Skærme
Fijala 3554
Mini-skærm test for egne penge!
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-07-02 21:41

Jeg har en plan om at køre med tre 17" skærme på et Matrox Parhelia
grafikkort
Om ikke for at spille kørespil og lege med Flightsimulator, så da for at
have oceaner af plads på mit skrivebord.
Jeg leger en del med desk top publishing for et internt firmablad.
For en måneds tid siden begyndte jeg at bruge 2 monitorer en 17" Hansol 710A
og en 19" Medion Lifetec MD1998A. på 2 forskellige Grafikkort. Et ATI Radeom
AIW 32 MB og et Matrox Mystiqe 4 Mb.
Farvebalancen på Hansolskærmen og Matroxkortet var bare så meget bedre end
Medion skærmen og ATI Radeonkortet, at jeg besluttede at skifte min 19" ud
for en 8 mdr. gammel brugt Samsung SyncMaster 755DF.
Jeg købte også en 1 år gammel LG Flatron 775 FT.
Lige nu har jeg så et Matrox Millenium G450 på gæstevisit i min computer, og
det giver jo pludselig rig mulighed for at sammenholde de to skærme fra LG
og Samsung.
Hansol'en er så indtil videre sat i skammekrogen.

Og der er ingen tvivl i mit sind!
Af de 2 skærme er Samsung'en langt den bedste.
Den er nemmere at indstille farverne på og opnå korrekt farvebalance med.
Billedet på Samsungen er skarpt over hele billedfladen. Den hverken kniber
billedet eller gør det tøndeformet.
Heller ikke frames på hjemmesider buer, selvom skærmen er flad.
LG'en derimod er en lille smule sløret eller uldent i den øverste halvdel af
billedet, ikke meget, men når man har en anden monitor ved siden af til at
vise forskellen, kan den let ses. Uden, vil man næppe lægge mærke til det.
LG'en har også det fænomen, man ofte ser ved Trinitronskærme og lign.
skærmtyper.
Lige linier i billedet virker let krumme. Prøver man at rette på skærmens
krumning bliver billedet tøndeformet, inden linierne føles rette. Det ses
ofte ved frames som på hjemmesider og ved Outlook Express.

Begge skærme kan opnå en fin farvebalance.
LG'en kan dog kun gå op i en opløsning på 1280 X 1024 ved 60 Hz, mens
Samsung'en kan køre helt op til 1600 x 1200 ved 68 Hz
Lige nu kører begge skærme i en opløsning på 1152 X 864; LG ved 75 Hz og
Samsung'en ved 85 Hz
Skærmbilledet føles mere roligt fra Samsung-skærmen end fra LG'en

Så skal du ha en relativt billig skærm, så kig nærmere på en Samsung
SyncMaster.
Min 17" Samsung SyncMaster 755 DF er i hvert fald pengene værd!
Jeg tror ligefrem, jeg skal ha de 2 andre skærme skiftet ud til fordel for
Samsung!

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Kim Lehmann Poulsen

Dato : 22-07-02 01:57

> Så skal du ha en relativt billig skærm, så kig nærmere på en Samsung
> SyncMaster.
> Min 17" Samsung SyncMaster 755 DF er i hvert fald pengene værd!
Godt du er glad for den, for det var jeg nu også.
Mvh Kim Lehmann Poulsen (som også er glad for hans Adi g66)

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 22-07-02 11:56

Jesper Nielsen wrote:
> [...]
> krumning bliver billedet tøndeformet, inden linierne føles rette. Det ses
> ofte ved frames som på hjemmesider og ved Outlook Express.

Øh, kan ikke komme i tanke om nogen sinde at havde obseveret det på en
trinitron skærm. Kan du ikke fortælle lidt mere. Kan det mon tænkes at
de trinitronskærme dui har set det på enten har været meget gamle eller
ikke fra Sony?

Mvh

Bruno

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 22-07-02 12:52

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> trinitron skærm. Kan du ikke fortælle lidt mere. Kan det mon tænkes at
> de trinitronskærme dui har set det på enten har været meget gamle eller

Det kan jeg da godt!
Når du kigger på eksempelvis en lodret frame som den der adskiller "Mapper"
fra Emneområdet og Prewiewpaneområdet fra hinanden i Outlook Express, er den
en smule buet. Jeg har kontrolleret det! Det buer svagt ca. 0,4 mm ind mod
midten af billedet. Det gør, at billedet virker anelse konveks. Det vil
sige, man føler skærmbilledet buer let indad og er en smule pudeformet, men
uden at billedet reelt er pudeformet!
Prøver man at rette på billedet med Shapefunktionen, bliver billedet
tøndeformet med kraftig indbuening i top og bund før man føler, at den
konvekse tilstand af billedet er ophævet.
Denne tilstand finder man ikke på Samsung monitoren, selvom skærmbilledet er
lige så flat som LG'ens.
Jeg har tidligere set fænomenet på nok ældre Sony monitorer. Det er ved at
være længe siden, jeg har set en Sony i funktion.
Så vidt jeg ved, er LG'ens Flatronsystem meget lig Trinitron systemet.med
nogle få modifikationer.

Der er ikke meget andet at sige om de 2 skærme, at Samsung'en er skarp over
hele billedet, mens LG'en er en smule ulden på den øverste halvdel.
Samsung'en kører med 85 Hz i min fortrukne opløsning, hvor LG'en må nøjes
med 75 Hz.
Billedet på Samsung'en er helt flat uden fortegnelser, mens billedet på
LG'en er en smule konveks at se på.
Billedet i min fortrukne opløsning 1152 x 864 virker mere roligt på
Samsung'en i forhold til LG'en.
Begge skærme er meget dybe. Dybere end min Shortneck Medion 19" skærm.
Skærmene koster det samme iflg. www.edbpriser.dk
Begge skærme har et meget godt ry, men jeg vil helt klart anbefale Samsung
skærmen frem for LG'en.
Til prisen må den siges at være forrygende.

Jeg opfatter min lile test som værende troværdig, da jeg selv ejer begge
skærme og intet vinder ved at udpege den ene skærm frem for den anden. De
kører simultant på samme grafikkort og maskine og kan sammenlignes direkte.

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Madsen

Dato : 22-07-02 22:44

Jesper Nielsen skrev:

> [...]
> billedet virker anelse konveks. Det vil sige, man føler
> skærmbilledet buer let indad og er en smule pudeformet, men uden

Det er ikke et fænomen jeg har oplevet på min forrige Sony Trinitron
og ej heller på min nuværende.
Derimod har jeg ofte fået fornemmelsen af at såkaldte helt flade
skærme buer indad når man kigger på dem. Sony's egen forklaring på
det fænomen er beskrevet her:
http://www.sony.com.sg/asianit/support/monitor/mfdtttour.html

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 22-07-02 22:52

Jesper Nielsen skrev:

> Jeg har kontrolleret det! Det buer svagt ca. 0,4 mm ind mod
> midten af billedet. Det gør, at billedet virker anelse konveks

Forresten så er konvekst noget der buer udad. Konkavt buer indad.
Blot til orientering. :)

Madsen.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 24-07-02 16:56

> Forresten så er konvekst noget der buer udad. Konkavt buer indad.
> Blot til orientering. :)

Det må være mig, der har fået de gamle læresætninger galt i halsen!
Så konkav, da!
Men fakta er, at på LG-skærmen buer spidserne udaf på en lodret streg.
Fortegningen er ca på 0,4 mm.
Det er altså ikke bare et synsbedrag!
Jeg har målt efter!
Samsung'em, der også har et helt flat billede har ikke de fortegnelser!

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo nifinger

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 24-07-02 19:33

Jesper Nielsen wrote:
> Det må være mig, der har fået de gamle læresætninger galt i halsen!
> Så konkav, da!

Så lad mig hjælpe dig så det aldrig sker igen.
Kik ned af dig buler det ud, er der kon-vægts som vægtshus (drivhus)

mvh
Henning

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 24-07-02 20:02

"Henning Præstegaard" <uncle@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Så lad mig hjælpe dig så det aldrig sker igen.
> Kik ned af dig buler det ud, er der kon-vægts som vægtshus (drivhus)

Øhh, det der må vist være alternativ stavemåde, men alligevel.
Jeg er ganske rigtig en anelse konveks
Har lige fundet en diagnose på min sygdom!
Den hedder "Alzheimers Bullimi"

Jeg spiser og spiser, men glemmer at kaste op!

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 24-07-02 22:13

Jesper Nielsen wrote:

> Øhh, det der må vist være alternativ stavemåde, men alligevel.

Jøsses, ja du har ret. Føj for en sprogspasse, men du fangede da ideen.

mvh
Henning

Fra : Madsen

Dato : 24-07-02 18:31

Jesper Nielsen skrev:

> Men fakta er, at på LG-skærmen buer spidserne udaf på en lodret
> streg. Fortegningen er ca på 0,4 mm.
> Det er altså ikke bare et synsbedrag!

Nej, det er muligt, men det er ikke hvad jeg oplever på min Sony.
Lodrette og vandrette linier er 100 % lige, hvad de også bør være
efter min mening.

Madsen.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 22-07-02 11:06

Jesper Nielsen wrote:
> Jeg har en plan om at køre med tre 17" skærme på et Matrox Parhelia
> grafikkort
> så da for at have oceaner af plads på mit skrivebord.

Er det ikke lidt af en selvmodsigelse?

> Jeg tror ligefrem, jeg skal ha de 2 andre skærme skiftet ud til
> fordel for Samsung!

Ellers tak for en fin anmeldelse. Er taget til overvejelse.

mvh
Henning

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 24-07-02 17:01

> Er det ikke lidt af en selvmodsigelse?

Hvordan?
Er 3564 x 864 ikke er stort skrivebord?

DAMN, LOOOL - Fandt lige ud af vinklen!
JO, DU HAR HELT RET, hehe

> Ellers tak for en fin anmeldelse. Er taget til overvejelse.

Takker!

Mvh

Jesper Nielsen
aka