dåååm hest :o(
Fra : MM

Dato : 21-07-02 19:11

Hej NG!
Jeg har et "lille" problem med min selvskabshest. Egentlig var meningen jo
med sådan en, at den bare skulle gå og hygge sig sammen med den store, men
der er snart ikke andet end problemer med hende. Hun render simpelhen
igennem hegnet for et godt ord. Vi har ikke ret meget jord, og derfor står
de ofte på et stykke, som er ret nedgnavet, men så snart det ikke passer
fruen, så vader hun direkte igennem hegnet, og hiver hvad der så måtte være
af hegnspæle i vejen med sig...
Den anden hest kan vi stille op i haven mens vi venter på at græsset på
folden bliver langt. Hun bliver stående, så snart der bare er halmsnor rundt
om hende. Hvor NEMT!
Nå, jeg ville egentlig bare lige høre om der var nogen der havde haft
lignende problemer, og om I så havde en løsning?

--

Venlig hilsen Mia
fjern xxx i mailadressen

Fra : Nina Svanholm

Dato : 21-07-02 19:17

Hej Mia

Prøv at sætte et kraftigere stødhegn til. Vi havde også problemer med vores
selvskabshest i starten, men efter vi skiftede stødhegnet er hun pænt blevet
inde på den rigtige side af hegnet

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : MM

Dato : 21-07-02 22:00

Hej Nina!
Tak for svaret...Problemet er bare, at det faktisk er det kraftigste
hestehegn vi har kunnet finde, så det bliver nok svært at gøre det
kraftigere...Det er som om hun slet ikke mærker at hun får stød, eller er
ligeglad. Hun ved hun skal passe på, og smutter derfor lynhurtigt igennem...
Knus Mia

Fra : Nina Svanholm

Dato : 22-07-02 06:42

Hej igen

Hm........hvad med at gøre hende våd og lige stå og vente på at hun går
igennem?-okay det er måske lidt ondt En ekstra tråd kunne måske gøre det
lidt mere besværligt?!
Håber du lige fortæller hvad løsningen blev.(hvis du finder nogen )

Fra : MM

Dato : 22-07-02 14:36

> Hej igen
>
> Hm........hvad med at gøre hende våd og lige stå og vente på at hun går
> igennem?-okay det er måske lidt ondt

Det var måske en løsning..nemt nok i det her vejr ihvertfald, men nu har de
så været hjemme i godt en uge, og endnu ingen tegn på at hun vil bryde
igennem...Så det kommer nok først, når det er blevet tørvejr *GG*

En ekstra tråd kunne måske gøre det
> lidt mere besværligt?!

> Håber du lige fortæller hvad løsningen blev.(hvis du finder nogen )

Det skal jeg nok gøre...Håber så sandelig at jeg finder en

Fra : Pia J

Dato : 22-07-02 07:13

Hvor stor er folden? Fårehegn koster ikke voldsomt meget...

:Pia

Fra : MM

Dato : 22-07-02 14:38

> Hvor stor er folden?
Den er næsten to tdr. land...

Fårehegn koster ikke voldsomt meget...>
Måske en løsning. Men hvad ville det rende op i til to tdr. incl pæle og det
hele??

Fra : Pia J

Dato : 22-07-02 15:15

Hæng mig ikke op på det, men jeg mener 50 m. koster 200 kr. i Bauhaus - så
er det måske billigere i jem&fix el. lign.

Dvs. ca. 1600 for 2 tdr. - men måske er det kun den ene side der behøver
tætnes?

:Pia

Fra : Winther

Dato : 22-07-02 09:31

"MM" <mivse@sol.dkxxx> skrev i en meddelelse
> Hej NG!
> Jeg har et "lille" problem med min selvskabshest.

Løsningen for os var podahegn. Højden er 120, og der er 4 tråde som er
strammet op. Dyrt at anskaffe, men det har været næsten vedligeholdelsesfrit
de sidste 20 år. Jeg har haft 1 hest skadet af hegnet, men det har jeg også
haft ved et almindelig el-hegn.
Vh. Winther

Fra : MM

Dato : 22-07-02 14:40

> [...]
Dyrt at anskaffe, men det har været næsten vedligeholdelsesfrit
> de sidste 20 år. Jeg har haft 1 hest skadet af hegnet, men det har jeg

Det lyder smart, men hvad koster det ca? Problemet er, at vi lige iår ikke
har en klink, da jeg er på orlov, så det skulle jo helst være den billigste
løsning

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-07-02 14:42

In article <3d3c0a22$0$13951$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, MM wrote:

> [...]
> har en klink, da jeg er på orlov, så det skulle jo helst være den billigste

Hvis det skal være billigt kan i så bare ikke tøjre hesten ?

Anyway, poda hegn er godt, jeg ville sandsynligvis ikke selv
købe andet.

JonB

Fra : MM

Dato : 22-07-02 15:10

> Hvis det skal være billigt kan i så bare ikke tøjre hesten ?
Arj det kan man da ikke bare...Skal de ikke lære det først?? *SS*
> Anyway, poda hegn er godt, jeg ville sandsynligvis ikke selv
> købe andet.
Men hvad koster det??

klip-----

> "ingen krydspost".
Og hvad betyder så korrekt subject og ingen krydspost??

--

Venlig hilsen Mia
fjern xxx i mailadressen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-07-02 15:21

In article <3d3c110b$0$13933$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, MM wrote:

Læg venligst tomme linier ind imellem min text, og din text,
det gør det langt lettere at læse. Yderligere så glemte du
at skrive hvem du citerede, mig.

> Arj det kan man da ikke bare...Skal de ikke lære det først?? *SS*

Jo, selvfølgelig skal den da lære det, men hvordan tror du at
man lærer en hest at stå tøjret... ?

> Men hvad koster det??

Det ved jeg ikke. Jeg har min hest opstaldet, og der tager de sig
af det med hegnet. Hjemme hos far bruger de også poda, og der
betaler han jo, så det ved jeg ikke hvad koster.

> klip-----
>
> "klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
> Og hvad betyder så korrekt subject og ingen krydspost??

Subjekt er emne. Dvs, den korte overskrift skal helst give
en præcis beskrivelse af indholdet af indlægget. Fx. kunne
det være en tråd der startede med et indlæg omkring hvilket
foder man skal give til en sports hest, der så blev drejet
over i at handle omkring trænings metoder. Når indholdet
skifter, bør emnet/subjekt også skifte, så det svarer til
indlæggets indhold.

Krydspost har der LIGE været et glimrende exempel på. Det
var de der 3? indlæg omkring en eller anden kvinde der angiveligt
skulle være myrdet. De indlæg var skrevet til MANGE danske grupper,
og er et exempel på en krydspostering.

Et tænkt exempel kunne være en person der skal anskaffe en hest,
og derfor stiller et spørgsmål "Hvad skal jeg købe" og krydsposter
det i BÅDE denne gruppe, og i dk.marked.privat.dyr.hest
Problemet her er at markeds grupperne er beregnet til køb og salg,
og at indlægsskribenterne derovre ville give hende tilbud på heste
der er til salg, og disse kommer så også automatisk her over i
fritids gruppen, der ikke er beregnet til køb og salg.

Der kan læses mere om krydspostering her:
http://usenet.dk/netikette/crosspost.html

JonB

Fra : MM

Dato : 22-07-02 17:20

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Læg venligst tomme linier ind imellem min text, og din text,
> det gør det langt lettere at læse. Yderligere så glemte du
> at skrive hvem du citerede, mig.

Nååh..jamen det er så hermed lært...man skal jo lære før man kan ikk´

Er det så her jeg skal skrive "klip"??

> Jo, selvfølgelig skal den da lære det, men hvordan tror du at
> man lærer en hest at stå tøjret... ?

Ja det ved jeg jo faktisk ikke...Det er jo derfor jeg spørger?? Har aldrig
prøvet at lære en hest at stå tøjret før..Har engang set en på Salten Marked
der ikke kunne, og den var ved at flå benet af sig selv

klip igen?

> [...]
> over i at handle omkring trænings metoder. Når indholdet
> skifter, bør emnet/subjekt også skifte, så det svarer til

Nååhja det siger jo egentlig sig selv

> [...]
> var de der 3? indlæg omkring en eller anden kvinde der angiveligt
> skulle være myrdet. De indlæg var skrevet til MANGE danske grupper,

åhh dvs. et indlæg der er OT? Altså ikke aktuelt i denne gruppe?
Jamen se, så blev jeg jo også lidt klog idag =

--

Venlig hilsen Mia
fjern xxx i mailadressen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-07-02 17:44

In article <3d3c2f88$0$13936$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, MM wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Nååh..jamen det er så hermed lært...man skal jo lære før man kan ikk´

Tja tjo, det skal man vel. Men "ser" man ikke ret nemt det når man
læser ens eget indlæg ? Også her er afstand med til at gøre det
lettere at læse, selvom man selv har skrevet dele af det.

> Er det så her jeg skal skrive "klip"??

Kun hvis du rent faktisk klipper noget text væk.

> Ja det ved jeg jo faktisk ikke...Det er jo derfor jeg spørger?? Har aldrig
> prøvet at lære en hest at stå tøjret før..Har engang set en på Salten Marked
> der ikke kunne, og den var ved at flå benet af sig selv

Hvis der er mad nok, så spiser den. Hvis "moar" (dig) bliver i
nærheden i starten så burde den kunne lære det. Jeg vil mene at
det er bedst hvis tøjret ikke er så langt.

[klip]

> åhh dvs. et indlæg der er OT? Altså ikke aktuelt i denne gruppe?
> Jamen se, så blev jeg jo også lidt klog idag =

Nej, det behøver skam ikke at være OT bare fordi det er
krydsposteret. Men tit er det off topic i en eller begge
grupper.

JonB

Fra : Winther

Dato : 22-07-02 14:57

> Det lyder smart, men hvad koster det ca? Problemet er, at vi lige iår ikke
> har en klink, da jeg er på orlov, så det skulle jo helst være den
> [...]
Angående priser, så prøv at kontakte www.poda.dk de kan oplyse en
meterpris. Er det samme sted hesten løber ud, er det måske kun en del af
hegnet der skal skiftes. Med mindre du bruger bindegarn, er der nok ingen
billige løsninger, hvis du vil have et ordentlig hegn.
Hvad sker der når den løber ud? Er det gennem hegnet, springer den over
eller går den under?

Vh Winther

Fra : MM

Dato : 22-07-02 17:25

"Winther" <Falk-petersen@removethisadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Angående priser, så prøv at kontakte www.poda.dk de kan oplyse en
> meterpris.

Nååh ja det var smart

>Er det samme sted hesten løber ud, er det måske kun en del af
> hegnet der skal skiftes.

Det er overalt den render ud. Der hvor der er to græsstrå mere på den anden
side *tsk*

>Med mindre du bruger bindegarn, er der nok ingen
> billige løsninger, hvis du vil have et ordentlig hegn.

Nææh desværre ikke...Problemet er jo netop, at vi har et rigtig fint hegn
der er splinternyt, og det er jo forbandet at skulle til at skifte det ud
pgr. af en selskabshest

> Hvad sker der når den løber ud? Er det gennem hegnet, springer den over
> eller går den under?

Ja *GG* Den går for det meste igennem, men har også været både over og
under...

--

Venlig hilsen Mia
fjern xxx i mailadressen

Fra : Winther

Dato : 23-07-02 11:11

> Det er overalt den render ud. Der hvor der er to græsstrå mere på den
anden
> side *tsk*

Husk lige at gå en runde langs indhegningen. Hvis der sidder bare lidt græs
osv. på tråden afleder det meget strøm.

Vh. Winther

Fra : MM

Dato : 23-07-02 19:15

> [...]
> anden
> >
> Husk lige at gå en runde langs indhegningen. Hvis der sidder bare lidt

Ja det har jeg også gjort...både tjekket, og leget damen med leen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 23-07-02 19:36

"MM" <mivse@sol.dkxxx> wrote:

>Ja det har jeg også gjort...både tjekket, og leget damen med leen

Hmmm...! Så vil jeg foreslå følgende: Check jordledningen til
spændingsgiveren. Hvis du bare bruger et "søm" til jordspyd, risikerer
du at der er tusindvis af volt på hegnet uden at det "slår" godt nok.

Jeg havde problemet med vildsvin der ikke kunne holdes inde. Efter at
have lavet et kobberspyd på 2 m. på et fugtigt sted, kunne svinene
godt holde sig indenfor !!!

Senere har jeg så udskiftet grisene med heste

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Winther

Dato : 23-07-02 23:12

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse
> Senere har jeg så udskiftet grisene med heste
>

> Med venlig hilsen
> Ole Braad-Sørensen

Vildsvin er ikke så nemme at holde inde som heste, men de smager altså bedre

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 24-07-02 08:07

"Winther" <Falk-petersen@removethisadslhome.dk> wrote:

>Vildsvin er ikke så nemme at holde inde som heste, men de smager altså bedre

Muligvis. Jeg har ikke haft nogle slagteklare heste endnu, så jeg kan
ikke udtale mig om smagen, men de er bestemt sjovere at "lege" med end
vildsvin. *Bestemt!* )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : MM

Dato : 24-07-02 22:54

> Vildsvin er ikke så nemme at holde inde som heste, men de smager altså
bedre

Gør de?? Jeg har ikke smagt nogen af delene, for det er jo ikke til at
opdrive til ordentlige penge

--

Venlig hilsen Mia
fjern xxx i mailadressen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 25-07-02 07:45

"MM" <mivse@sol.dkxxx> wrote:

>Gør de?? Jeg har ikke smagt nogen af delene, for det er jo ikke til at
>opdrive til ordentlige penge

Kan købes billigt fra min hjemmeside. Og så er de økologiske !!!

(Hov *DET* var en reklame)

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : MM

Dato : 25-07-02 08:50

> Kan købes billigt fra min hjemmeside. >Og så er de økologiske !!!

Jamen det må jeg da lige kigge på...Det lyder jo ikke dårligt

> (Hov *DET* var en reklame)

Ja og den virkede *tsktsktsk*

Venlig hilsen Mia

Fra : Winther

Dato : 25-07-02 09:46

> opdrive til ordentlige penge

Jeg har spist hestekød, det smager godt nok i mangel af bedre, men jeg har
også smagt en "halv" vildsvin engang, det var bare guf.
Vh. Winther

Fra : Iben Holst

Dato : 22-07-02 09:31

Hej Mia !

Jeg blev helt paf da jeg læste dit indlæg, for det lød nøjagtigt som et jeg
kunne have skrevet sidste sommer; en lille selskabspony som terroriserede
mit liv, fordi han evig og altid rendte ud trods et rigtig godt stød i
hegnet. Og en noget større som kan holdes inde med en selvbinderstrik *GGG*

Men vi spekulerede grundigt og siden efteråret er han kun smuttet ud 2-3
gange hvis vi har glemt at tænde for strømmen.

På jordfolden har vi 3 tråde hvor den øverste er i en højde af ca. 90 cm.
(et enkelt sted på 3 meter har vi 4 tråde!)
På en anden fold har vi sat fårehegn op og det er 1 meter højt (han er 95
cm), og det holder ham altså inde. Man skal bare lige passe på at hegnet
ikke er helt nede og røre jorden, for de kan jo træde helt ud til det og få
hovene i det .....

På en tredje fold har vi også 3 tråde i podahegn, men den øverste er i en
højde af 1.20 (eller er det 1.40 ??!) og derfor er der for meget mellemrum
og det holder ham kun inde så længe der helt sikkert er græs nok. Men så
længe der er dét, har vi så heller ikke brug for strøm i hegnet. Når han
begynder at bryde ud, sætter vi så strøm til og derefter går der ca 2-3 uger
så begynder han at bryde igennem igen. I år sætter vi på denne fold en tråd
mere på (nylonbånd) mellem den nederste og mellemste tråd og det forventer
vi da har den effekt vi ønsker.

Iben