Egebark og dets helbredende virkning
Fra : kirsten@saxtorff.dk

Dato : 16-07-02 21:51

Jeg har læst at man kan fjerne hæmorider ved at bade sin ende i et
egebark bad.

Jeg vil gerne vide mere præsist hvordan man gør og der er en
virkning.
Håber på et svar
KirstenJ

Fra : line illum mundus

Dato : 19-07-02 21:22

Hej Kirsten.
Såvidt jeg ved, bruges egebark mest til omslag ved hududslæt, eksem og
mindre sår, på grund af dets sammentrækkende og inflammations-hæmmende
effekt, ligesom det kan drikkes som thé ved fx. diarre. Til hæmorroider vil
jeg derimod anbefale et afkog af lancet-vejbred (findes lige nu overalt i
naturen),- bryg 1 l thé af 4 spsk plante og 1 l vand. Kog vandet, lad det
køle lidt af, bland urterne i og lad det trække, til théen er 38 grader
varm. Si urterne fra og lav et siddebad. De virksomme stoffer i
lancet-vejbred - i relation til hæmorroider - er garvestoffer med
sammentrækkende egenskaber + de irritationslindrende stoffer, der 1. får
blodåre-udvidelsen til at trække sig tilbage og 2. lindrer den kløe, svie og
evt. smerte, du har i forbindelse med hæmorroiderne.
En anden anvendelig urt er Kongelys, som faktisk også blomstrer for tiden.
Her anvendes ligeledes 4 spsk. kongelysblomster - friske eller tørrede - til
1 l vand. Denne thé kommes også i et siddebad, og måske , jeg lige skulle
forklare, hvad jeg forstår ved et siddebad: Fyld badekarret en trediedel op
med vand, ca. 37 grader. Kom så badetilsætningen (urte-afkoget eller théen)
i, og fyld så meget varmt vand i, at det når dig til hoften, når du sidder
ned. Bad i ca. 15 minutter. Efter badet taget du et hurtigt brusebad, tørrer
dig, og hviler i sengen i mindst ½ time. Lyder egentlig ganske godt,
ikke????
Drik iøvrigt tonsvis og atter tonsvis af vand, som afhjælper problemet
indefra.
Og har du brug for noget nemmere og mere håndgribeligt, findes der en
glimrende creme af troldnød, som hedder HEMOL, - den er sammentrækkende og
tager kløe og svie.
Håber mit svar er fyldestgørende, ellers må du spørge igen
Mange hilsner,
Line.

www.illuminee.dk

Fra : arc@na

Dato : 03-08-02 12:33

kirsten@saxtorff.dk wrote in

> Jeg har læst at man kan fjerne hæmorider ved at bade sin ende i et
> egebark bad.

Egebark indeholder garvestoffer, som gør huden "sejere". Man kan også få
stikpiller med Hamamelis, som også indeholder garvestof. Det er nok mere
effektivt end et sædebad.

Hvis man går med en "lille kemiker" i maven, kan man lave sin egen salve
af ege-galler (små, kugleformede udvækster på egeblade som dannes på grund
af galle-hvepse-æg). Egegaller har et meget højt indhold af garvestoffer.
Tormentil-rod kan også bruges.

arc@na