[OSS] Værktøj til check af opsætningen af ~
Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 18-07-02 21:31

Der er ofte indlæg om personlige firewalls, hvor spørgerne henvises til
at læse OSSen og at de bør opsætte deres maskine på en måde som gør at
de ikke har behov for en firewall.

Ofte får folk ikke specifikke råd med på vejen.

The Center for Internet Security har frigivet et værktøj til Cisco IOS routere, Solaris, Linux, HP-UX og nu også NT og W2K, som kan
"måle" og anbefale en mindre usikker opsætning.

Værktøjer er ved at blive udviklet til:

Check Point FW-1/VPN-1 Level-2 (coming soon)
Apache Web Server Level-2 (coming soon)
Windows IIS5 Web Server Level-2 (coming soon)
AIX Level-1 (coming soon)

Da jeg kørte værktøjet på Win XP Pro, påstod det at der var ved at
blive udviklet en udgave som passer dertil (jeg har ikke lige en W2K-
maskine ved hånden til at prøve programmet på).

Måske var det en ide at linke fra OSSen direkte til de pågældende
værktøjer?

Jeg kender desværre ikke nok til de enkelte produkter, til at jeg er
i stand til at vurdere om anbefalingerne værktøjet kommer med er gode
nok, forhåbentlig er andre i gruppen det.

Værktøjet er lidt rodet opbygget, så det kræver helt sikkert RTFM at få
noget ud af det, det synes jeg dog ikke skal afholde folk fra at anbe-
fale det.

Fra : Alex Holst

Dato : 19-07-02 14:36

Peder Vendelbo Mikkelsen <pedervm@myrealbox.com> wrote:
> The Center for Internet Security har frigivet et værktøj til Cisco IOS
> routere, Solaris, Linux, HP-UX og nu også NT og W2K, som kan "måle" og
> anbefale en mindre usikker opsætning.

Tak for linket. Jeg klemmer det ind.

I OSS'en, altsaa.

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 21-07-02 13:00

"Peder Vendelbo Mikkelsen" anbefalede et kig på:
> The Center for Internet Security har frigivet et værktøj til Cisco IOS
routere, Solaris, Linux, HP-UX og nu også NT og W2K, som kan
> "måle" og anbefale en mindre usikker opsætning.

Center for Internet Security er kendt for ret høj kvalitet.

Kunne det måske være en idé med en "værktøjskasse" som en del af OSS'en?

Der kunne være henvisninger til praktiske "tools" à la det her:
http://csirt.dk/artikel.php?id=39755

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)

Fra : Martin Schultz

Dato : 22-07-02 09:35

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> writes:

> The Center for Internet Security har frigivet et værktøj til Cisco IOS routere, Solaris, Linux, HP-UX og nu også NT og W2K, som kan
> "måle" og anbefale en mindre usikker opsætning.
Desværre kun RedHat og Mandrake Linux.

Martin