Shell kommando alias'er
Fra : Ghashûl

Dato : 14-02-01 16:53

Hej!

Jeg kan huske fra en tidligere gang jeg rodede med Red Hat 5.2 (eller
var det 6.0, kan jeg ikke lige huske) men der kunne man i alt fald
redigere i en fil og så tilføje sine egne alias til kommandoer.

F.eks. kunne jeg godt tænke mig at mappe cd.. til cd .. og få andre
DOS kommandoer til at virke (f.eks. md istedet for mkdir)

Hvilken fil er det præcist jeg skal rette i?
TIA

--
Regards Sir Ghashûl, Knight of The alt.Roundtable <><
ICQ: 7223629 | E-mail: stefan@bruhn.to | URL: http://www.ghashul.dk

"You see that I can play a pretty convincing role
So I don't need You, I don't think I need You
But You see through my forever lies
And You are not believing"
Jars of Clay, Sinking

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 14-02-01 17:09

In <pbal8t0sg5a2uqqb6bpj8tr7215d8ds4um@ghashul.dk> Ghashûl <ghashul@ghashul.dk> writes:

> [...]

>DOS kommandoer til at virke (f.eks. md istedet for mkdir)

>Hvilken fil er det præcist jeg skal rette i?

I din ~/.bash_profile

echo 'alias cd..="cd .."' >> ~/.bash_profile

Mvh
Martin

Fra : Ghashûl

Dato : 14-02-01 17:13

On Wed, 14 Feb 2001 16:09:21 +0000 (UTC), tusk@daimi.au.dk (Martin
Moller Pedersen) wrote:

>I din ~/.bash_profile
>
>echo 'alias cd..="cd .."' >> ~/.bash_profile
>
>Mvh
>Martin

Det gik stærkt ;)
Tusind tak for svaret!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-02-01 22:11

Ghashûl <ghashul@ghashul.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:tjbl8t0n907g05d7nl79v0adntfmd7rfg7@ghashul.dk...

<ghashul@ghashul.dk> writes:
[klip]
> [...]
Og hvis det skal gælde for alle brugere er det '/etc/bashrc' man skal rette
i.

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Mickey

Dato : 15-02-01 00:33

"Jes Vestervang" <jesvj@mailme.dk.SPAMKILLER> skrev i en meddelelse

> [...]
> <ghashul@ghashul.dk> writes:
> [klip]

> Og hvis det skal gælde for alle brugere er det '/etc/bashrc' man

hmmm, hvad hedder den fil på en Suse installation ?

Fra : Morten Bakkedal

Dato : 15-02-01 00:38

"Ghashûl" skrev:

> [...]
>
> F.eks. kunne jeg godt tænke mig at mappe cd.. til cd .. og få andre
> DOS kommandoer til at virke (f.eks. md istedet for mkdir)

De andre har givet dig svaret, så her blot en kommentar. Aliaser kan være en
god ting, men til ovenstående ville jeg mene, at det rigtige er at lære
Linux-kommandoerne ordentligt fra starten. Linux er ikke DOS, så hvorfor
hænge sig i gamle DOS-kommandoer.

Desuden undgår du også at skulle starte med at definere en hen masse
aliaser, hver gang du skal bruge en ny Linux-computer.

Når det er sagt, så har enhver selvfølgelig lov at definere de aliaser, man
finder nødvendige.

--
Morten Bakkedal
http://www.bakkeland.dk/

Fra : Morten Lehrmann

Dato : 15-02-01 07:30

"Morten Bakkedal" <spamfilter@bakkeland.dk> writes:

> [...]
> god ting, men til ovenstående ville jeg mene, at det rigtige er at lære
> Linux-kommandoerne ordentligt fra starten. Linux er ikke DOS, så hvorfor

Et af de gode argumenter for alligevel at definere aliaser er at man samme dag bruger måske en UNIX, en Linux, en DOS og lidt VMS. Så er det altså rart at nogle af de almindelige kommandoer går igen.

Længe hele diversiteten, men i dagligt arbejde er det altså en hindring - specielt, når det skal gå hurtigt

Mvh
Morten

-----------
% echo echo
echo
%

Fra : frank damgaard

Dato : 15-02-01 07:36

Ghashûl <ghashul@ghashul.dk> wrote:

> [...]

> DOS kommandoer til at virke (f.eks. md istedet for mkdir)

> Hvilken fil er det præcist jeg skal rette i?

Der er flere, men til bash vil ~/.bashrc nok være en mulighed.

Se også http://www.sslug.dk/artikler/begyndertips.html
og evt. http://www.sslug.dk/foredrag/shell/
(og der er en del i linuxbøgerne : http://www.sslug.dk/linuxbog )
--