To ens navne på netværket
Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 15-07-02 23:39

Hver gang jeg booter min WinXP Home, får jeg denne pop-up:

"Windows Systemfejl.
Der findes 2 ens navne på netværket"

Når jeg klikker OK, forsvinder pop-up'en, og alt kører normalt.

Jeg har lagt et par skærmdumps fra system log ud på
<www3.kjeld-nielsen.dk>
Min netværksopsætning kan ses på <www2.kjeld-nielsen.dk>

Hvor søren skal man lede efter denne opsætningsfejl?

Jeg kører BB ADSL med 2 dynamiske IP'er, samt en router.
Den anden maskine har Win98 SE, og OS/2.
Lokalnetværket "snakker" sammen med Netbeui.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Peter Jensen

Dato : 16-07-02 02:52

"Kjeld Nielsen" <kjeldn@ddf.dk> wrote in message
> Hver gang jeg booter min WinXP Home, får jeg denne pop-up:
>
> "Windows Systemfejl.
> Der findes 2 ens navne på netværket"

Du har 2 maskiner koblet på netværket som har samme navn. Højreklik på
"denne computer" (så er du i enhedshåndtering) - dernæst "computer name" <-
sikkert computer navn på dansk :)

Mvh.:
Peter Jensen

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 16-07-02 07:47

Den 16/07-2002 klokken 03:51, skrev "Peter Jensen" <mentor@haiku.dk> i
<agvu7n$1ik3$1@news.cybercity.dk>:

> "Kjeld Nielsen" <kjeldn@ddf.dk> wrote

> Du har 2 maskiner koblet på netværket som har samme navn. Højreklik på
> "denne computer" (så er du i enhedshåndtering) - dernæst "computer name"

Nej, det er tilsyneladende ikke dette.
XP computeren er kaldt 'WinXP', og den gamle PC med Win98 SE, er kaldt
'Win98'.
Begge tilhører arbejdsgruppen 'WORKGROUP'. (Meget uopfindsomt, men så kan
jeg huske det)

Jeg har ladet feltet 'komputerbeskrivelse' stå blankt på begge. Måske
skulle man prøve at skrive noget dér.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-07-02 08:44

Kjeld Nielsen wrote:

> Nej, det er tilsyneladende ikke dette.
> XP computeren er kaldt 'WinXP', og den gamle PC med Win98 SE, er kaldt
> 'Win98'.

Nu kender jeg ikke XP, men kan det tænkes at være en IP-adressekonflikt?
Kontroller, at de to maskiner ikke har samme IP-adresse.

> Begge tilhører arbejdsgruppen 'WORKGROUP'. (Meget uopfindsomt, men så kan
> jeg huske det)

Er fint nok.

> Jeg har ladet feltet 'komputerbeskrivelse' stå blankt på begge. Måske
> skulle man prøve at skrive noget dér.

Gør formentlig ingen forskel - men det er gratis at prøve.

/Rasmus

Memory is like gasoline. You use it up when you are running. Of
course you get it all back when you reboot.
-- Microsoft help desk

Fra : Ole_

Dato : 07-08-02 08:18

"Kjeld Nielsen" skrev d. 16-07-02 07:47 dette indlæg :
> [...]

Tjek eventuelt dette link:
http://www.eventid.net/display.asp?eventid=2505&source=
Det kunne tyde på en konflikt med netBEUI

Vh.
Ole

http://www.kandu.dk/

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 16-07-02 09:50

Den 16/07-2002 klokken 09:43, skrev Rasmus Bøg Hansen
<moffe47@hotmail.com> i <ah0irg$9bq$1@carlsberg.amagerkollegiet.dk>:

> Nu kender jeg ikke XP, men kan det tænkes at være en IP-adressekonflikt?
> Kontroller, at de to maskiner ikke har samme IP-adresse.

De har forskellige adresser.
(De kører forøvrigt DHCP mod routeren, så jeg har ikke specificeret IP
adresser).

> Gør formentlig ingen forskel - men det er gratis at prøve.

Er lige prøvet. Nej, det gjorde ingen forskel.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : morten L

Dato : 16-07-02 10:07

"Kjeld Nielsen" <kjeldn@ddf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> adresser).

> Er lige prøvet. Nej, det gjorde ingen forskel.

fjern NetBEUI på din Netværksbro.

Morten

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 16-07-02 10:15

Den 16/07-2002 klokken 11:07, skrev "morten L" <kalkunen@mail.dk> i
<3d33e06e$0$13968$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> fjern NetBEUI på din Netværksbro.

Hm, det kunne jeg ikke finde ud af
I stedet fjernede jeg fluebenet ved '1394 forbindelse' i 'egenskaber for
netværksbro', og genstartede. (Jeg bruger alligevel ikke Firewire lige for
tiden).
Dette ændrede ikke noget

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Peter Jensen

Dato : 16-07-02 17:48

"Kjeld Nielsen" <kjeldn@ddf.dk> wrote in message
> Hver gang jeg booter min WinXP Home, får jeg denne pop-up:
>
> "Windows Systemfejl.
> Der findes 2 ens navne på netværket"

Prøv evt. i en dos-prompt at skrive ipconfig /release - for dernæst at
skrive /renew

Mvh.:
Peter Jensen

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 16-07-02 21:35

Den 16/07-2002 klokken 18:48, skrev "Peter Jensen" <mentor@haiku.dk> i
<ah1ip4$bbe$1@news.cybercity.dk>:

> Prøv evt. i en dos-prompt at skrive ipconfig /release - for dernæst at
> skrive /renew

Ok. Dette gav mig blot en anden IP adresse på min router. Fejlmeddelelsen
er der stadig.

Jeg må nok blot lære at acceptere denne popup som en "skønhedsfejl" ved
opstart. Nu har jeg haft den i nogle måneder, og den forårsager
tilsyneladende ingen problemer ved normal drift.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Kim Greve

Dato : 17-07-02 11:56

> [...]
> opstart. Nu har jeg haft den i nogle måneder, og den forårsager
> tilsyneladende ingen problemer ved normal drift.

Har du prøvet at release IP'en på begge computere UDEN at renewe den, men
slukke begge computere og derefter tænde en computer ad gangen, vent med at
tænde den næste computer indtil den foregående er startet helt op.

--
Med venlig hilsen / Kind regards

Kim Greve.

Fra : Palle Højmark

Dato : 17-07-02 13:08

> [...]
>
> Jeg kører BB ADSL med 2 dynamiske IP'er, samt en router.
> Den anden maskine har Win98 SE, og OS/2.
> Lokalnetværket "snakker" sammen med Netbeui.

Hvor mange netkort sidder der i din WinXP maskine ?

/ Palle

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 17-07-02 13:42

Den 17/07-2002 klokken 13:08, skrev "Palle Højmark" <julle018@hotmail.com>
i <3d355e22@news.wineasy.se>:

> Hvor mange netkort sidder der i din WinXP maskine ?

Der er kun ét. (Ligeså i Win98 maskinen).

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Palle Højmark

Dato : 17-07-02 14:38

"Kjeld Nielsen" <kjeldn@ddf.dk> wrote in message

> Der er kun ét. (Ligeså i Win98 maskinen).
>
> Med venlig hilsen,
> Kjeld

Oh.. ja så er det svært at gennemskue.. Den der netvæksbro.. Hvad bruger du
den til ?

/ Palle

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 17-07-02 12:54

Den 17/07-2002 klokken 12:56, skrev "Kim Greve" <no.private@emails.please>
i <3d354d0e$0$251$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>:

> [...]
> men slukke begge computere og derefter tænde en computer ad gangen, vent
> med at tænde den næste computer indtil den foregående er startet helt

Nej, men nu er det prøvet.
Fejlmeddelelsen kom straks, da jeg startede den første, (den med XP), op
igen.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Kim Greve

Dato : 17-07-02 17:14

"Kjeld Nielsen" <kjeldn@ddf.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, men nu er det prøvet.
> Fejlmeddelelsen kom straks, da jeg startede den første, (den med XP), op
> igen.

Så er det jo helt klart at der er noget i din Win XP installation der
hoster, når er ikke er andre computere tændt på dette tidspunkt.

Har du prøvet at fjerne dit netkort under System?, hvis ikke, så prøv at
fjerne dit netkort fra systemet og derefter luk din computer, hvis du
spørges om at du vil fjerne nogle af de filer der ikke bruges mere, så
svarer du JA til dette.

Når computeren er slukket, så fjerner du fysisk netkortet og booter igen,
selvfølgelig uden dit netkort installeret denne gang.

Start nu computeren UDEN netkort og luk den så igen og montere dit netkort.
Når computeren starter igen køres netværks guiden igen.

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 17-07-02 19:37

Den 17/07-2002 klokken 18:14, skrev "Kim Greve" <no.private@emails.please>
i <3d3597aa$0$232$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>:

> [...]

> Start nu computeren UDEN netkort og luk den så igen og montere dit
> netkort. Når computeren starter igen køres netværks guiden igen.

Tak for vejledningen. Den bliver tilføjet min huskeliste.
Lige nu, vil jeg nok ikke "pille" ved det. PC'en kører jo fint nok. Jeg
betragter problemet som en irriterende skønhedsfejl.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 17-07-02 19:37

Den 17/07-2002 klokken 14:38, skrev "Palle Højmark" <julle018@hotmail.com>
i <3d357351@news.wineasy.se>:

> Oh.. ja så er det svært at gennemskue.. Den der netvæksbro.. Hvad bruger
> du den til ?

Den blev oprettet automatisk, da jeg installerede TDC ADSL.
Jeg fandt denne oplysning under hjælp:

Netværksbro
Netværksbro letter installationen og konfigurationen af mindre netværk,
der består af blandede netværksmedietyper, f.eks. Ethernet-enheder,
HPNA-enheder (Home Phoneline Network Adapter), trådløse enheder og IEEE
1394-enheder .

I mit tilfælde er det tilsyneladende IEEE 1394 (firewire) kortet, der
sammen med ethernet kortet udløser installation af netværksbroen. Jeg
forstår godt nok ikke, at firewire kortet betragtes som et netværksmedie?

Men, min viden om netværk kan også ligge på et meget lille sted

Med venlig hilsen,
Kjeld