Netværksproblemer mellem 2 computere.
Fra : Elin

Dato : 18-07-02 15:05

Hej,

Jeg søger hjælp,da jeg netop er blevet ejer af en computer med Windows
XP. Jeg har i forvejen en anden computer med Windows 98SE.

Begge computere er tilsluttet internettet via en router.

Jeg har forsøgt at oprette et netværk med de 2 maskiner ved at køre
guiden netværksinstallation, og blev undervejs udstyret med en
diskette fra XPen, som jeg brugte i 98SEen.

Imidlertid kan maskinerne ikke se hinanden. Eksempelvis får jeg
følgende fejlmeddelelse på XPen: "Windows 98Se er ikke tilgængelig. Du
har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne
netværksressourse.Kontakt serverens administrator for at finde ud af,
om du har adgangstilladelse.
Netværksstien blev ikke fundet".

Det er nøjagtig det samme, der gør sig gældende, når jeg skal den
modsatte retning.

Er der nogen der kan forklare mig punkt for punkt, hvad jeg skal gøre,
eller om jeg gør noget helt forkert. Jeg har brug for en guide til det
her)

Mange hilsner

Elin.

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 18-07-02 17:06

som den siger er det et rettigheds problem.
guest konto er nok disabled, eller den bruger der er logget på win98se er
ikke oprettet på xp
gør en af delene...

HTH
Martin

Fra : Peter Jensen

Dato : 18-07-02 17:10

> [...]
>
> Er der nogen der kan forklare mig punkt for punkt, hvad jeg skal gøre,
> eller om jeg gør noget helt forkert. Jeg har brug for en guide til det

Benyt evt et ftp program - eller vent på at en forklarer dig hvordan du får
det til at dutte i xp.
Jeg husker det ikke.

Mvh.:
Peter Jensen

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 25-07-02 22:57

Hej Elin.

Prøv at oprette en identisk bruger konto på begge maskiner (samme
brugernavn/password) og husk nu at de skal være i samme arbejdsgruppe. Hvis
du ikke allerede har oprettet 'shares' på begge PC'er så gør det - langt
nemmere at fejlfinde så.

Fra : Morten Christiansen

Dato : 28-07-02 17:18

Det kunne være fil-systemet Win 98 kører med FAT 32, og som standard kører
Win XP med NTFS. De 2 fil-systemer kan ikke se hinanden. En anden grund
kunne være at den indbyggede firewall i XP er aktiveret, deaktiver den da
den ikke er 5 potter pis værd alligevel

Morten Christiansen
Husk:
Kompetence koster penge - Inkompetence koster MANGE penge

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 28-07-02 17:22

"Morten Christiansen" <mskc@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Morten Christiansen
> Husk:
> Kompetence koster penge - Inkompetence koster MANGE penge

Så har du vist lige brugt mange penge.

FAT32 og NTFS har ingen problemer med at se hindnanden over netværk - der
kan dog være problemer med rettigheder - men det er et helt andet kapitel.

--
Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Morten Christiansen

Dato : 28-07-02 17:25

Det er korrekt. Men hvorfor gøre det sværere end det er. Så skal man jo til
at oprette administratorer, brugere og tildele rettigheder, det kan da ikke
betale sig for 2 computere

Morten Christiansen

Fra : Henrik Thomsen

Dato : 28-07-02 17:58

>Det er korrekt. Men hvorfor gøre det sværere end det er. Så skal man jo til
>at oprette administratorer, brugere og tildele rettigheder, det kan da ikke
>betale sig for 2 computere

Du har misforstået det der med filsystemerne. Det er rigtigt at fat og
fat32 ikke kan se NTFS, når disse filsystemer er anvendt på harddiske
på samme maskine. Det har imidlertid ingen som helst betydning, når
man taler netværk.

Når man ikke kan se hinanden over netværk kan årsagen ikke være
filsystemet, men kan være mange andre ting.

Henrik

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 31-07-02 18:22

Et par ting:

Du har oprettet shares og tilladt fildeling på de to maskiner, så kan
de se sig selv i Andre Computere ?

Kan de gå på internet ?

Med venlig hilsen

Carsten Nielsen