FTP/Router-problemer ?
Fra : Søren Larsen

Dato : 21-07-02 13:38

Hej ! .... Jeg har lige skiftet til router på min Adsl forbindelse hos TDC.
En af de første ting jeg bemærkede var at jeg pludselig ikke kunne logge på
en del FTP'er mere, men det løste jeg ved at fjerne fluebenet ved Passive
mode på min FTP client (FlashFXP).

Dog har jeg stadigvæk problemer med at logge ind på servere som bruger en
anden port end 21. Det virker som om den logger næsten helt ind
(velkomstbesken kan jeg se) indtil dette sker :

150 Opening ASCII mode data connection for /bin/ls. (står der i 10 sek.)
426 Data connection closed, transfer aborted.

Det er sikkert en opsætning i routeren, men jeg er lidt usikker på hvad jeg
skal gøre....please help !

Jeg har en Linksys standard router med 4 porte og kører Windows XP pro

Mvh Søren

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-07-02 14:17

"Søren Larsen" <slren@pc.dk> writes:

> [...]
> en del FTP'er mere, men det løste jeg ved at fjerne fluebenet ved Passive

Det var underligt. Passive mode burde være den mest kompatible mode i
forbindelse med routere/NAT.

> [...]
>
> 150 Opening ASCII mode data connection for /bin/ls. (står der i 10 sek.)
> 426 Data connection closed, transfer aborted.

Det lyder som om routeren aktivt genkender ftp-forbindelser på port 21 og
lukker op for den indkommende forbindelse i active mode. Den genkender så
ikke forbindelser på andet end port 21, så der virker active mode ikke.
Jeg ville foreslå at ændre til passive mode igen, og så finde ud af hvad
problemet er der.

'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Søren Larsen

Dato : 21-07-02 16:35

> [...]
> ikke forbindelser på andet end port 21, så der virker active mode ikke.
> Jeg ville foreslå at ændre til passive mode igen, og så finde ud af hvad

Hvis jeg hopper på samme FTP i passive mode når jeg lige så langt, men så er
beskeden :

227 Entering Passive Mode (192,168,0,2,7,62)
Data Socket Error: Connection failed (Connection timed out)

Jeg burde måske også nævne at når folk omvendt vil hoppe på MIN personlige
FTP bliver de afvist hvis de også bruger passive mode....!?!?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-07-02 19:22

> Hvis jeg hopper på samme FTP i passive mode når jeg lige så langt, men så er
> beskeden :
>
> 227 Entering Passive Mode (192,168,0,2,7,62)
> Data Socket Error: Connection failed (Connection timed out)

Interessant! Det vil sige at serveren fortæller at den har IP-adresse
192.168.0.2 og at den venter på forbindele på port 1854 (7*256+62).
Den sidder tydeligvis også bag en NAT, da 192.168.x.x er en af de
grupper af adresser der er reserveret til internt brug, og som ikke
virker ude på internettet.

Det virker lidt som et uløseligt problem: Hans server virker ikke med
passive mode, og din maskine/router virker ikke med active. Den eneste
mulighed i din ende er så at få sat din router op til at genkende
aktive ftp-forbindelser... det kan jeg ikke lige sige hvordan man gør.

> Jeg burde måske også nævne at når folk omvendt vil hoppe på MIN personlige
> FTP bliver de afvist hvis de også bruger passive mode....!?!?

Det giver god mening. Du sidder bag en eller anden for for
adresse-omskriver/NAT, og den har svært ved at sende indkommende
forbindelser videre til den rigtige maskine bagved (dette kan
sikkerhedsmæssigt være en god ting :). Selv om din router er sat op
til at sende forbindelser på port 21 videre til din ftp server, så er
den ikke sat op til også at sende forbindelser på tilfældige andre
porte videre også, så data-forbindelsen fejler.

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Søren Larsen

Dato : 21-07-02 21:58

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mulighed i din ende er så at få sat din router op til at genkende
> aktive ftp-forbindelser... det kan jeg ikke lige sige hvordan man gør.

Jeg er personligt lidt af en newbie ang. min router så jeg ved det heller
ikke, men nu har jeg da lidt at gå efter og tusind tak for det ! - Hvis der
evt. er en der ved hvordan man får routeren til at genkende aktive
ftp-forbindelser må i endelig skrive (Det er en Linksys BEFSR41).....ellers
må jeg nok pille routeren fra igen og køre med netkort direkte i modemet,
selvom det er lidt ærgeligt da jeg af og til har en bærbar på også !

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-07-02 20:30

> [...]

> evt. er en der ved hvordan man får routeren til at genkende aktive
> ftp-forbindelser må i endelig skrive (Det er en Linksys BEFSR41)

Jeg kunne ikke lige finde noget om ftp-klienter, men for din server
kunne du kigge på
<URL:http://www.google.com/search?q=Linksys+BEFSR41+FTP&btnI=I%27m+Feeling+Lucky>

Nogen påstår at man *kan* lave aktive ftp-forbindelser gennem routeren:
<URL:http://pigtail.net/LRP/linksys.html>

Hvis det er muligt, så kunne du måske indstille i din ftp-klient hvilke
porte den bruger til aktiv ftp, og så sætte routeren til at forwarde disse
porte til din maskine.

/L

Fra : Søren Larsen

Dato : 22-07-02 16:08

> [...]
> porte den bruger til aktiv ftp, og så sætte routeren til at forwarde disse

Jeg synes umiddelbart ikke jeg kunne finde noget indstillingsmuligheder i
min FTP-klient (har kigget både i FlashFXP og CuteFTP) til dette....

Surt show at det gi´r disse (for mig) mærkelige "begrænsninger" med en
router.....Jeg har nu fjernet min router igen og kører som før. Jeg tror jeg
tager tråden op igen hvis det bliver min mening med mere end 1 permanent
forbindelse herhjemme....Forløbig tusind tak for hjælpen Lasse !

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 23-07-02 10:17

Hej Søren - problemet er nemmere løst end du aner 8)

I din router forwarder du et portrange fx 27000 til 27020 til din PC - Åbn
FlashFXP på den PC og angiv det samme portrange under firewall
indstillingerne - indtast desuden din routers eksterne adresse i feltet
"Bind to external IP".

Herefter virker 9 ud af 10 FTP'er med aktiv FTP - de sidste 10% virker med
passive.

Simple as that

Fra : Søren Larsen

Dato : 23-07-02 22:26

"Uffe S. Callesen" <usc@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "Bind to external IP".
>
> Herefter virker 9 ud af 10 FTP'er med aktiv FTP - de sidste 10% virker med

Lyder godt...For at forstå det helt korrekt, vil det så sige at jeg vælger
vilkårligt at forwarde 27000 - 27020 i routeren og det samme i ftpclienten
og så forwarder den til 168.192.1.1 som er routerens ip eller 168.192.1.100
som er pc'en ip i routeren ?

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 25-07-02 13:59

Øhhh - det du gør er at

1) bede routeren sende alt trafik på port x-y til PC-A

2) bede ftpklienten på PC-A om at benytte port x-y

3) FTP protokollen er en gammel protokol, derfor sendes PC-A's IP adresse på
en sådan måde at routeren ikke kan opfange den og ændre den til routerens IP
(det er meningen med NAT) - derfor beder du FTP klienten sende routerens IP
istedet for PC-A's.

/Uffe