IE: Tekstombrydning i div
Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 18-07-02 14:35

Jeg har en div med to typer tekst: overskrift og brødtekst.

I IE6 har jeg et problem: Når brødteksten indeholder formattering med italic
dér, hvor en linie knækkes i ombrydningen, gøres div'en lidt længere og
dermed bliver overskriften så at sige for kort, fordi den baggrund skulle
fulde hele div'en.

Se: http://www.paedhandle.dk/testdiv.html

Kan der gøres noget ved dette lille problem?

Da det er til intranet behøver det kun at virke i IE5.5+. (I Opera 6 og
Netscape 6.2 virker det fint. IE har heller ikke problemer med fed og
understreget, så det er en italic-specifik ting.)

På forhånd tak, Kim
--
· www.kensho.dk · psykologi og spiritualitet ·

Fra : Hintzmann

Dato : 19-07-02 07:53

Giv class'en blok width:auto;

Et råd istedet for at have en class til brødtekst og en til overskrift, så
benyt de indbyggede HTML-tags. De er der til det samme.

Hvis du benytter de eksisterende html tags giver det en logisk dokument
struktur. Søgemaskiner kan bedre vægte din side.
Browsere som ikke forstår CSS har stadig en mulighed for at formatere siden i
dens default layout. Og så spare det plads.

<h1>Overskrift</h1>
deserunt mollit anim id est laborum Et harumd dereud facilis est er expedit
distinct. Nam liber te conscient to factor tum poen legum odioque civiuda et
tam.</p>

I din CSS skriver du så
blok {bla bla}
blok h1 {bla bla}
blok p {bla bla}
blok em {bla bla}
blok strong {bla bla}

Hintzmann

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 19-07-02 11:33

> Giv class'en blok width:auto;

Det virker fint! - men desværre kun til div'en havnede i en real-life
situation som element i en tabel... - suk!

> [...]

siden i
> dens default layout. Og så spare det plads.

Det vil jeg almindeligvis give dig ret i, men dels bruger jeg allerede de
fleste tags, dels er klasserne nødvendige, fordi jeg har mange typer
indhold, der skal kunne formateres individuelt. Og da det er et asp.net
baseret intranet uden direkte links er søgemaskiner ingen bekymring... - men
det kunne du jo ikke lige vide

> I din CSS skriver du så
> blok {bla bla}
> blok h1 {bla bla}
> blok p {bla bla}
> blok em {bla bla}
> blok strong {bla bla}

??? Den syntax har jeg aldrig set før?! Og den virker heller ikke umiddelbar
her! Har du et konkret eksempel eller en reference til fx W3C?

Kim

Fra : Hintzmann

Dato : 19-07-02 14:32

> Det virker fint! - men desværre kun til div'en havnede i en real-life
> situation som element i en tabel... - suk!

Ja, jeg har ikke testet det i en tabel, da jeg generelt er imod at man bruger
tabeller til positionering.

> dels er klasserne nødvendige, fordi jeg har mange typer
> indhold, der skal kunne formateres individuelt.

Netop derfor er det også smart at style elementer til et parentelement
(class/ID)

> ??? Den syntax har jeg aldrig set før?! Og den virker heller ikke umiddelbar
> her! Har du et konkret eksempel eller en reference til fx W3C?

Ja det er anden gang i dag at jeg har oplevet at et punktum før en class er
blevet slettet her i nyhedsgruppen. Der skulle have stået noget ala -> .blok
p {bla bla}

Jeg har lavet et eksempel til dig her:
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/testcenter/css/divitalic/index.html

og det virker både med og uden tables.

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 20-07-02 11:39

> Ja, jeg har ikke testet det i en tabel, da jeg generelt er imod at man
bruger
> tabeller til positionering.

Egentlig også jeg, men det giver nogle muligheder og gør nogle ting nemmere.
Som fx i dette tilfælde, hvor jeg har et dynamisk setup med tre spalter,
hvoraf jeg kan vælge kun at fylde indhold i de to og indholdet alligevel
altid passer til viduets bredde.

> [...]
er
> blevet slettet her i nyhedsgruppen. Der skulle have stået noget ala ->

Ah, nu ser jeg lyset - og det er der perspektiver i!

> Jeg har lavet et eksempel til dig her:
> og det virker både med og uden tables.

Mange tak for det - nu kan jeg pynte lidt på både layout og CSS.

Dog er der lige en detajle - ikke væsentlig, men alligvel: De to blokke
bliver ikke altid lige brede, som om de vel teoretisk set burde?

Kim

Fra : Hintzmann

Dato : 22-07-02 07:34

> Dog er der lige en detajle - ikke væsentlig, men alligvel: De to blokke
> bliver ikke altid lige brede, som om de vel teoretisk set burde?

Ja, men jeg har sjusket og sat en margin på 10px på den nestede .blok.
Istedet skulle jeg have sat margin til 0px og sat i din sidste <td> en vidte på
10px.

Jeg har lavet et eksempel på hvordan den skulle have været:
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/testcenter/css/divitalic/index2.html

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 22-07-02 08:01

> Ja, men jeg har sjusket og sat en margin på 10px på den nestede .blok.
> Istedet skulle jeg have sat margin til 0px og sat i din sidste <td> en
vidte på
> 10px.

Jeg kan nu stadig ikke få dem til at blive samme bredde (når de har
forskelligt tekstindhold), men problemet er minimalt og vel næppe værd at
bruge mere tid på.

Tak for din vedholdenhed og fidusen med at style til parentelementer!

Kim