Win-Linux
Fra : zakria

Dato : 16-07-02 13:34

hejsa, jeg har prøvet forskellige linux distributioner og jeg har vil MEGET
gerne skifte til linux nu. men der er bare et problem og det er rent faktisk
lidt flovt at sige det men hver gang jeg brænder en distibution over til en
cd (udpakket iso fil) mislykkeds det mig altid at bruge den cd til at
installere distibutionen. Jeg vil gerne bede en som har brændt en linux
distribution i windows over til en cd gennemgå helt præcist hvad han/hun
gjorde.

Fra : Sonni Bak Skammelsen

Dato : 16-07-02 13:50

"zakria" <zakria@zakria.dk> wrote in message news:ah13s3$mgn$1@sunsite.dk...
> [...]
> installere distibutionen. Jeg vil gerne bede en som har brændt en linux
> distribution i windows over til en cd gennemgå helt præcist hvad han/hun

Jeg har som regel hentet en iso fil fra nettet og brændt denne direkte med
mit brænderprogram. Det er gjort med både Nero burner, adaptec easy
cdcreator og cdrwin.

Men vil da tro alle programmer kan brænde en iso fil direkte på en cd.

/Sonni

Fra : zakria

Dato : 16-07-02 14:07

hmm ni kan jeg ikke huske om jeg har prøvet det, men det gør jeg med det
samme, har 5 chancer (5 cd'er)

Fra : NmC

Dato : 16-07-02 14:16

zakria wrote:

> [...]
> til at installere distibutionen. Jeg vil gerne bede en som har brændt en
> linux distribution i windows over til en cd gennemgå helt præcist hvad

Det kan også være, at du har brugt en ISO, der var i stykker. Det kan ske
hvis man bruger en download manager til at downloade ISO'en. Det er
nederen, men jeg har selv været ude for det, da jeg downloadede Mandrake
8.2...
--
-NmC
"I'm telling it like it is!" -Malcolm X

Fra : zakria

Dato : 16-07-02 15:04

nope, jeg har aldrig brugt en download manager pga jeg er meget bange for at
der er et spion program gemt i dem. man kan bare ikke være forsigtig nok med
windows programmer.

nå men nu har jeg brændt en iso fil (SOTL 2002 Desktop) med nero. sat den
ind i pc'en. starter den op og cd'en slukker og tænder pc'en hele tiden)

prøver med en anden distribution nu (4 chancer tilbage !)

Fra : NmC

Dato : 16-07-02 15:06

zakria wrote:

> [...]
> ind i pc'en. starter den op og cd'en slukker og tænder pc'en hele tiden)
>
> prøver med en anden distribution nu (4 chancer tilbage !)

Ja, prøv en anden. Jeg må indrømme jeg heller ikke var for imponeret over
SOT. For mig var det langt mere besværligt at sætte adsl m/ router op, end
det er i red hat, mandrake og debian.

Fra : Niels Andersen

Dato : 16-07-02 18:07

zakria wrote in <ah13s3$mgn$1@sunsite.dk>:
> hver gang jeg brænder en distibution
> over til en cd (udpakket iso fil) mislykkeds det mig altid at bruge den cd
> til at installere distibutionen.

Det er nok fordi du pakker ISO'en ud. Den går ikke, for så mister du
ElTorito-delen, og så kan du ikke boote på CD'en.
Hvis du derud over gør det helt som du skal, og booter på en diskette, så
burde det virke. Men det er der slet ingen grund til.

Som andre har sagt, du skal fortælle dit brænderprogram at du har en ISO.

Du kan også give op med at brænde selv, og så købe en CD. Det er slet ikke
så dyrt som Windows-brugere er vant til. :)

Kig fx. på http://linuxpusher.dk/dists.php . Det koster sølle 20 kr. pr.
CD. For én CD koster det 36 kr. med porto og det hele. Og det er da ikke
slemt. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : zakria

Dato : 16-07-02 22:33

tjaa du har ret med at jeg pakker filen ud, men nu har jeg ikke pakket filen
ud da jeg prøvede at installere sot, her brændte jeg iso filen over til
cd'en via nero via nero's iso funktion, men den gad ikke at boote. det er
bare mig der er forfulgt af mine dårlige valg fordi denne gang var det ikke
mig men distributionen der kiksede, så jeg er gået i gang med at hente red
hat 7.3 ned. tager nok ca. 18 timer i alt for alle 3 cd'er.

men er der nogen der kan fortælle mig hvilken cd der er nødvendig for at
installere red hat 7.3 i stedet for at jeg bruger 18 timer på at hente 3
cd'er ned?

jeg har set linuxpusher.dk, og det med at sende frem og tilbage kan blive
lidt dyrt (specielt når man er 14 uden job), jeg har spurgt om jeg må
afhente cd'en hos ham og betale kontant det er lettere for os begge men han
har ikke svaret på mailen. desuden er jeg også typen der vil afprøve alt så
jeg kommer nok til at bruge meget tid på forskellige distributioner

men tak for hjælpen (håber nogen kan svare på mine spørgsmål)

Fra : Esben Laursen

Dato : 18-07-02 22:04

> [...]
> ud da jeg prøvede at installere sot, her brændte jeg iso filen over til
> cd'en via nero via nero's iso funktion, men den gad ikke at boote. det er

Har du husket at ændre i bios'en så den booter: floppy --> cd-rom -->
Harddrive

> [...]
> mig men distributionen der kiksede, så jeg er gået i gang med at hente red
> hat 7.3 ned. tager nok ca. 18 timer i alt for alle 3 cd'er.

Såen er det jo, har du travlt??

> men er der nogen der kan fortælle mig hvilken cd der er nødvendig for at
> installere red hat 7.3 i stedet for at jeg bruger 18 timer på at hente 3
> cd'er ned?

Du skal bruge: valhalla-i386-disc1.iso, valhalla-i386-disc2.iso,
valhalla-i386-disc3.iso

men du kan undvære valhalla-i386-disc3.iso hvis du vælger ikke at installere
X11

Esben

Fra : zakria

Dato : 18-07-02 22:19

hejsa

1. den er sat til cd -> floppy -> hd det har den altdi været

2. jo en smule, jeg skulle nå noget, da cd 3 var i brænderen og der manglede
1% var jeg i gang med at løbe ned af trapperne

3. installationen krævede cd1 til selve start osv, cd2 andre pakker, cd3
satte jeg ind og der skulle den vist bruge noget så let at jeg ikke lagde
mærke til hvad det var men jeg tror at det bare er noget fra programmørens
side at man skal bruge cd3 eller også er der noget med at den skal have
nogle filer til at vise de sidste par meddelelser.

en af problemerne som irretere mig:

jeg prøvede at installere server men den sagde at den ikke kunne allokere
partionerne så valgte jeg desktop installationen i stedet der var der ingen
fejl-meddelelse.

tror at jeg vil prøve at kigge på cd1, installationen, hvis det er skrevet i
c++ (det er da skrevet i c++ ik? )

v. h
zakria

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 19-07-02 01:17

zakria wrote:

> jeg prøvede at installere server men den sagde at den ikke kunne allokere
> partionerne så valgte jeg desktop installationen i stedet der var der
> ingen fejl-meddelelse.

Det skyldes formentlig, at der var eksisterende partitioner på harddisken,
som den ikke hovedløst ville slette til fordel for nye partitioner.

> tror at jeg vil prøve at kigge på cd1, installationen, hvis det er skrevet
> i c++ (det er da skrevet i c++ ik? )

Anaconda (RedHat-installationsprogrammet) er svjh skrevet i et mix af python
og C. Sker der fejl under installationen, får man i hvert fald
python-traces.

/Rasmus

He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a
question remains a fool forever.

Fra : zakria

Dato : 20-07-02 05:57

tjaaa hvis man ikke kan gøre det så må man jo lære det, kender i nogen gode
bøger for nybegyndere til python?
tak for hjælpen!

v. h

zakria

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-07-02 09:15

Zakria skrev:

> kender i nogen gode bøger for nybegyndere til python?

Ja, »Python for Beginners« på <http://www.python.org/doc/Newbies.html>.

// Klaus