Netværk mellem 2xWin98SE og 1xXP
Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 21-07-02 21:31

Hej.

Jeg har ikke andet end probelmer.
Jeg har 2xWin98SE koblet sammen med 1xXP i en hub med uplink til tdc adsl.
De to 98 mask. kan sagtens se hinanden, og snakke sammen, men ingen af dem,
kan se XP'eren. Den kan så heller ikke se nogle af de to andre. Hvor er de
to andre??? )
Hvis jeg så kobler min bærbare i hubben, som kører XP, kan den sagtens se de
to 98'ere, men den kan heller ikke se XP'eren og omvendt.
XP'eren har ingen problemer med, at koble på internettet eller lign.

Er der en forklaring på ovenstående, da jeg nødig vil til, at installere
hele LORTET en gang til.

Alle forslag modtages med kyshånd.

Hilsen Thomas

Fra : JK

Dato : 21-07-02 22:13

"Thomas A. Jørgensen" <Taj@Mjang.dk> wrote in message
> [...]
> to 98'ere, men den kan heller ikke se XP'eren og omvendt.
> XP'eren har ingen problemer med, at koble på internettet eller lign.

1. har du husket at melde XP PC'en ind i samme arbejdsgruppe som de 2 andre
PCere
2. kan du pinge de andre PCere
3. jeg går ud fra at alle pcerne kører i samme gruppe (IP-nummer)

hvis det ovenstående alt sammen er opfyldt, så installer noget ipx/spx på
alle 3 computere, - det ka' internettet naturligvis ikke køre på, men du har
sikkert heller ikke brug for tcpip trafik mellem dine lokale pcere (?)- med
mindre du kører lidt netspil, hvilket også under nogen omstændigheder plejer
at ku' køre under den nævnte protokol.

/JK

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-02 07:55

"Thomas A. Jørgensen" skrev blandt andet:
> [...]
dem,
> kan se XP'eren. Den kan så heller ikke se nogle af de to andre. Hvor er de

Hej Thomas
Hvis du logger på fra din Windows98 med en bruger kaldet: Jens med
adgangskoden 1234, så skal denne bruger være oprettet på din WindowsXP
maskine.

Et eks.:
I WindowsXP klikker du Start - Kontrolpanel - Brugerkonti.
Klik på "Opret en ny konto". Følg vejledning og opret kontoen.
Log nu ind på Windows98 maskinen med det brugernavn og den adgangskode du
netop har angivet da du oprettede en konto på WindowsXP maskinen.
Voila, så er der adgang.

Pointen er altså at de brugere du logger på med fra din Windows98 maskine,
ikke er oprettede på din WindowsXP maskine, hvorfor de ikke har adgang til
Windows XP maskinen.

Husk at dele en mappe eller mere på alle tre computere.
Hvis du stadig ikke kan se de andre computere, så prøv at klikke Start -
Kør - indtast: \\computernavnet og klik OK.
Du kan også søge efter dem på netværket.
Klik Start - Søg - Vælg Computere eller personer - indtast computernavnet.

At installere tredjeparts protokoller ala IPX eller aktivere gæstekontoen,
frarådes. Det går ud over performance og sikkerheden.

Med venlig hilsen
Per Schulze
http://Webkurs.dk

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 22-07-02 11:38

"Per Schulze" <info*AT*webkurs.dk> skrev:
> At installere tredjeparts protokoller ala IPX eller
> aktivere gæstekontoen, frarådes. Det går ud over
> performance og sikkerheden.

Er du så sikker på netrværket kører lokalt?
- Bruger du så ikke TCP/IP protokollen og derved
over Internettet?

/Mikael

Fra : JK

Dato : 22-07-02 14:41

"Per Schulze" <info*AT*webkurs.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> At installere tredjeparts protokoller ala IPX eller aktivere gæstekontoen,
> frarådes. Det går ud over performance og sikkerheden.

- det var kun et forslag for at få gjort det nemmere - der er ikke så mange
ting og pille på med ipx/spx - og nej, jeg tror ikke den forringer
sikkerheden - den ka' jo ikke routes, dvs. (bl.a.) nul internet !

/JK

Fra : Kent Friis

Dato : 22-07-02 14:48

Den Mon, 22 Jul 2002 15:41:23 +0200 skrev JK:
> [...]
>ting og pille på med ipx/spx - og nej, jeg tror ikke den forringer
>sikkerheden - den ka' jo ikke routes, dvs. (bl.a.) nul internet !

IPX kan godt routes, det er faktisk derfor man anbefaler netbeui til
lokalnet. (og så fordi det overhovedet ikke giver mening at køre Netware
protokoller når man ikke bruger Netware).

Mvh
Kent
--
A Elbereth Gilthoniel, silivren penna míriel
o menel aglar elenath! Na-chaered palan-díriel

Fra : 187

Dato : 07-08-02 08:21

det er IKKE nødvendigt at oprette brugeren på XP-maskinen... og det er
IKKE nødvendigt at køre andet end TCP/IP...
aner ikke hvorfor folk er så glade for alle de andre protokoller...
de behøver for såvidt heller ikke ligge i samme, gruppe, så burde du
kunne finde den under "hele netværket" xp + 98 skal nogle gange
"sparkes" igang.. så du skal ind og søge efter computere... (aka.
computernavn)

http://www.kandu.dk/