idag.......kunne vores ikke (selv om den kørte på FULD styrke)
holde temperaturen ned på andet en et niveau der kun lige var
tilfredsstillende !(der måtte faktisk godt have været 2 - 3 grader koldere)
(vores søn var helt klistret på ryggen da jeg tog ham ud af autostolen)

Ps. Andre må også gerne komme med deres oplevelser med deres aircondition i
deres bil (også selv om det ikke er en citroen!)

Mvh

brian

Fra : Mette Svangren

Dato : 28-07-02 15:48

Brian K wrote:

> Og hvor meget skulle blæseren skrues op ?

Faktisk ikke ret meget, ca. 25% af max. er rigeligt!

> Og kunne den under en "hedebølge" køle så meget at i var nødtil at
> skrue ned for kølningen ?

Ja, i dag (med ca. 30 grader) behøver vi ikke skrue den helt over på koldt,
før det er rigeligt køligt. Og i en en Berlingo er det en_stor_kabine, der
skal køles ned.

MVH Mette

Fra : Peter G C

Dato : 28-07-02 20:55

Brian K <brian@nospam.com> skrev:

[lip]

> Ps. Andre må også gerne komme med deres oplevelser med deres aircondition
> i deres bil (også selv om det ikke er en citroen!)

Jeg har aircon i en Peugeot 306 - vi har vist ens aircon-anlæg. Mit virker
fint her i heden. Også syd på klarede anlægget det fint. Vi kører næsten
aldrig (og kun ganske kort i dag) på koldeste trin - det bliver simpelthen
for koldt. Så ingen klager herfra.

/Peter

--
http://www.grauslund.com