Søvn
Fra : B Iversen

Dato : 19-07-02 12:48

Hej alle !

Vores søn som nu snart er 8 mnd, sover meget lidt
han er ellers altid glad og velfungerende, men det bekrymrer os han
sover så lidt
Det er meget sjældent han sover mere end 2 timer ad gangen, og den
mindste støj vækker ham.

Er der nogen der har noget erfaring med dette ??

På forhånd tak

Fra : Line Illum Mundus

Dato : 19-07-02 21:43

Hej B.
Hvordan sover din søn om natten??? Og hvor længe sover han til middag?? Med
min erfaring (2 børn på nu 3½ og 7½) ville en middagslur på 2-3 timer og en
nattesøvn fra ca. 19 til ca. 7 være passende, men børn er jo ligeså
forskellige som vi voksne. Mit trick har været klar forskel på nat og dag,
masser af stimulation (leg, sludder, hygge, deltage i voksnes aktiviteter
såvidt muligt osv.) i vågen-timerne og så et tydeligt 'godnat', både ved
middagsluren og nattesøvnen. Men - lad mig nu høre nærmere, inden jeg
begiver mig ud i alt for mange alt for upræcise gammel-kloge-åge-råd
Mange hilsner,
Line.

Fra : Claus P.

Dato : 20-07-02 20:07

B Iversen wrote:
> [...]
> mindste støj vækker ham.
>
> Er der nogen der har noget erfaring med dette ??

Hej
Du er ihvertfald ikke alene om det "problem". Vores datter på nu 15 md
sov i lang tid kun 45 min ad gangen, somme tider 1,5 t. Hun har altid
været svær at få til at sove og selv nu tager det ofte 1-2 timer om aftenen
før hun overgiver sig i 7 til 9 timer. Vi har fået mange gode råd men ingen
har hjulpet,selv svigermor gav op. Først ventede vi på at hun skulle spise
rigtig mad, så på at hun kravlede, derefter at hun kunne gå og nu håber vi
det bliver bedre når hun kommer i vuggestue.
Held og lykke

Fra : Gitte

Dato : 21-07-02 09:47

Hej

> [...]
>mindste støj vækker ham.
>
>Er der nogen der har noget erfaring med dette ??

JA, det kan du lige tro. Min søn der nu er 2½ var også sådan. De
første 2-3 uger sov han fint, kunne sove 4-5 timer ad gangen. Men så
vendte det pludseligt, og så hed det vågen fra kl. 6 om morgenen til
23 om aftenen, kun afbrudt af 2 x 20 minutters søvn! Og selvfølgelig
med opvågningerne om natten...
Det begyndte at gå bedre da han var ca. 8 måneder og startede i
dagpleje. Jeg ved ikke helt hvad der gjorde det. Måske at han i
dagplejen pludselig blev kørt mere træt (mange nye indtryk, andre børn
osv.), eller også at en dagplejemor er "bedre" til at køre en fast
rytme ind mht. middagssøvn. Ikke at søvnen ikke stadig kan give os
problemer (men det gør den vel for alle børnefamilier fra tid til
anden), men som regel står han op ved 7-tiden om morgenen, sover så
2-3 timer til middag og kommer så i seng ved 20.30-tiden. Men det kan
da ske, at middagssøvnen kun er på godt en time, at han ikke vil sove
før end kl. 23 om aftenen, eller at han vågner kl. 5.30 og er frisk og
vil op.
Vi havde også problemet med at selv den mindste støj kunne vække ham.
Jeg fik at vide af sundhedsplejersken, at nogle små børn bare sover
let, ligesom de ikke helt kan finde ud af at falde i "ordentlig" dyb
søvn. Men det er noget de lærer stille og roligt efterhånden som de
bliver ældre.
Håber du kan bruge mine erfaringer til lidt.

MVH
Gitte

Fra : Dyl

Dato : 19-09-02 21:56

Vores datter på 4 måneder sover maks 12 timer på et døgn, og højst (!!) 2 -
3 timer ad gangen.

Så'en har det været lige siden day one, og forklaringen fra
sundhedsplejersken er: "Det er bare et letsovende barn, det er der ikke
noget at gøre ved".

Hun sover i sengen sammen med os, og vågner som regel bare jeg vender mig.

Du kan nok ikke bruge det til så meget, andet end du nu ved det ikke er
unormalt. - Men I leder sikkert efter en "løsning" lige som os

Hilsen De Meget Trætte Forældre......zz

<snip>

</snip>

Fra : Birdy

Dato : 19-09-02 22:14

Måske skulle begge børn have lov til at sove helt selv og i eget værelse
hvis de sover så let. Ellers er I selvforskyldt i at barnet får så lidt søvn
og tænk lidt på hvad det gør ved jer! Hvad mon det så gør ved jeres barn.

Og så må I ikke misforstå...jeg er ikke fortaler for at børn generelt skal
sove selv og sårn, men disse letsovende børn har det altså bedst med at sove
alene og i eget rum.

Birdy

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-09-02 22:34

Birdy wrote:
> [...]
>
> Og så må I ikke misforstå...jeg er ikke fortaler for at børn generelt
> skal sove selv og sårn, men disse letsovende børn har det altså bedst

På længere sigt bliver det et stort problem hvis ikke børnene lærer at
sove i egne senge og i egne værelser.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Tine Andersen

Dato : 20-09-02 16:06

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> På længere sigt bliver det et stort problem hvis ikke børnene lærer at
> sove i egne senge og i egne værelser.
Hvor langt sigt? Jeg har aldrig hørt om nogen børn, der blev i smørhullet
til konfirmationsalderen.

Børnene tilbage til de store senge!

Med venlig hilsen
Tine

Mor til Karen 10 år (sov lejlighedsvis i stor seng til ca. 5 år) og Niels 5
år (kigger stadig ind en gang imellem kl 2-8)

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-09-02 16:29

Tine Andersen wrote:
> "Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor langt sigt? Jeg har aldrig hørt om nogen børn, der blev i
> smørhullet til konfirmationsalderen.

Måske knap nok, men hvis I gerne fortsat vil have jeres eget sexualliv,
næppe længere end til barnet er 2 år, og så har de endda nået at få
dårlige vaner.

> Børnene tilbage til de store senge!

Helt sikkert:

Da Sanne blev tre, fik hun en vandseng i fødselsdagsgave. Den hoppede
Gitte som da var 1 år og 3 måneder, også over i. Efter lidt snak blev vi
enige om at vandsengen var stor nok til dem begge, og det var den de
næste 6-7 år.

Efter den dag sov de kun i vores seng når de var syge og meget pivede -
dvs. så byttede vi så en af os som i ungernes seng. Det var bestemt
ingen fornøjelse at sove sammen med den der var syg!

Sanne fylder snart 18, og vi har snakket om at hendes vandseng trænger
til en afløser ...

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-09-02 17:16

Tine Andersen wrote:

> Hvor langt sigt? Jeg har aldrig hørt om nogen børn, der blev i smørhullet
> til konfirmationsalderen.

Nej, men det har jeg. Min kusine sov imellem sine forældre til hun var
13 år. Så blev det så pinligt at indrømme overfor veninderne, at hun sov
hos far og mor at, hun holdt op af sig selv.

> Børnene tilbage til de store senge!

Blødsødent pladder.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen
Hvis sønner har sovet i eget værelse, siden de holdt op med at blive
ammet i 5-6-månedersalderen.

Fra : Tine Andersen

Dato : 20-09-02 19:49

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Med venlig hilsen
> Marianne Feddersen
> Hvis sønner har sovet i eget værelse, siden de holdt op med at blive
Måske forskellen ligger der. Jeg ammer til de er fyldt 2 - år.

Tine

Fra : Pia

Dato : 20-09-02 14:32

Hejsa

Jeg gjorde det helt omvendte med min (nu 14 maaneder gamle) soen. Helt fra
start af laa han i sin lift i stuen og sov om dagen og aftenen...derved
vaennede han sig til stoej af forskellig slags. Han sov paa eget vaerelse
da han var omkring 4-5 maaneder gammel, men da han sov hos os laa han altid
i sin lift ved siden af sengen snarere end i sengen.

Han sover nu trygt gennem de fleste almindelige "huslige" lyde (altsaa paa
naer stoevsuger og den slags), ogsaa telefon og doerklokke.

Hilsen

Pia

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-02 15:32

Hej

Jeg kan kun tilslutte mig hvad De andre siger: Ind og sov i sin egen seng på
eget værelse.
Vores dreng sov i egen seng på eget værelse, da han blev 3 mdr og hold da
helt ferie vi fik ALLE sovet og alting blev en smule lettere. Det skal lige
siges at Jakob´s værelse ligge lige over for soveværelset, så jeg havde
ingen betænkeligheder ved det.

Hilsen Jakob´s mor

Fra : jensen

Dato : 21-09-02 14:42

> [...]
>
> Du kan nok ikke bruge det til så meget, andet end du nu ved det ikke er
> unormalt. - Men I leder sikkert efter en "løsning" lige som os

sådan er det , vors pige på 3md sover heller ikke ret meget , max 9 timer på
et døgn .

Hilsen De Meget Trætte Forældre ? , vi har 4 børn og jeg jobber nat 12
timers , så ja træt er man , men det er der ikke tid til

jensen