Jasmin Scrase
Fra : Liz

Dato : 14-07-02 09:51

Hej Ng'en,
Gæt hvem var til araber show i Kongens Thisted i går, og oplevede ovennævnte
give opvisning? Det var bare super godt.
Er der nogen der nogensinde har set en hest blev pakket inde i presenning?
Hesten stod der bare. Ligesom i cirkus det var. Hun virker utrolig dygtig
og jeg overvejer nu, at tage på en weekend grundkursus der holdes heroppe i
det nordjyske i næste måned. Ikke for at lære hvordan man pakker sin hest
inde, men for at lære hvordan man opnår den utrolig tillid. Jeg troede at
vi, mine heste og jeg, havde tillid til hinanden, men efter at have set
opvisningen i går, kan jeg godt tro om.
Det må siges at opvisning i går, var lige det. Hun medbragte en hest der
var trænet i hendes metoder af en anden, (hendes egen er skadet for tiden)
så hesten vist hvordan den skulle opføre sig. Og ærlig talt, har jeg ikke
brug for en hest der kan alle de tricks, så hvorfor lære dem det? Dette
tank strejfede mig flere gang mens jeg så på. Men det bagved liggende
filosofi var bare helt i top. Respekt for og tillid til hinanden. Det må
tage uendelig meget tid og tålmodighed før man når så langt som hun har.
Er der andre herinde der kender noget til damen? Eller har prøvet en af
hendes kurser? Eller har opnået tilsvarende resultater?
Mvh Liz
PS Jasmin smilede hele tiden og virkede til at være så glad og så meget i
harmoni med hesten at det næsten gjorde ondt at se på dem sammen. Især da
hun satte sig op på hesten kun med snor om halsen og saddel, og sammen
"dansede" de til musikken. Det var SÅÅÅÅ flot. Bare jeg kunne det halve af
det

Fra : Holm

Dato : 14-07-02 10:52

Liz <lizb@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:_TaY8.2829$Yf1.238292@news010.worldonline.dk...
> Hej Ng'en,
> Gæt hvem var til araber show i Kongens Thisted i går, og oplevede
ovennævnte
> give opvisning?

Dig ?

> Er der nogen der nogensinde har set en hest blev pakket inde i presenning?

Ja, der er en mand som arbejder med Jydske heste ( han har været i tv ) og
ham så jeg på et dyrskue. Utrolig godt show !
Han vænnede dem til alt !
De blev brugt i skoven !
Jeg kan desværre ikke huske hvad manden hed ..måske nogen herinde kan ???

> Er der andre herinde der kender noget til damen? Eller har prøvet en af
> hendes kurser? Eller har opnået tilsvarende resultater?

Nej ..men hvor ville jeg gerne !

> [...]
> hun satte sig op på hesten kun med snor om halsen og saddel, og sammen
> "dansede" de til musikken. Det var SÅÅÅÅ flot. Bare jeg kunne det halve

Ja , gid man var i besiddelse af de evner !!!

der findes ikke noget bedre end når man lige rammer det der punkt hvor hest
og menneske finder "melodien "

Holm

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 15-07-02 01:23

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> De blev brugt i skoven !
> Jeg kan desværre ikke huske hvad manden hed ..måske nogen herinde kan ???

Ja. Jeg mener at pågældende nordmand hedder Jørgen Kvarme eller sådan noget.
Har optaget udsendelsen på video. Synes det var imponerende at han bare
kunne sige til hestene at de skulle gå til højre og venstre - og at de så
også gjorde det. Og at han kunne vænne dem til sin larmende motorsav. Men så
vidt jeg kunne forstå lavede han vel heller ikke meget andet end at uddanne
sine heste. Get a life! *G*

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Pia J

Dato : 15-07-02 08:29

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote in message
> også gjorde det. Og at han kunne vænne dem til sin larmende motorsav. Men

> vidt jeg kunne forstå lavede han vel heller ikke meget andet end at
uddanne
> sine heste. Get a life! *G*

Det lyder da hyyyygggeligt! :)

:Pia

Fra : Line Chr. Prestkværn

Dato : 14-07-02 15:05

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i melding
> Hej Ng'en,
....Snip...
> Er der nogen der nogensinde har set en hest blev pakket inde i presenning?

Jeg pleier å gjøre dette med mine hester som en liten del av deres
grunntrening... Når min hest har tillit til meg, kan jeg gjøre dette og mere
til uten at den blir skeptisk og usikker på mitt lederskap...

> og jeg overvejer nu, at tage på en weekend grundkursus der holdes heroppe
> det nordjyske i næste måned. Ikke for at lære hvordan man pakker sin hest
> inde, men for at lære hvordan man opnår den utrolig tillid.

Det synes jeg så absolutt du skal gjøre! En ny verden med mange uante
muligheter åpner seg for deg og din hest!

Og ærlig talt, har jeg ikke
> brug for en hest der kan alle de tricks, så hvorfor lære dem det?

Det finnes kanskje andre triks du har mere bruk for? Så som å sende din hest
løs på hengeren mens du står rolig og peker? Så kan du trygt lukke der bak
mens hesten står rolig og venter i full tillit, til du går der fram og
binder den før reisen skal ta til... Eller hva når du er ute og rider og må
stige av og ordne noe? Hvor praktisk er det ikke at hesten har lært å stå
rolig og trygg på det sted du ba den, uten at den trenges bindes opp, inntil
du er lar til å igjen stige opp og ri videre...

Men det bagved liggende
> filosofi var bare helt i top. Respekt for og tillid til hinanden. Det må
> tage uendelig meget tid og tålmodighed før man når så langt som hun har.

Litt om litt... Og hver nye ting er en seier for deg og hesten i ferden mot
gjensidig harmoni og full tillit...

> Er der andre herinde der kender noget til damen? Eller har prøvet en af
> hendes kurser? Eller har opnået tilsvarende resultater?

Jeg kjenner ikke damen, siden jeg holder til i Norge. Hun høres ut til å få
resultater som taler for seg selv, noe som er tillitvekkende. Jeg er
dessverre ikke god nok rytter (min egen latskap) til å kunne ri min hest i
oppvisning uten sadel og trense (bums! -au-au...). Men lederskap begynner på
bakken og fortsetter opp i sadelen, og der sies at en hest er like så god
som rytteren gjør den... Jeg har et godt stykke fram før jeg yter mine
hester rettferdighet i sadelen...

Mvh
Line i Norge.

Fra : Liz

Dato : 15-07-02 19:59

"Line Chr. Prestkværn" <lchrispr@online.no> wrote in message
> [...]
til uten at den blir skeptisk og usikker på mitt lederskap...
En ny verden med mange uante muligheter åpner seg for deg og din hest!
...........med videre

Hej Line,
Det lyder til at du er ret så fornuftig ang. heste, og at du kender
begrænsnings ædle kunst - altså at du kender din egen begrænsninger. Det er
også derfor at jeg tager på kurset i næste måned.
Men du skal lige vide at i dag, da det var ret varmt, lå min ét års
hingsteplage ned i sandet og nydede varmen. Han var så tillidsfulde at jeg
uden nogen besvær, kunne sidde på hans ryg, benene på hver side af ham. Jeg
puttet mig ind til hans mave, lå med hovedet på hans mave. Jeg kradsede ham
over det hele, også steder han plejer at reagere ret kraftige overfor. Han
nydte det bare. Ingen napperi eller fjollet opførsel som der plejer. Jeg
troede faktisk at han var syg , så stille har var Han plejer at være
noget voldsomme.
Nu er jeg bare spændt på om det fortsætter sådan, eller om i morgen alt er
ved det gammel igen! Måske var det bare for varmt at protestere!
Mvh Liz

Fra : taina

Dato : 14-07-02 22:51

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

....snip...
> Er der andre herinde der kender noget til damen? Eller har prøvet en af
> hendes kurser? Eller har opnået tilsvarende resultater?

Hej Liz

På min gamle rideskole var der en pige, der trænede hos hende - vist nok en
gang i ugen eller så. Hun havde rimeligt mange problemer med sin hest, der
stak af og i det hele taget gjorde som det passede den, men det blev løst.

De fuldstændige kontrol og harmoni tror jeg nu ikke at hun opnåede - i hvert
fald ikke mens jeg var der. Pigen var ikke så gammel, mens hesten altid
prøvede på at slippe - dog kun ved at lade være med at gøre, hvad hun bad
den om at gøre, og når den så gjorde, var det ueeendeligt langsomt - og hun
var simpelt hen for sød til at sætte sig rigtigt igennem, når den tværede.

Nå, men pigen var i hvert fald rigtig, rigtig glad for at træne ved Jasmin,
det var vist pointen.

Hej fra tina

Fra : Liz

Dato : 15-07-02 19:42

Okay people!
Jeg har meldte mig til en weekend grundkursus for at lære hvordan jeg pakker
min heste ind i en pressening ).
Så den 17. og 18. august er jeg travlt optaget. Desværre er jeg kun med som
tilskuer, altså uden en hest. Der er kun plads til 8 med heste, og plads
til max. 20 tilskuere. Jeg håber de 600,- er godt givet ud. Glæder mig
helt vanvittig meget.
Mvh Liz (som håber at nogen af jer er bare lidt misunderlig )

Fra : Nina Svanholm

Dato : 15-07-02 20:01

Hej

Det kan du bande på jeg er!!!

Sommer hilsen fra Nina

Fra : Stahr

Dato : 15-07-02 21:28

Hejsa
Jeg har været til kursus med Jasmin, men kun som tilskuer, og jeg vil ønske
dig god fornøjelse.
Det var en fin oplevelse, men jeg kan godt have min tvivl om hvor meget
udøverne fik ud af kurset.
Jasmin er dygtig og har efter min mening den rette hesteforståelse, men hun
har alle 8 elever +heste i hallen på samme tid og det virkede uoverskueligt.
Nogle har sikkert fået en del lært, men andre lignede nogle der var ladt i
stikken.
Jeg ville ikke have fået meget ud af det med min hest. At være så mange
sammen ville hun have flippet ud over og der med ikke lært noget.
Jeg har også været på kursus med Gitte Naldal,som elev med min hest. Hun har
kun 3 elever + heste inde af gangen det er mere overskueligt og vi lærte
meget.
Nordjysk hilsen Bettina

Fra : Liz

Dato : 16-07-02 07:38

"Stahr" <stahr@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
har
> kun 3 elever + heste inde af gangen det er mere overskueligt og vi lærte

Hej Bettina,
Jasmin siger jo også, at den hest man tager med SKAL være omgængeligt med
andre heste. En jeg snakkede med i går fortalte at hun har været med som
tilskuere og fik rigtig meget ud af det, og andre araberfolke med heste (som
mig) har givet udtryk for at kurset har været "kanon godt" . Vi får se.
Mon ikke jeg melder klart tilbage efter årets højdepunkt er overstået.

Meget varmehilsener Liz

Fra : Liz

Dato : 16-07-02 07:33

Hej Nina
GODT!!
varmehilsener Liz

Fra : Nete

Dato : 11-08-02 21:30

jeg har brugt Shane Mosele til min hoppe. Da jeg fik hende for 1 1/2 år
siden var hun tilredet men hun flippede helt ud når man prøvedet at komme op
på hende, hun sparkede når man ville løfte hove, kunne ikke lide at man
rørte hende og stod vi foran hende lagde hun ører og svingede os en med
hovedet. Hun respekterede slet ikke mennesker. Jeg lod hende og mig
undervise i 4x 1 time af Shane hvor han først havde hende under behandling.
Derefter har jeg redet på hende næsten hver dag og hun bliver kun bedre og
bedre og er i dag meget social og en kærlig hest.

hilsen

Anet

Fra : Liz

Dato : 13-08-02 07:20

Hej Anet,
Det lyder da godt. Hvad var det han gjorde eller "sagde" til hende? Hvor i
landet bor han og er han dyrt? Pengene er godt givet ud hvis resultatet
betyder at du kan ride på din hest bagefter.
Måske skulle jeg få fat i ham til min nu kastreret hingst - han vil slet
ikke give mig lov at sidde på hans ryg men jeg må ALT andet uden problemer.
Og jeg kan se at han respektere mig, med afstand, lade mig gå først, flytter
sig bare jeg siger til, går pænt efter mig med og uden reb, osv. Han har
haft nogle meget dårlige oplevelser i hans tidligere liv kan jeg mærke. Fx
har han været enorm bange for reb men vi arbejder på det lige så langsom og
nu kan jeg godt hæng rebet over ryggen på ham uden at han stivner af skræk.
Men glad for det, det er han ikke!

Kurset med Jasmin - nu på lørdag ) glæder jeg mig meget til, og håber at
jeg kan lære nogle "fiff" især til brug på min to føl, der må gerne opdrages
med horsemanship metoder.

Mvh Liz