netværks ip
Fra : zakria

Dato : 18-07-02 12:35

hej igen

er der nogen der kan fortælle hvordan jeg skifter ip på mit netværkskort i
red hat ?

på forhånd tak

Fra : Bo Simonsen

Dato : 18-07-02 13:09

In article <ah695c$6o0$1@sunsite.dk>, zakria wrote:

> er der nogen der kan fortælle hvordan jeg skifter ip på mit netværkskort i
> red hat ?

Kør setup og vælg 'network configuration'.

Med venlig hilsen
Bo Simonsen

http://fido.geekworld.dk

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 18-07-02 13:11

"zakria" <zakria@zakria.dk> wrote in message news:ah695c$6o0$1@sunsite.dk...
> er der nogen der kan fortælle hvordan jeg skifter ip på mit netværkskort i
> red hat ?

Nu er jeg ingen linux guru, men mon ikke ifconfig også virker der?
"man ifconfig"

mvh
db

Fra : Martin Andersen

Dato : 18-07-02 13:18

Daniel Blankensteiner wrote:

> "zakria" <zakria@zakria.dk> wrote in message
>
> Nu er jeg ingen linux guru, men mon ikke ifconfig også virker der?
> [...]

Spørgsmålet er om de ændringer man laver med ifconfig også er
der når man rebooter.

Martin.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 18-07-02 13:34

"Martin Andersen" <andmar@adslhome.dk> wrote in message

> Spørgsmålet er om de ændringer man laver med ifconfig også er
> der når man rebooter.

Det er de ikke, så man skal skrive dem i opstartsfilerne.

mvh
db

Fra : Lasse Jensen

Dato : 18-07-02 14:07

Daniel Blankensteiner wrote:

> "Martin Andersen" <andmar@adslhome.dk> wrote in message
> netværkskort

> Det er de ikke, så man skal skrive dem i opstartsfilerne.

Det ligger altsammen inde i /etc/sysconfig, men det er nu nemmere at bruge
'netconfig'.

--
Lasse Jensen [rdx at worldonline dot dk]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Steen Suder

Dato : 18-07-02 14:11

Daniel Blankensteiner wrote:
> "Martin Andersen" <andmar@adslhome.dk> wrote in message

<KLIP>

> Det er de ikke, så man skal skrive dem i opstartsfilerne.

Det er noget i retning af /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Martin Andersen

Dato : 18-07-02 14:35

Steen Suder wrote:

> <KLIP>

> Det er noget i retning af /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0.

Hvis jeg laver en grep på min ip (redhat 7.2) så kommer der 3 filer frem:

grep -r 192.168.1.9 /etc
/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0:IPADDR=192.168.1.9
/etc/sysconfig/networking/devices/ifcfg-eth0:IPADDR=192.168.1.9
/etc/sysconfig/networking/profiles/default/ifcfg-eth0:IPADDR=192.168.1.9

Skal man virkelig ændre ip 3 steder ?

Martin.

Fra : zakria

Dato : 18-07-02 14:25

tak til jer alle, jeg prøver lige alle tingene igennem

(havde ikke forventet alle de svar WOW)

Tak igen.
v.h
zakria