Tænder?
Fra : Nielsen

Dato : 14-07-02 22:16

Hej - jeg har lige et spørgsmål. Vores søn har i de sidste dage været ret
irritabel og har ikke haft så meget lyst til at spise. Han er vågnet nogle
aftener et par timer efter han er lagt i seng. Han gnaver i alt sit legetøj
og når han gør det, så savler han en del samtidig. Efter hvad jeg har læst
mig til, lyder det som om han er ved at få tænder - eller hvad mener I? Hvad
har jeres børn haft af symptomer?

Han har også lidt udslet i nakken og ned af ryggen - kan det også have noget
med det at gøre?

Vi håber det er tænderne der endelig er på vej, for han har været meget
længe om at få tænder (han er 13 måneder) - er der andre her der kender til
det?

På forhånd tak for svarene

mvh
Marianne Nielsen

Fra : JØRGEN ANDERSEN

Dato : 14-07-02 22:38

Hej Marianne!

> [...]
> mig til, lyder det som om han er ved at få tænder - eller hvad mener I?

Jo det lyder som tænder Sådan har vores i hvert fald opført sig. Selvom
de to første tænder, "bare lige var der" hvor vi ikke havde mærket noget til
det. Nu har vores mindste på knap 1½ lige fået 4-5 tænder på en gang Det
var altså for meget af det gode, når det er kindtænder, så da var han
pyldret og hænget. Han spiste ikke så meget som han plejet og vågnede også
mere.

> Han har også lidt udslet i nakken og ned af ryggen - kan det også have
noget
> med det at gøre?

Det kan jeg ikke svare på, har aldrig hørt og udslæt andre steder end
ble-området, når det gælder tænder. Min første tænke var, varmeknopper, han
har svedt og har det varmt.
Måske andre har prøvet den form for udslæt, når vi snakker tænder.

> Vi håber det er tænderne der endelig er på vej, for han har været meget
> længe om at få tænder (han er 13 måneder) - er der andre her der kender
til
> det?

Nej, vores var 4 mdr, begge to da de begge fik den første tand. Men min
veninde snakkede om, at hun ønskede sig gebis, til hendes søn da han blev 1
år. Så han er nok ikke den eneste, der får tænder sent.

> På forhånd tak for svarene

Velbekom, håber du kan bruge dem til noget

MVH

Conny

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-07-02 22:44

Nielsen <marianne@outsearch.dk> wrote:
> [...]
>
> Vi håber det er tænderne der endelig er på vej, for han har været
> meget længe om at få tænder (han er 13 måneder) - er der andre her

det lyder på mig HELT klart som tænder*G*
udslet er heller ikke usædvaneligt i forbindelse med tænder... ej heller en
ret rød numse....

et godt råd: kølekskabs kolde grøntsager og frugter der er lidt hårde som
han kan gnave i er guld værd.... min kærestes datter ææælskede en kold
skrællet gulerod da hun fik tænder... også selvom hun ikke kunne bide af den
smagte den jo dejligt og var sjovere at gnave i end en bidering....
hvis gulerødderne er lidt kedelige kan man komme en teske sukker i vandet og
stille dem i køleskabet....det giver dem en lidt sødere smag

--
knus sabina
Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 15-07-02 09:01

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> wrote in

> [...]
> bidering.... hvis gulerødderne er lidt kedelige kan man komme en teske
> sukker i vandet og stille dem i køleskabet....det giver dem en lidt

Hej,

Et tillægsspørgsmål. Jeg skal være førstegangsmor til november og jeg har
fået den idé at det ikke er særlig fedt at "overtale" børnene til at
spise ved at forsøde det eller at trøste dem med sukker. Bortset fra
huller i tænderne, så er der jo også en del snak om at vi alle er for
fede. Så der er vel ingen grund til at bilde dem ind at gulerødder skal
være søde?

Jeg er da godt klar over at hvis man står med et skrigende barn på armen
og lidt sukker kan afhjælpe det, så er det en udvej de fleste vil gribe
til. Så jeg fordømmer ikke nogen for at gøre det (jeg ved alligevel
ingenting, jeg har jo ikke prøvet det endnu

Men, givet at man helst vil undgå at bruge sukker som lokkemiddel og
trøst, så kunne jeg godt tænke mig at vide om andre har haft held med
det?

(PS. Da min bror fik hans første - en dreng - så var han og hans kone
enige om at _deres_ børn i hverttilfælde ikke skulle have krigslegetøj.
Det glade vanvid og ønsketænkning. Da drengen var 2-3 år havde han da det
største skydevåben der kunne købes for penge. Naturligvis havde han det

--ingermarie

Fra : Sander

Dato : 15-07-02 09:53

"Inger Marie Jakobsen" <im_nospam@brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men, givet at man helst vil undgå at bruge sukker som lokkemiddel og
> trøst, så kunne jeg godt tænke mig at vide om andre har haft held med

Hej Inger Marie !

Din ide mht. sukker er helt OK. Netop pga. huller i tænderne. ( og et evt.
kræsent barn ). Fedme er ikke noget, man skal bekymre sig om hos børn, de
første par år. Tværtimod. De har netop, brug for ekstra fedtstof, i al deres
mad.
Der er dog ikke noget i vejen for at give dem grøntsager eller frugt, i
deres mad. Ved ikke om det er lavet om, men børn må ikke få jordbær og
honning, før de er over et år. Man kan også bruge en saftpresser, til at
lave forskellig juice, af frisk frugt og grøntsager. Vores søn var helt vild
med agurksaft/ juice. : )

Vedr. sukker, når tænderne dukker op, har vi ikke prøvet, her i huset. Vi
havde en bidering, med vand i, som kunne fryses / køles og dermed afhjælpe
barnets smerter. Dog har vores børn, ikke haft det store bøvl, mht. tænder.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-07-02 10:11

Inger Marie Jakobsen <im_nospam@brunsgaard.dk> wrote:

> [...]
> fra huller i tænderne, så er der jo også en del snak om at vi alle er
> for fede. Så der er vel ingen grund til at bilde dem ind at

mit lille råd med at smide en teske sukker i vandet vil ikke umiddelbart
gøre gulerødderne søde som slik*G* men de vil gøre smagen af gulerødder bare
en anelse sødere.... de vil ende med at smage lidt som helt nyopgravede
gulerødder....

du kan jo evt prøve det.... skræl et halvt kg gulerødder... hæld koldt vand
over og en teske sukker i.... stil dem i køleskabet i en halv time og så
smag.....

> [...]
> vil gribe til. Så jeg fordømmer ikke nogen for at gøre det (jeg ved
> alligevel ingenting, jeg har jo ikke prøvet det endnu

min kæreste og jeg bruger det også hvis vi får et kg gulerødder hjem der er
lidt kedelige i smagen..... og som jeg opfatter det er det vel ikke værre at
putte en teske sukker i en halv liter vand end det er at servere
saftevand

> Men, givet at man helst vil undgå at bruge sukker som lokkemiddel og
> trøst, så kunne jeg godt tænke mig at vide om andre har haft held med
> det?

vi har aldrig brugt sukker som lokkemiddel til min søn.... han har aldrig
brugt sut og havde ikke de store problemer med tænderne.....
han havde en ganske almindelig bidering af fast gummi som vi lagde i
køleskabet....

> [...]
> krigslegetøj. Det glade vanvid og ønsketænkning. Da drengen var 2-3
> år havde han da det største skydevåben der kunne købes for penge.

*G* man har altid et standpunkt til man tager et nyt

min opfattelse af at bruge sukker som lokkemiddel er som følger: ungen
skriger og er træt og gider ikke have sutten.... mor dypper den i en
sukkerskål, en krukke honning eller andet sødt og ungen sutter
gladeligt.....
DET er jeg klart imod..... og har aldrig brugt*G*

Fra : Nielsen

Dato : 15-07-02 08:45

Tak for svarene - det er altid rart at høre om andres erfaringer

Det ville være rigtig rart hvis det var tænderne der endelig kom, for der er
så mange ting han har lyst til at spise, men som han ikke selv kan....

Hvor længe kan der egentlig gå med den slags symptomer før tænderne bryder
igennem? Han har faktisk haft sådanne perioder før, men der kom bare ingen
tænder - nogen der kender til det? Forskellen er bare denne gang, at jeg
synes at kunne se nogle hvide områder eller "streger" i undermunden, som jeg
forestiller mig måske kunne være tænder på vej til at bryde frem?

Sikke en masse spørgsmål jeg har - men man vil jo så gerne hjælpe den lille
mand så godt som muligt

mvh
Marianne Nielsen

Fra : Sander

Dato : 15-07-02 10:04

"Nielsen" <marianne@outsearch.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
jeg
> forestiller mig måske kunne være tænder på vej til at bryde frem?

Hej Marianne !

Det er helt sikkert tænder, du kan se og så skulle det ikke vare, så længe
endnu. ( Kan ikke huske præcist, hvor længe, måske andre herinde kan ? ).
Når først de er brudt igennem, skulle de ikke genere ham mere.

> Sikke en masse spørgsmål jeg har - men man vil jo så gerne hjælpe den
lille
> mand så godt som muligt

Det er da klart. Han har da vidst også, været længe nok om det. ; -)

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : laura

Dato : 15-07-02 10:29

Nielsen wrote:

> [...]
> forestiller mig måske kunne være tænder på vej til at bryde frem?
>
> Sikke en masse spørgsmål jeg har - men man vil jo så gerne hjælpe den lille

Selvfølgelig får han sine tænder lige om lidt. begge mine har også været over et
år om at få de første, men så gik det til gengæld også rigtig stærkt, da de
endelig kom. Om natten kan det være rigtig rart at have sutterne i fryseren -
skyld dem i lidt vand inden de bliver lagt i.
Min datter var ligeglad med alt det hun kunne spise, hun har altid haft en
stålsat vilje, og spist det hun ville uanset om hun kunne eller ej, (og i
hvertfald IKKE spist det hun ikke ville). Min søn elsker alt mad, især
kartofler. kød tygger han på og smider ud igen, fuldstændig som før han fik
tænder (han er <2 år). Der var stor forskel på hvor længe det generede dem før
og efter de brød frem. Min datter ~ca. et par timer inden, min søn ~ca. et par
uger inden og nogle dage efter. Hjørnetænderne var i begge tilfælde de værste.
(min datter startede i helt forkert rækkefølge: en hjørnetand i undermunden, så
tre fortænder i overmunden, to dage senere alle fortænder)
Held og lykke
Laura

Fra : Nielsen

Dato : 17-07-02 22:30

Det var tænder!!

Endelig dukkede der idag en lille spids frem af de ømme gummer Tak til
alle for svarene!