Joine 3 tabeller½
Fra : Nederbasse

Dato : 14-07-02 23:42

G'aften
Hvis man joiner 3 tabeller hvordan er det så efter FROM udtrykket ?
FROM 1tabel.id = 2tabel.id er 2 tabeller men hvad med 3 tabeller ?

Lars

Fra : Tom Jensen

Dato : 15-07-02 15:56

"Nederbasse"
> G'aften
> Hvis man joiner 3 tabeller hvordan er det så efter FROM udtrykket ?
> FROM 1tabel.id = 2tabel.id er 2 tabeller men hvad med 3 tabeller ?

Nu ved jeg ikke lige hvad det er for en database du kører op
i mod. Der kan være forskelle i syntaksen, selv om SQL burde
være standardiseret. Jeg mener slet ikke du kan gøre det du skriver,
jeg mener bestemt at det skal skrives i WHERE delen.

Altså :
WHERE 1Tabel.ID = 2Tabel.ID
3 tabeller hedder så:
WHERE 1Tabel.ID = 2Tabel.ID AND 2Tabel.ID = 3Tabel.ID

Det er forhåbentlig et meget tænkt eksempel, umiddelbart ser det
jo ud som tre primærnøgler, der peger på hinanden.

Tom Jensen
Fiks og færdig software

www.ffsoft.dk

Fra : Nederbasse

Dato : 15-07-02 22:20

> [...]
>
> Det er forhåbentlig et meget tænkt eksempel, umiddelbart ser det
> jo ud som tre primærnøgler, der peger på hinanden.

Desværre er det ikke et tænkt eksempel, jeg har en tabel med nogle
afdelinger:
Opført, totalareal. antallejligheder og en tabel med adresser, en afdeling
kan have op til 5 adresser og en tabel med lejligheder: antal, run, areal.
Disse 3 tabeller skal vise alle informationer på en aspside.
Forløbig ser min sql sådan ud:

rs.Open "Select afdelinger.afdelingsnr, afdelinger.opfoert,
afdelinger.totalareal, afdelinger.boligtype,
afdelinger.antallej,adresser.adresse, FROM afdelinger, adresser WHERE
afdelinger.afdid = adresser.id AND Id = " & Trim(Request.QueryString("ID"))
& " " , conn

Jeg mangler at få lejligheder ind i sql'en
Lars

Fra : Kim Greve

Dato : 15-07-02 22:43

"Nederbasse" <laneNOSPAM@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> G'aften
> Hvis man joiner 3 tabeller hvordan er det så efter FROM udtrykket ?
> FROM 1tabel.id = 2tabel.id er 2 tabeller men hvad med 3 tabeller ?

Hvilken database bruger du?

Jeg smider lige et joined query ind herunder, det bruges godt nok ikke til
en webside, men det er jo også bedøvende.

BTW. Dette query bruges på en Access 2000 DB.

Kort fortalt slås der oplysninger op i tabellen: Models og Customer ud fra
ModelBooking.ModelsID og ModelBooking.CustomerID

SELECT ModelBooking.ModelBookingID, ModelBooking.Active,
ModelBooking.Attention, ModelBooking.BookingDate,
ModelBooking.ContractNo, ModelBooking.CreateDate,
ModelBooking.CustomerID AS ModelBooking_CustomerID,
ModelBooking.Done, ModelBooking.Location,
ModelBooking.ModelsID AS ModelBooking_ModelsID,
ModelBooking.Subject, ModelBooking.Time,
Customer.CustomerID AS Customer_CustomerID,
Customer.Name, Models.ModelsID AS Models_ModelsID,
Models.FullName
FROM Models INNER JOIN (Customer INNER JOIN ModelBooking
ON Customer.CustomerID = ModelBooking.CustomerID)
ON Models.ModelsID = ModelBooking.ModelsID
ORDER BY ModelBooking.BookingDate;

----
Kim Greve