Skærme
Fijala 3554
irriterende småflimmer Sony HMD-A230
Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 17-07-02 08:56

På ovenstående skærm opstår undertiden nogle mærkelige flimmerstreger.

Jeg ser dem mest hvis jeg her en neutral baggrund, fx. Photoshops grå
baggrund. Typisk ser jeg dem om aftenen, men må indrømme jeg ikke har kigget
så godt efter i løbet af dagen.
Eftersom jeg kører med et multimonitor system har jeg siddet og skiftet
frekvenser på skærmene, men selv om jeg slukker den anden skærm, kan det
stadig opstå. Altså har jeg udelukket det.
Først troede jeg at jeg skulle afmagnetisere skærmen (degauss) men det hjalp
kun få sekunder. Heller ikke skærmens moire-indstilling ændrer noget ved
problemet. Men jeg fandt ud af at når det opstår, kan jeg forsigtigt banke
på siden af skærmen, så ændrer det sig, eller i bedste fald forsvinder. Og
nu taler vi vel at mærke ikke om at tæske løs på skærmen, bare en let
trommen med fingrene giver reaktion med det samme, også selvom der ikke er
flimmer. På min anden skærm (Videoseven S70 skodskærm) er der ingen reaktion
overhovedet ved samme behandling.

Min tanke er at hvis der var et aller andet omkring skærmen der giver en
form for interferens, så burde det da ikke forsvinde fra skærmen bare ved en
let trommen... Det må sgu da være skærmen selv, ikke?? Nogle gode forslag,
opfører den sig bare sådan fordi det er en aparture grid-skærm (eller hvad
det hedder...) eller er min skærm ved at være i stykker??

Med venlig hilsen
Tim Lerche Sørensen
www.35mmfilm.dk

Fra : Madsen

Dato : 17-07-02 13:59

Tim Lerche Sørensen skrev:

> [...]
> selv, ikke?? Nogle gode forslag, opfører den sig bare sådan fordi
> det er en aparture grid-skærm (eller hvad det hedder...) eller er

Sjovt du nævner det for jeg oplever i perioder det samme på min Sony
FW-900 (også en gittermaskeskærm eller Trinitron, som Sony kalder det).
Det startede i julen sidste år hvor den gik helt grassat i en periode.
I julen var det dog ikke det her underlige zig-zag-mønster som jeg
nogle gange oplever nu. Dengang kom der nogle streger på tværs af
skærmen i et brøkdel af et sekund og pludselig gav hele skærmbilledet
et ordentligt hop, hvorefter skærmen opførte sig normalt. Det skete
kun når den var kold, altså indenfor den første times tid efter den
var blevet tændt.
Det var ikke noget den havde gjort før, så jeg overvejede at få den
repareret, men lige efter jul forsvandt problemet sporløst, og jeg
har ikke set disse streger siden og ej heller det hoppende billede,
(lige bortset fra min oplevelse med en blæser der gik i skærmen, men
det er en anden historie).

I stedet får jeg nogle gange det zig-zag-mønster som du nævner.
Det ligner noget interferens som omgående forsvinder hvis man lige
giver skærmen et lille slag med en finger et eller andet sted på
skærmen. Hvor er lige meget her. Bare at den lige får det lille
slag, så er alt som det skal være igen. Dette opstår også for det
meste kun indenfor den første time efter skærmen er blevet tændt
og er kun synligt på helt hvide eller meget lysegrå baggrunde.

Desværre kan jeg ikke selv finde linket igen, selvom jeg har søgt i
meget lang tid efterhånden. Jeg ramlede nemlig på et tidspunkt på
et link vedr. Apple-skærme som åbenbart kan have det samme problem.
Her var forslaget også at give skærmen et lille slag. Ikke med en
baseballkølle eller noget i den stil, men blot et lille slag med en
enkelt finger eller to, som skærmen jo ikke tager skade af. Det var
det link der gav mig ideen til, at det måske også kunne hjælpe når
min skærm opførte sig sådan, og ganske rigtigt.

Har du overvejet at få den repareret, eller du har måske ikke
garanti på den mere? Det kunne jo være spændende hvad Sony siger
til den fejl. Jeg gider ikke at slæbe en 60-70 kilos tung skærm til
rep. og så risikere at fejlen ikke opstår i den periode hvor den står
på værkstedet, for det gør det garanteret ikke. Det er meget sjældent
at jeg oplever det og når jeg nu ved hvordan jeg skal få det væk, så
gør det mig egentlig ikke så meget. Hvis det begynder at blive værre
her, så vil jeg overveje at få et værksted til at kigge på den.

Madsen.

Fra : Hans

Dato : 17-07-02 16:14

> [...]
> baseballkølle eller noget i den stil, men blot et lille slag med en
> enkelt finger eller to, som skærmen jo ikke tager skade af.

Den er god nok - I manualen til min gamle Samsung stod der faktisk at man
skulle slå på siden af skærmen med flad hånd indtil de omtalte mønstre
forsvandt.

mvh, Hans

Fra : Olsen

Dato : 17-07-02 21:08

"Hans" <fast@2night.d.k> skrev i en meddelelse

> Den er god nok - I manualen til min gamle Samsung stod der faktisk at man
> skulle slå på siden af skærmen med flad hånd indtil de omtalte mønstre
> forsvandt.

Gimme a break..).....damn....spark på bildøren, hvis bilen ikke
starter..)

Fra : Hans

Dato : 17-07-02 22:02

"Olsen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Gimme a break..).....damn....spark på bildøren, hvis bilen ikke
> starter..)

Prøv og tænk tilbage på rørbestykkede forstærkere: Et velrettet dask og det
spillede igen.

mvh, Hans

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 17-07-02 22:56

Hans wrote:
> "Olsen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv og tænk tilbage på rørbestykkede forstærkere: Et velrettet dask og det
> spillede igen.

Det var vel før hans tid :)

Kan huske at jeg har læst om harddiske der havde den "sygdom" at hovedet
kunne klistre fast til overfladen af disken så den slet ikke spandt op.
Den officielle kur var at tage den ud og give den et let dask fra siden,
så hovedet slap overfladen igen.

Har også læst om en type Macs som efter et (længere) stykke tid ikke
kunne tændes mere.
De skulle løftes en 10-20 cm over bordet og slippes(!) så chippene faldt
på plads i soklerne.
(Der sad ikke harddisk i den type Macs)
Grunden var noget med at soklerne var noget juks som chippene kunne
arbejde sig op af, pga. alle de gange de blev varmet op og kølet af.
Jeg tvivler stadig på historien, selv om der tilsyneladende var
bekræftende kommentarer fra ham der havde skrevet manualen.

Men, jeg griner stadig ved tanken..

*krash* *krash* *krash*

Forbipasserende: "Hvad laver du dog?"

Tekniker: "Jeg er ved at reparere de her Macs."

Forbipasserende: ?!?

Fra : Madsen

Dato : 17-07-02 16:44

Hans skrev:

> Den er god nok - I manualen til min gamle Samsung stod der faktisk
> at man skulle slå på siden af skærmen med flad hånd indtil de
> omtalte mønstre forsvandt.

Tak for info.
Gad vide om det er et generelt problem med gittermaskeskærme. Noget
tyder efterhånden på det.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 17-07-02 22:33

Olsen skrev:

> Gimme a break..).....damn....spark på bildøren, hvis bilen ikke
> starter..)

Skidt med det hvis den spinder som en killing når den kører ;)

Madsen.

Fra : Olsen

Dato : 17-07-02 22:39

> Skidt med det hvis den spinder som en killing når den kører ;)

havde et 21" sony tv...blev sort-hvid når man bankede på kabinettet....
ER sony noget dyrt kram men næppe mere værd ?? holdbarhedsmæssigt ?

Fra : Madsen

Dato : 17-07-02 22:49

Olsen skrev:

> ER sony noget dyrt kram men næppe mere værd ?? holdbarhedsmæssigt ?

Aner det ikke. Jeg har stort set kun gode erfaringer med Sony, men jeg
har ikke prøvet deres fjernsyn. Har kun haft monitorer og stereoanlæg
fra Sony.

Madsen.