Spat
Fra : Zirfelt

Dato : 20-07-02 15:14

Hej
Jeg håber der er en af jer der kan give en forklaring på spat
Hilsen Irene

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-07-02 20:01

On Sat, 20 Jul 2002 16:14:06 +0200, "Zirfelt" <zirfelt@post9.tele.dk>
wrote:

>Jeg håber der er en af jer der kan give en forklaring på spat

   Spat er en form for gigt i haseleddene. Brusken mellem
glideleddene bliver slidt ned og når der kun er knogle mod knogle
begynder hesten naturligvis at halte. Det kan ses på røngtenbilleder
og behandlingen er normalt hvile i mellem 6 og 8 måneder. Normalt vil
total ro (Fold/stald og ingen ridning) give en tydelig bedring da
leddene vokser sammen (Det resulterer i en lidt stivere gang men ikke
mere end at hesten sagtens kan ride og gå både spring og let dressur -
men de høje klasser er det desværre slut med =) For at hjælpe kan
smeden sætte specialbeslag på der rejser hoven lidt bagtil og derfor
kniber leddene sammen ved at ændre hovstillingen. Eller hvis alt andet
glipper kan dyrlægen bore huller gennem knoglepladerne fordi den
nydannede knogle der vokser ind i hullerne vil gå hele vejen igennem
og således holde leddene stive/på plads - ligesom et søm eller en
bolt.
   Spat er således en lidelse som hesten sagtens kan leve med
(Smertefrit) og man kan sagtens ride på den. Eneste problem er den
lidt stivere gang - samt naturligvis hvis leddene ikke vokser sammen -
eller endnu værre: Vokser forkert sammen. Heldigvis sker det ikke nær
så tit som at hesten blir helbredt :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Zirfelt

Dato : 20-07-02 21:32

Hej Trine.
Tak for en grundig let forstålig forklaring.
Irene

Fra : Nina Svanholm

Dato : 21-07-02 09:58

Heldigvis sker det ikke nær
> så tit som at hesten blir helbredt :)
>

> /Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Hej

Man kan _ikke_ helbrede spat!!!
Jeg har en Fjordhest jeg helt er holdt op med at ride på da hun halter
temmelig meget, og jeg synes jeg kan mærke på hende at det er
ubehageligt-det sker dog at jeg indimellem tager en meget kort skridttur på
hende............

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 21-07-02 20:31

On Sun, 21 Jul 2002 10:57:39 +0200, "Nina Svanholm"
<hammer@telefona.dk> wrote:

> Heldigvis sker det ikke nær

>Man kan _ikke_ helbrede spat!!!

   Nej, det var forkert udtrykt. Men hesten kan sagtens blive
fint gående igen - men som sagt så blir alle heste med en
velsammenvokset spat en smule mere stiv i bagbenene.

> [...]
>temmelig meget, og jeg synes jeg kan mærke på hende at det er
>ubehageligt-det sker dog at jeg indimellem tager en meget kort skridttur på

   Man anbefaler som jeg nævnte 6 - 8 måneder ro for at se om
leddene kan vokse sammen af sig selv. I den tid må der overhovedet
ikke rides på hesten. Men når leddene er vokset sammen - og de er
vokset sammen korrekt naturligvis - så har hesten ikke nogen smerter.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 22-07-02 06:44

Hej

Nemlig Min Fjordfjums har jeg nu aligevel valgt at lade gå og hygge sig

Regnhilsner fra Nina.