/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
TvShop - Silverstar...
Fra : Jesper Vels


Dato : 22-07-02 16:09

Hej

På Tv3 har jeg i TvShop (defekt tv) set et produkt, der kan "pudse" kobber
og sølv ting. Det forgår ved at man putter selve Silverstar (en plade) i
noget vand og tilsætter noget salt, så skulle man være klar til at smide
noget af kobber eller sølv i og det bliver ifølge reklamen som nyt... De
siger at Silverstar ikke indholder nogle kemikalier... men hvordan virker
den så...?

Min egen teori er at det har noget med spændingsrækken at gøre...

/Jesper Vels



 
 
Jens Axel Søgaard (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 22-07-02 16:32

Jesper Vels wrote:
> Hej
>
> På Tv3 har jeg i TvShop (defekt tv) set et produkt, der
> kan "pudse" kobber og sølv ting. Det forgår ved at man
> putter selve Silverstar (en plade) i noget vand og
> tilsætter noget salt, så skulle man være klar til at
> smide noget af kobber eller sølv i og det bliver ifølge
> reklamen som nyt... De siger at Silverstar ikke indholder
> nogle kemikalier... men hvordan virker den så...?
>
> Min egen teori er at det har noget med spændingsrækken at
> gøre...

Min er, at det er fup.

--
Jens Axel Søgaard




"Morten Bjergstrøm" (22-07-2002)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 22-07-02 16:40

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev:

>> På Tv3 har jeg i TvShop (defekt tv) set et produkt, der
>> kan "pudse" kobber og sølv ting. Det forgår ved at man
>> putter selve Silverstar (en plade) i noget vand og
>> tilsætter noget salt, så skulle man være klar til at
>> smide noget af kobber eller sølv i og det bliver ifølge
>> reklamen som nyt... De siger at Silverstar ikke indholder
>> nogle kemikalier... men hvordan virker den så...?
>>
>> Min egen teori er at det har noget med spændingsrækken at gøre...
>
> Min er, at det er fup.

Næh den er skam god nok, men varmt vand, salt og sølvpapir er
formentligt mange gange billigere.

--
Morten http://miljokemi.dk

Jens Axel Søgaard (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 22-07-02 16:51

Morten Bjergstrøm wrote:
> "Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev:

>>> Min egen teori er at det har noget med spændingsrækken
>>> at gøre...
>>
>> Min er, at det er fup.
>
> Næh den er skam god nok, men varmt vand, salt og
> sølvpapir er formentligt mange gange billigere.

Forklaring?

--
Jens Axel Søgaard




"Morten Bjergstrøm" (22-07-2002)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 22-07-02 17:13

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev:

>> Næh den er skam god nok, men varmt vand, salt og sølvpapir er
>> formentligt mange gange billigere.
>
> Forklaring?

Den mørke belægning på sølv er sølvsulfid Ag2S(s) dette søvlsulfid kan
reduceres til ren Ag med alufolien efter følgende reaktion:

3Ag2S(s) + 2Al(s) + 3OH- + H2O = 6Ag(s) + 2AlO(OH)(s) + 3HS-

Som salt kan der ifølge min laboratoriehåndbog fra uorganisk kemi på
Københavns Universitet anvendes NaCO3 eller NaCl.

Der er i øvrigt et par andre opskrifter til rensning af ædelmetaller
på:

http://www.mst.dk/kemi/02052507.htm

--
Morten http://miljokemi.dk

Torben Simonsen (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Torben Simonsen


Dato : 22-07-02 18:04

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> Den mørke belægning på sølv er sølvsulfid Ag2S(s) dette søvlsulfid kan
> reduceres til ren Ag med alufolien efter følgende reaktion:
>
> 3Ag2S(s) + 2Al(s) + 3OH- + H2O = 6Ag(s) + 2AlO(OH)(s) + 3HS-
>
> Som salt kan der ifølge min laboratoriehåndbog fra uorganisk kemi på
> Københavns Universitet anvendes NaCO3 eller NaCl.

Skal det foregå i basisk opløsning? Det skal det jo nok ikke, når
almindeligt NaCl er nok, men hvor kommer hydroxid-ionerne så fra?

--
-- Torben.

Erik G. Christensen (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 22-07-02 18:34

Torben Simonsen wrote:

> Skal det foregå i basisk opløsning? Det skal det jo nok ikke, når
> almindeligt NaCl er nok, men hvor kommer hydroxid-ionerne så fra?

Det virker med alm salt og aluminiums folie.
Har lavet "stundet" nogle gange med dirigent klokker, og så får man
en del "respekt"

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Regnar Simonsen (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Regnar Simonsen


Dato : 22-07-02 23:33



-> Torben Simonsen wrote:
> > Skal det foregå i basisk opløsning? Det skal det jo nok ikke, når
> > almindeligt NaCl er nok, men hvor kommer hydroxid-ionerne så fra-
> Erik G. Christensen svarede :
> Det virker med alm salt og aluminiums folie.
> Har lavet "stundet" nogle gange med dirigent klokker, og så får man
> en del "respekt"

Ved at bruge ammoniakvand fremmes processen.

Hilsen
Regnar Simonsen




Anders Lund (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 24-07-02 02:16


"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9253B931143AB.miljokemi.dk@172.16.16.111...

> Den mørke belægning på sølv er sølvsulfid Ag2S(s) dette søvlsulfid kan
> reduceres til ren Ag med alufolien efter følgende reaktion:
>
> 3Ag2S(s) + 2Al(s) + 3OH- + H2O = 6Ag(s) + 2AlO(OH)(s) + 3HS-
>
ÅHH, jeg er chokeret.. jeg troede at det var deres patenterede
stjerneformel!

Kvalificere aluminium ikke som et kemikalie?

Mvh
Anders Lund



Bertel Lund Hansen (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-07-02 07:17

Anders Lund skrev:

>Kvalificere aluminium ikke som et kemikalie?

Nej. Det er ikke mystisk nok.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jakob Møbjerg Nielse~ (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Møbjerg Nielse~


Dato : 24-07-02 11:55

Anders Lund wrote:
> ÅHH, jeg er chokeret.. jeg troede at det var deres patenterede
> stjerneformel!
>

Nej, da... den patenterede stjerneformel er det der får tiden til at gå
meget hurtigere nede i vandet, i det øjeblik kurven nedsænkes.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."
http://www.jakobnielsen.dk/ | -- Terry Pratchett, Reaper Man



Mads Jungersen (27-07-2002)
Kommentar
Fra : Mads Jungersen


Dato : 27-07-02 23:56

> Nej, da... den patenterede stjerneformel er det der får tiden til at gå
> meget hurtigere nede i vandet, i det øjeblik kurven nedsænkes.
>

Nej, nej du tager fejl, tiden går ikke hurtiger, den går baglæns, og netop
derfor kommer produkterne til at se ud som om de var helt nye.

Mads



Peter Bjerre Rosa (28-07-2002)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 28-07-02 12:56

Anders Lund skrev:

> ÅHH, jeg er chokeret.. jeg troede at det var deres patenterede
> stjerneformel!


Kan det mon være rigtigt, at produktet er patenteret? Hvordan i alverden
er det i så fald gået til? Man må formode, at patentkontorerne besidder
en vis videnskabelig ekspertise (eller i al fald rådfører sig), og hvad
specielt skulle der være ved, at aluminiumet er skåret i stjerner?

--
Mvh. Peter
Jeg søger en to- eller treværelses lejelejlighed i København hurtigst
muligt. Hvis du kan hjælpe, så send mig en mail.


"Morten Bjergstrøm" (28-07-2002)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 28-07-02 13:04

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> skrev:

> Kan det mon være rigtigt, at produktet er patenteret? Hvordan i
> alverden er det i så fald gået til? Man må formode, at
> patentkontorerne besidder en vis videnskabelig ekspertise (eller i
> al fald rådfører sig), og hvad specielt skulle der være ved, at
> aluminiumet er skåret i stjerner?

Det er de underligste ting, der bliver patenteret tænk bare på
leverpostejballaden for kort tiden siden og hele polemikken omkring
patentering af menneskelige gener.

--
Morten http://miljokemi.dk

Per A. Hansen (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 23-07-02 18:28


Jesper Vels <jesper@vels.dk> skrev i en
news:3d3c1f23$0$12707$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
>
> På Tv3 har jeg i TvShop (defekt tv) set et produkt, der kan "pudse" kobber
> og sølv ting. Det forgår ved at man putter selve Silverstar (en plade) i
> noget vand og tilsætter noget salt, så skulle man være klar til at smide
> noget af kobber eller sølv i og det bliver ifølge reklamen som nyt... De
> siger at Silverstar ikke indholder nogle kemikalier... men hvordan virker
> den så...?

Kobberting kan renses med svovlsyre.
7 dele vand + 1 del stærk svovlsyre.

1 del sulfosæbe + 1 del citronsyre hældes i
varmt vand opløses. Dyp messing/kobbergenstande
i kort tid så skinner de som ny.


--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen




Hans H.V. Hansen (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Hans H.V. Hansen


Dato : 24-07-02 08:53

Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk> wrote:
.....
> Kobberting kan renses med svovlsyre.
> 7 dele vand + 1 del stærk svovlsyre.

"stærk svovlsyre" = koncentreret (96%?) svovlsyre?

--
med venlig hilsen
Hans

merlin (24-07-2002)
Kommentar
Fra : merlin


Dato : 24-07-02 13:58

> "stærk svovlsyre" = koncentreret (96%?) svovlsyre?

jep



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177505
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408554
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste