sortering af array
Fra : Peter

Dato : 18-07-02 13:33

Hej

Jeg har et array
(a,b,a,c,b,c,a)
Jeg vil gerne sortere det så det bliver
(a,a,a,b,b,c,c)

Hvad gør en klog mand ?

--
Venlig hilsen
Peter Heinzl
www.cgi-shop.dk - www.123-game.com - www.123-poll.com

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 18-07-02 14:55

> Jeg har et array
> (a,b,a,c,b,c,a)
> Jeg vil gerne sortere det så det bliver
> (a,a,a,b,b,c,c)

En mulighed kunne være at bytte parvist på den måde, at man løber arrayet
igennem og hvis Array(plads)>Array(plads+n) bytter man indholdet af de to.
Det gøres i et gennemløb sådan at Array(0) først tjekkes op mod de øvrige,
dernæst Array(1) og så fremdeles. Når man har byttet kan man hoppe en plads
frem.

For dit eksempel giver det følgende udvikling:

aaaaa
baaaa
abaaa
cccba
bcbcb
ccccc
aabbc

Sig til, hvis du ikke lige kan gennemskue det, så laver jeg et kodeeksempel.

I asp.net er det btw meget let, iden array har knyttet metoder som Sort og
Reverse til sig, så man let kan ordne et array.

Kim
--
· www.kensho.dk · psykologi og spiritualitet ·

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 18-07-02 15:14

> Sig til, hvis du ikke lige kan gennemskue det, så laver jeg et
kodeeksempel.

Hmm, jeg blev lige bidt af opgaven, så her er et løsningsforslag:

Dim MyArray() As String = {"a","b","a","c","b","c","a"}
Dim Temp As String
Dim i As Integer
Dim j As Integer
For i = 0 To UBound(MyArray)-1
For j = 1 To UBound(MyArray)-i
If MyArray(i) > MyArray(i+j) Then
Temp = MyArray(i)
MyArray(i) = MyArray(i+j)
MyArray(i+j) = Temp
Exit For
End If
Next
Next

Kim

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 18-07-02 15:20

Og hvis det skal virke altid, så slet lige linien:

> Exit For

Kim

Fra : Jakob Andersen

Dato : 18-07-02 17:16

"Peter" <peter@cgi-shop.dk> wrote in message
> Jeg har et array
> (a,b,a,c,b,c,a)
> Jeg vil gerne sortere det så det bliver
> (a,a,a,b,b,c,c)
> Hvad gør en klog mand ?

En klog mand kigger her:
<http://activedeveloper.dk/julekalender/julegaver/bubble.asp>

--
Jakob Andersen

Fra : Tobias Hinnerup

Dato : 20-07-02 08:01

"Peter" <peter@cgi-shop.dk> wrote in message
> [...]

Der er bunkvis af sorteringsalgoritmer ude på www'et:
http://www.hinnerup.net/2002/experiments/quicksort/

/Tobias