Kan dette overhovedet lade sig gøre?
Fra : Kasper Byrdal Nielse~

Dato : 14-02-01 16:57

Hej i kloge hoveder! :)

Jeg har gået og funderet over om det kan lade sig gøre at kalde en procedure
eller function uden at kende navnet på den på forhånd...

Lad os nu f.eks. sige at jeg har 2 procedures (test1 og test2), Brugeren
indtaster "test1" i et felt på en form.
Det er nu meningen at en 3. procedure analyserer det indtastede og alt
afhængig af om der er indtastet "test1" eller "test2" køres den dertil
hørende procedure.

Det kunne jo nemt lade sige gøre med en if/else eller en case....men lad os
nu forestille os at vi har 50 forskellige procedures, så er det ikke længere
bare sådan lige...

Kan det ikke lade sig gøre at kalde denne procedure direkte??

Jeg håber at jeg har gjort mig forståelig, ellers så må jeg jo lige uddybe
lidt mere :)

Jeg vil gerne have en cc. til min email, på forhånd tak!
- Kasper Byrdal

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 14-02-01 19:39

Du skal nok læse lidt om struktureret programmering !!
Der har du 7 strukturere :
- alm. sekvens
- If
- If else
- For
- while
- repeat
- case

De kan blandes ind i hinanden, men må ikke overlabbe hinanden.

Så den løsning du foreslå (sådan som jeg ser det), ville være ustruktureret,
fordi du sikkert vil komme til at bruge en GoTo statement, og den er
indbegrebet af ustruktureret programmering.

Men der er nok andre med et godt svar, eller en anden mening

--
Hilsen AHJ

Anders Holm Jensen

Fra : Thomas P

Dato : 15-02-01 15:07

> Så den løsning du foreslå (sådan som jeg ser det), ville være
ustruktureret,
> fordi du sikkert vil komme til at bruge en GoTo statement, og den er
> indbegrebet af ustruktureret programmering.

Weeehoo GoTo og Label bør ikke komme med i Delphi 6 - hvis der er flere
med denne mening, så er I bare seje :) Anyways, så tror jeg altså godt det
kan gøres uden at komme ind på ustrukturens markedsplads ;)

--
- Thomas [blomme@post.com] [http://www.FlowCode.f2s.com]

Fra : Carsten

Dato : 15-02-01 15:08

Hvis du nu lagde test1 og test2 ned i et DLL, så var det hele meget nemmere.
Så kan du nemlig lave getProcAddress("<hvad brugeren indtastede>") og så
kalde denne procedure. Programmet skal så blot kende antallet af parametre
og deres typer selv.

Alternativt kan du skifte til Java og så bruge reflection

Carsten

Fra : Thomas P

Dato : 15-02-01 15:14

> Alternativt kan du skifte til Java og så bruge reflection

Well... så kunne han jo ikke spørge denne geniale newsgroup om hjælp mere -
så hellere blive

--
- Thomas [blomme@post.com] [http://www.FlowCode.f2s.com]

Fra : Claus Christiansen

Dato : 15-02-01 16:53

"Thomas P" <blomme@post.com> wrote in message

> Well... så kunne han jo ikke spørge denne geniale newsgroup om hjælp
mere -
> så hellere blive

Mere enig kan man da ikke være.... :) og så burde GOTO været fjernet
allerede med D1!!

Claus
--
Claus Christiansen, TeamD member <cch@unipeople.dk>

Pythia: http://www.pythia.dk
Personal: http://www.bigfoot.com/~kruc
============================================-------------------------
"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
A. Einstein

Fra : Claus Christiansen

Dato : 15-02-01 17:27

"Claus Christiansen" <cch@unipeople.dk> wrote in message

> "Thomas P" <blomme@post.com> wrote in message

> mere -
>
> Mere enig kan man da ikke være.... :) og så burde GOTO været fjernet
> allerede med D1!!

og derudover

* I can use LoadLibrary()/GetProcAddress() to call a function in a .DLL.
* Is there a similar way that I can call a function in the current
* application based on a string variable that contains the function name?
*
** Yes, if you export the function (just like a DLL) and have an exports
** clause in the dpr, then you can use GetProcAddres as normal (no need to
** load library - it is loaded), the Handle is that returned by
** GetCurrentTask, NOT application.handle.
**
** e.g.
**
** @Routine=GetProcAddress(GetCurrentTask,'MyRoutine');

eller (et eks. der ikke er helt pænt, men det skulle vist kunne vise
teknikken) - variablen m, skal selvfølgelig lige sættes til en instans af
TMethods

type
TForm1 = class(TForm)
Edit1: TEdit;
Button1: TButton;
ListBox1: TListBox;
procedure Button1Click(Sender: TObject);
end;

TMethod = procedure;
TMethods = class
published
procedure A;
procedure B;
end;

var
m: TMethods;

var
method: TMethod; { or whatever the method 'type' is }
begin
method := m.MethodAddress(edit1.text);

{ execute method by casting it to the appropriate method type }
TMethod(method);
end;

procedure TMethods.A;
begin
Form1.listbox1.items.add('A');
end;

procedure TMethods.B;
begin
Form1.listbox1.items.add('B');
end;

Claus

Fra : Niels (niLLer)

Dato : 15-02-01 17:47

Just as I expected, Carsten came up with this:

> [...]
>kalde denne procedure. Programmet skal så blot kende antallet af parametre

Man kan da også bruge GetProcAddress() på sit eget program! Hvad skulle
der være i vejen for det?

Niels (aka. niLLer)
--
e-mail: nmartin at iname dot com ICQ UIN: 50187323
http://www.niller.f2s.com/ - niLLer's pages (My programs, in English)

Fra : Kasper Byrdal Nielse~

Dato : 16-02-01 10:41

Jeg takker for de mange gode (og kloge) råd....nu kan jeg vist komme videre!

M.v.h.
-Kasper

Fra : Christian Iversen

Dato : 18-02-01 01:03

> Man kan da også bruge GetProcAddress() på sit eget program! Hvad skulle
> der være i vejen for det?

Vist ikke noget! :)

Og hvis man bliver træt af det, kan man lave en Class der indeholder
samtlige methods man skal kalle.

Så kan man bruge TObject.MethodAddress(<methodname>);

Den skulle også kunne bruges

M.V.H, Christian "Flawless" Iversen

Fra : Thomas Schulz

Dato : 16-02-01 16:33

> Hvis du nu lagde test1 og test2 ned i et DLL, så var det hele meget
nemmere.
> Så kan du nemlig lave getProcAddress("<hvad brugeren indtastede>") og så

Du kan også eksportere procedures i en normal exe (ikke Com) fil har jeg set
(jeg tror dog ikke de kan kaldes udefra) engang.

Thomas

Fra : Thomas Schulz

Dato : 16-02-01 16:32

> Kan det ikke lade sig gøre at kalde denne procedure direkte??

1) Du kan vælge at eksportere alle procedures (normaltvis kun brugt ved
dlls), så er der vist en funktion, kan ikke huske navnet, der kan returnere
addressen på dem.
2) Muligvis/nok igennem RTTI (det vil så være metoder i stedet for) - kig i
typinfo.pas (og søg så på emnet RTTI på Delphi3000.com).

mvh.
Thomas Schulz