Skærme
Fijala 3554
Erfaringer med Philips on-site service?
Fra : David List

Dato : 22-07-02 19:28

Min Philips monitor er gået i knæ - inden for de tre års garanti. Jeg har
haft kontakt med Philips Service i Holland som sørger for at der kommer en
repræsentant på min adresse med en ny og tager den gamle med sig.
Er der nogen der har erfaringer med Philips´ on-site service, så jeg lige
kan få en fornemmelse af hvor længe man gennemgående venter på at få byttet
produktet?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
David List

Fra : Flemming Joensson

Dato : 22-07-02 20:11

"David List" <david@davidlist.dk> wrote in

> [...]
> on-site service, så jeg lige kan få en fornemmelse af hvor længe
> man gennemgående venter på at få byttet produktet?

Jeg havde for 4 år siden en 17" Philips der begyndte at hyle - on site
folkene hentede skærmen om mandagen (jeg fejlmeldte fredag). Fik den
tilbage torsdag med nylakerede spoler og problemet var løst. Jeg var
fint tilfreds med den service. Om det er generelt ved jeg dog ikke. Det
er den eneste Philipsskærm jeg har haft og jeg kender ikke andre som
har en Philipsskærm og som har haft problemer.

Flemming

Fra : David List

Dato : 22-07-02 21:15

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.blob.dk> wrote in message

> [...]
> er den eneste Philipsskærm jeg har haft og jeg kender ikke andre som
> har en Philipsskærm og som har haft problemer.

Jeg har fået at vide både hos forhandleren, som jeg kontaktede først, og hos
Philips Service at der bliver tale om en "swap" - altså at repræsentanten
kommer med en ny og tager den gamle med sig. Ud fra din erfaring at dømme er
det åbenbart ikke altid det foregår på den måde. Det lyder som om der er
tale om at jeg har en model med en kendt fejl.

Tak for svaret.

Med venlig hilsen
David List

Fra : Flemming Joensson

Dato : 23-07-02 13:41

> [...]
> sig. Ud fra din erfaring at dømme er det åbenbart ikke altid det
> foregår på den måde. Det lyder som om der er tale om at jeg har en

Det kan også være de bare har valgt at gøre dette for at forbedre
servicen overfor folk. Så vidt jeg ved gør Sony (?) og Viewsonic
(InfoCare) det samme, altså kommer med en ombytter og giver så "din"
oprindelige skærm videre til en anden når den er repareret. Jeg har
hørt om et enkelt uheldigt tilfælde hvor en person med en Samsung skærm
fik en "ryger"-skærm i bytte for sin ellers helt nye skærm der havde
en fejl. Rygerskærmen var helt gulsodet på plastikken og lugtede
generelt af røg - men det hører vist skrækhistorierne til. Jeg mener
helt bestemt at han fik den byttet til en anden og renere/bedre skærm
umiddelbart efter. Det var nok en smutter fra servicefirmaets side.

Flemming

Fra : David List

Dato : 23-07-02 15:24

> [...]
> helt bestemt at han fik den byttet til en anden og renere/bedre skærm
> umiddelbart efter. Det var nok en smutter fra servicefirmaets side.

Sådan noget har jeg bestemt tænkt mig at holde øje med. Den skærm jeg selv
har købt er blevet plejet og pudset og fremstår som spritny. Jeg fik nu
faktisk indtrykket fra den hollandske dame jeg talte med hos Philips Service
at de kommer med en ny. Jeg spurgte specifikt om bytteren ville være
nøjagtig samme model (min skærmmodel produceres ikke længere), og hun
svarede at der formentlig ville blive tale om en nyere model.
Foriøvrigt spurgte jeg hende også om garantien ville blive forlænget, og det
ville den ikke ifølge den hollandske dame. Den holder bare ikke i Danmark,
hvis de kommer med en ny skærm. Så skal der følge ny faktura og fornyet
garanti med. Jeg skal nok lige forhøre mig om et par ting eller to, når den
danske repræsentant ringer og spørger hvornår jeg kan tage imod ham.

Med venlig hilsen
David List

Fra : Flemming Joensson

Dato : 23-07-02 15:30

> [...]
> faktura og fornyet garanti med. Jeg skal nok lige forhøre mig om
> et par ting eller to, når den danske repræsentant ringer og

Ok, det lyder jo godt. Det med at der ikke kommer fornyet garanti på er
vist også gældende praksis i harddiskverdenen. De lover jo 3 års
garanti og hvis man får den byttet til en ny i mellemtiden er det
datoen for den oprindelige disk der er gældende.

Flemming

Fra : David List

Dato : 24-07-02 04:35

> [...]

> garanti og hvis man får den byttet til en ny i mellemtiden er det
> datoen for den oprindelige disk der er gældende.

Den går bare ikke ifølge Forbrugerrådet.

Med venlig hilsen
David List

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-07-02 12:14

> Den går bare ikke ifølge Forbrugerrådet.

Er du sikker?
Har du et link til hvor det står. Personligt synes jeg det er fint nok,
for så er forhandlere/producenter mere tilbøjelige til bare at give nyt
i bytte i stedet for at bruge ressourcer på at reparere på det gamle
produkt - det kan selvfølgelig være de stadig gør det selvom de skulle
forny garantien, men jeg tror de i så fald vil bruge mere tid på at
reparere og folk må så vente længere på at få deres fejlbehæftede vare
igen.

Flemming

Fra : David List

Dato : 24-07-02 18:13

> "David List" <david@davidlist.dk> wrote in

> Er du sikker?

Lige så sikker som den dame, jeg talte med i telefon med, da jeg ringede til
Forbrugerrådet og stillede spørgsmålet: "Skal garantien fornyes på et nyt
produkt, der udleveres som erstatning for et produkt, der er blevet defekt
inden den oprindelige garantis udløb, eller gælder den samme garanti-periode
som startede da jeg oprindelig købte produktet?".

Hendes svar var: "Udleveres et nyt produkt i stedet for det defekte, skal
der endvidere udleveres en ny faktura og dermed starter en fornyet
garanti-periode, på samme måde som hvis du selv købte et nyt produkt."

Jeg har nu også tænkt mig at ringe til Forbrugerstyrelsen og stille
spørgsmålet, men de personer man skal tale med om sådan noget hos
Forbrugerstyrelsen er på ferie til 1. august. Jeg vil prøve at huske at
gengive deres svar her i tråden.

Med venlig hilsen
David List

Fra : David List

Dato : 25-07-02 19:50

"David List" <david@davidlist.dk> wrote in message
> [...]
> Er der nogen der har erfaringer med Philips´ on-site service, så jeg lige
> kan få en fornemmelse af hvor længe man gennemgående venter på at få

Jeg sidder lige og læser den garanti gældende for Danmark, som følger med i
skærmens elektroniske dokumentation. Der står:

"All Philips monitors are designed and manufactured to high standards and
deliver high-quality performance, ease of use and ease of installation.
Should you encounter any difficulties while installing or using this
product, please contact Philips directly to benefit from your Philips F1rst
Choice Warranty. This three-year service warranty entitles you to a swap
model on-site within 48 hours of your call being received."

Altså ingen betingelser - man har en ny skærm senest 48 timer efter det
første opkald. Jeg ringede mandag og det er nu blevet torsdag uden at jeg
har hørt fra dem. Derfor har jeg lige ringet til Philips Service endnu en
gang. Jeg får en venlig herre i røret, som bekræfter ordlyden i garantien -
dog med den betingelse at swap´et indenfor de 48 timer kun finder sted hvis
man har en anden skærm på lager. Jeg fornemmer at der er tale om at man
venter på at der kommer en refurbished skærm på lager, så man kan give mig
den, i stedet for at leve op til ordlyden i garantien.

Med venlig hilsen
David List

Fra : ha

Dato : 25-07-02 20:23

> [...]
> venter på at der kommer en refurbished skærm på lager, så man kan give mig
> den, i stedet for at leve op til ordlyden i garantien.

velkommen i klubben, jeg købte en SONY hvor de reklamerede med
ombytning inden for 24 timer. Der gik 20 dage! Utrolig dårlig service.
Se evt. tråden news:3d341206$0$16792$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

mvh
ha

Fra : David List

Dato : 26-07-02 17:47

"ha" <not-me@dot.com> wrote in message
> garantien -
> hvis
>
> velkommen i klubben,

Tak!

> jeg købte en SONY hvor de reklamerede med
> ombytning inden for 24 timer. Der gik 20 dage! Utrolig dårlig service.
> Se evt. tråden news:3d341206$0$16792$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

Tråden er tilsyneladende expired - men der er jo altid Google Groups.

Med venlig hilsen
David List

Fra : David List

Dato : 26-07-02 18:08

> [...]
> venter på at der kommer en refurbished skærm på lager, så man kan give mig
> den, i stedet for at leve op til ordlyden i garantien.

Jeg talte med en dansk fyr hos Philips Service i Holland i dag og gik ham
virkelig på klingen da han først prøvede sig frem med et "står der ikke: 'så
vidt muligt' i garantien?". Jeg fortalte ham at han måtte faxe sin version
af garantien hvis han var uenig med mig i ordlyden i garantien. Han skulle
"lige se om han kunne hjælpe mig på en anden måde" da han havde kontrolleret
endnu en gang om der var en skærm på lager jeg kunne få. Da han vendte
tilbage kunne jeg tydeligt mærke hans slukørethed over at han ikke havde
kunnet finde en betingelse i garantien, der modsagde det jeg allerede har
citeret (se ovenfor) - han havde naturligvis været ude og bladre min models
papirer igennem for at finde den danske garanti.
På trods af at jeg fik ham til at erkende at han ikke kunne modsige mig i
garantiens ordlyd nægtede han at faxe en erklæring hvori der skulle stå at
man erkendte at man havde overskredet tidsfristen for et on-site swap. Han
eskalerede i stedet sagen til en medarbejder med mere ansvar - så nu kan jeg
vente et par arbejdsdage på at denne medarbejder får arbejdet sig igennem
sin mailbox til min sag.

Med venlig hilsen
David List

Fra : Madsen

Dato : 26-07-02 22:04

David List skrev:

> [...]
> en medarbejder med mere ansvar - så nu kan jeg vente et par
> arbejdsdage på at denne medarbejder får arbejdet sig igennem sin

Man er efterhånden ved at miste lysten til at købe produkter med
onsite-garanti på, men det ser ud til at blive mere og mere moderne
og det tror da pokker. Det er jo nærmest en sovepude til fordel for
sælger/fabrikant.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 27-07-02 15:48

David List skrev:

> En sovepude? Ikke forstået.

En sovepude forstået på den måde, at de lover 48 timers ombytning,
eller noget i den stil, men overholder det stort set aldrig.
De læner sig blot tilbage og er rimelig ligeglade med resten.

> Personligt er jeg nu ret ligeglad med på hvilken måde der ydes
> service i tilfælde med produkter der fejler inden for
> garanti-perioden - om det er on-site service eller en service med
> reparation af varen, hvor man selv skal indlevere den. Blot den
> part der ifølge garanti-betingelserne skal stå for denne service
> (producenten, den danske agent eller sælger) overholder ordlyden i
> garanti-betingelserne.

Ja, men når nu garanti-betingelserne åbenbart sjældent bliver
overholdt på onsite-garanti, så har jeg svært ved at se fordelen i
en sådan garanti, set fra brugerens synspunkt.

> I mit tilfælde har producenten bestemt at servicen skal ydes af et
> separat "kontor" (Philips Peripheral Service i Holland). Derefter
> har de gjort det således at PPS ikke får nye varer på lager, som
> de kontaktende kunder kan få som swap-eksemplar i tilfælde hvor
> PPS ikke ligger inde med renoverede eksemplarer af det fejlende
> produkt. Dette problem skal PPS så selv bokse med de kontaktende
> kunder om. Hvad mon det lyse hoved hos Philips der har udtænkt
> dette koncept havde forestillet sig? At de ansatte hos PPS skulle
> købe f.eks. en ny skærm til mig for deres lommepenge for at
> [...]

Jeg aner ikke hvad de har tænkt sig. Jeg synes blot det er for
dårligt at de ikke kan levere en bytter indenfor den periode de selv
lover, og det er bestemt ikke første gang jeg har hørt om dette.
Som tidligere nævnt et sted her i gruppen, så har jeg endda oplevet
at forhandler ikke ville ombytte skærmen fordi der var onsite-garanti
på. <news:Xns92459A3FC2FCcopy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk>

Madsen.

Fra : David List

Dato : 27-07-02 00:05